Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  Z

Znak słowno-graficzny

Znak słowno - graficzny jest na równi ze znakiem graficznym jednym z najczęściej występujących znaków towarowych, o których mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 roku prawo własności przemysłowej (dalej jako: „Ustawa”).

Znak słowno - graficzny, stanowi graficzne oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znak słowno - graficzny musi być możliwy do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Znak słowno – graficzny to znak kombinowany, który składa się z elementów znaku słownego oraz graficznego. Występuje z użyciem kolorów, składający się z zestawienia elementów słownych i graficznych. W przypadku użycia kolorów, za jeden znak uważa się oznaczenie obejmujące jedno zestawienie kolorów, a jedno zgłoszenie może dotyczyć tylko jednego znaku. O ile znak graficzny składa się wyłącznie z elementów graficznych, to znak słowno-graficzny może składać się z kombinacji elementów graficznych i słownych, elementów słownych zapisanych niestandardową czcionką lub w kolorze, elementów słownych przedstawionych w niestandardowym układzie, liter innych niż łacińskie oraz kombinacji powyższych elementów.

Należy pamiętać, że przedsiębiorca w swoim logo (znaku słowno - graficznym) nie powinien wykorzystywać znaku słownego (wyraz) pochodzącego ze znaku innego przedsiębiorcy. W takiej sytuacji dojść może to tzw. kolizji znaków, zwłaszcza w sytuacji gdy zastosowana w znaku kombinowanym grafika będzie skromna bądź podobna do znaku innego przedsiębiorcy. Należy pamiętać, że znak słowno graficzny skonstruowany powinien być tak, aby odróżnić go od znaku innego przedsiębiorstwa.  Najczęstszym przykładem kombinowanych znaków słowno graficznych są loga oraz wzory opakowań.

Celem znaku słowno - graficznego jest umożliwienie konsumentom odróżnienia towarów pochodzących od różnych przedsiębiorców. Towary, które zostały oznaczone określonym znakiem słowno- graficznym, którym posługuje się konkretny przedsiębiorca pochodzą z tego samego źródła od tego konkretnego przedsiębiorcy. Znak słowno graficzny stanowi więc swojego rodzaju gwarancje jakości – konsument wybierając ten sam towar, oznaczony znakiem towarowym tego samego producenta ma prawo spodziewać się jakości tożsamej z poprzednio kupowanymi towarami producenta. 

Istotną funkcją znaku towarowego (w tym znaku słowno - graficznego), jest także jego funkcja reklamową budując wizerunek przedsiębiorstwa. Znak towarowy kojarzy się konsumentom z zakupionymi wcześniej produktami i może mieć wpływ na chętniejszy wybór wybierania innych produktów producenta oznaczonych jego znakiem towarowym (np. logo firmy).

Przedsiębiorca może zadecydować się na zastrzeżenie swojego znaku słowno - graficznego w Urzędzie Patentowym. Zastrzeżony w Urzędzie Patentowym znak daje właścicielowi znaku monopol na jego używanie. Po uzyskaniu ochrony na znak wolno go używać ze znaczkiem ®. Szerzej o tym, jak zastrzec znak towarowy piszemy w naszej instrukcji:

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku prawo własności przemysłowej (Dz.U 2021. 324 t.j.)

Zobacz także: