Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  P

Parasol cenowy

Cena jest jednym z najważniejszych pojęć rynkowych. W klasycznej definicji jest ona wyrażeniem wartości danego dobra w pieniądzu. Kwestia ceny często staje się przedmiotem zawisłych przed sądami sporów. W wyroku z dnia 14 kwietnia 2005 roku II CK 626/04 Sąd Najwyższy wypowiedział się na temat definicji ceny rynkowej. „Cena rynkowa nie jest ceną odgórnie wyznaczaną, ale kształtowaną przez rynek stosownie do praw ekonomii. Stąd oczywistym jest, że w warunkach gospodarki rynkowej ceny te będą zróżnicowane zależnie od czasu i miejsca i to nawet w odniesieniu do towarów objętych obrotem giełdowym. Cena rynkowa jest w istocie ceną przyjętą w stosunkach danego rodzaju w określonym czasie i miejscu, a jeżeli strony tego czasu i miejsca nie określiły, zawarta w art. 536 § 2 reguła interpretacyjna wyjaśnia, jaką cenę należy stosować. W obrocie profesjonalnym za oczywiste uznać należy, że odwołanie się do cen rynkowych jest wskazaniem podstaw ustalenia ceny w rozumieniu art. 536 § 1 k.c”.

Parasol cenowy nie jest jednoznacznie źle ocenianym zjawiskiem rynkowym. Jest to rodzaj strategii cenowej, polegający na działaniu producenta zmierzającym do zwiększenia zysku lub zaspokojenia poniesionych kosztów przy jednoczesnym zaistniałym obniżeniu kosztów produkcji. W ten sposób odzyskuje on zainwestowanym kapitał w krótkim terminie. Taka praktyka wiąże się jednak z zagrożeniem odpływu klientów do podmiotów konkurencyjnych, które w porę obniżą cenę lub koszty produkcji dla tego samego asortymentu. 

Również strategia parasola cenowego stała się przedmiotem orzecznictwa. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 15 lutego 2019 roku I NSK 10/18 stwierdził, że: „ przedsiębiorcy mają pełne prawa do dostosowywania swojej polityki handlowej do zmian w otoczeniu rynkowym. Zawarcie porozumienia cenowego przez niektórych przedsiębiorców prowadzących działalność na danym rynku często prowadzi do wystąpienia efektu tzw. parasola cenowego kartelu nad rynkiem. Podmiotowi, który podniósł ceny jedynie w reakcji na oddziaływanie efektu parasola cenowego kartelu nad rynkiem nie można zasadnie stawiać zarzutu uczestniczenia w porozumieniu ograniczającym konkurencję. Faktu tego nie zmienia to, że inicjator porozumienia formułował pod jego adresem groźby”.

Źródła:

  1. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14 kwietnia 2005 roku II CK 626/04
  2. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 15 lutego 2019 roku I NSK 10/18

Zobacz także: