Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  O

Obniżka

W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi – np. poprzez użycie zwrotu „obniżka”, „promocja”, „przecena”, „okazja” – obok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Jeżeli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.

W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

1 stycznia 2023 roku weszła w życie Dyrektywa Omnibus, która zmieniła zasady informowania o obniżkach cen. W szczególności, celem przeciwdziałania „sztucznym” promocjom, na sprzedawców nałożono obowiązek informowania o tym, jaka była cena przed obniżką. Dyrektywa Omnibus wprowadziła następujące zasady informowania o obniżce cen:

  • gdy przedsiębiorca decyduje się poinformować – w tym w ramach reklamy – o obniżce ceny, obok informacji o aktualnej (obniżonej) cenie powinien uwidocznić informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
  • jeśli towar lub usługa są w ofercie krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić informacje o najniższej cenie, która obowiązywała od momentu rozpoczęcia oferowania ich klientom do dnia wprowadzenia obniżki,
  • w przypadku towarów szybko psujących się lub o krótkim terminie przydatności, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki (nie podaje się najniższej ceny z 30 dni przed obniżką).

Okres 30 dni przed obniżką to nieprzerwany okres 30 kolejnych dni kalendarzowych, który kończy się w dniu bezpośrednio poprzedzającym pierwszy dzień obowiązywania promocyjnych cen. Dla ustalenia tego okresu nie ma znaczenia, czy w jego ramach produkt był cały czas dostępny w ofercie czy też nie. Nie ma również znaczenia, kiedy informacja o obniżce została zakomunikowana – okres pozostaje niezmienny zarówno wtedy, gdy sprzedawca ogłasza promocję tuż przed jej rozpoczęciem jak i gdy zapowiada ją dużo wcześniej (w tym ostatnim przypadku powinien tak prowadzić politykę cenową, aby zakomunikowane przez niego w reklamie informacje były prawdziwe).

Ustalając najniższą cenę w okresie 30 dni przed obniżką, należy uwzględnić ceny, po których sprzedawca prowadził sprzedaż. Nie ma znaczenia, czy ktokolwiek z danej ceny skorzystał, tzn. czy doszło do zawarcia jakiejkolwiek transakcji po tej cenie. Nie ma też znaczenia, jak długo ta cena obowiązywała (uwzględnia się nawet ceny jednodniowe).

Stan prawny: 30 sierpnia 2024 roku

1) Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168).

Zobacz także: