Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  R

Rozpiętość kierowania

Rozpiętość kierowania jest jedną z przesłanek dla budowy struktury organizacyjnej, księgi służb, jak i systemu nadzoru oraz zarządzania procesowego, czy w ogóle dla każdej z regulacji dotyczącej form i metod sprawowania zarządu w przedsiębiorstwie. Decyduje także o zakresie  obowiązków, nadzoru i odpowiedzialności członków zarządu, oraz  kadry kierowniczej. Przekłada się na osobistą odpowiedzialność cywilno – majątkową i zakres ryzyk:  odpowiedzialność za szkodę, spowodowaną przez osoby, którymi się ktoś posługuje, bądź za błąd w wyborze (art. 429 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny). Trzeba pamiętać, że koordynowanie i zarządzanie danym zakresem spraw, projektem czy zadaniem to kierowanie. Nadzór nad pracownikami samodzielnymi bądź samodzielnie wykonującymi przypisane, zlecone zadania, związane jest z odpowiedzialnością w rybie art. 429-430 Kodeksu cywilnego. W kontekście rozpiętości kierowania istotne są dwa terminy: 

struktura organizacyjna – rozumie się przez nią całość funkcji i relacji formalnie określających misje jakie każda jednostka w organizacyji ma do spełnienia, a także sposoby współpracy między tymi jednostkami. Struktury organizacyjne ze względu na rozpiętość kierowania dzielą się na płaskie, w których rozpiętość kierowania jest duża i smukłe gdzie rozpiętość kierowania jest mała. W zależności od przyjętego typu, można wyróżnić struktury mechanistyczne, charakteryzujące się małą elastycznością oraz struktury organiczne, które łatwo ulegają transformacji pod wpływem zmieniającego się otoczenia organizacji. Do dziś w ramach metod rozplanowania procesowego mówi się o instytucjonalnych, statycznych, funkcjonalnych i dynamicznych strukturach.

  • formy zarządu i zarządzania - zarząd jest to jednostka organizacyjna, która kieruje działalnością innych podporządkowanych jej organizacji lub jednostek organizacyjnych. Innymi słowy jest to zespół ludzi, który jest uprawniony do kierowania działalnością danej jednostki np. zarząd spółki. Natomiast formy zarządzania są to procedury służące realizacji, bądź doskonaleniu określonego obszaru czy procesu zarządzania, jak również środki wspomagające zakończenie tego procesu.
  • Kierowanie – oznacza działanie przełożonego polegające na wywieraniu wpływu na podwładnych w celu realizacji obowiązków i celów organizacji. Wyraża się ono także w przydzielaniu zadań oraz nadzorze w ich wykonaniu. Obejmuje ponadto planowanie działań, ich koordynowanie oraz kontrolowanie.

 

Zobacz także: