Umowa o promocję/reklamę w lokalu innego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy często promują lub reklamują swoje towary lub usługi w lokalach innych przedsiębiorców. Należy rozróżnić pomiędzy umożliwieniem prowadzenia danemu przedsiębiorcy tych działań w lokalu innego przedsiębiorcy (co jest przedmiotem prezentowanego wzoru umowy), od świadczenia danemu przedsiębiorcy usług reklamowych lub promocji jego towarów lub usług przez innego przedsiębiorcę. W pierwszym wypadku chodzi o najczęściej udostępnienie (poprzez wynajęcie) określonej powierzchni w lokalu, natomiast w drugim mamy świadczenie usług (reklamy lub promocji). Poradę co do prowadzenia działalności marketingowej oraz reklamy przez mikro oraz małego przedsiębiorcę zawiera Instrukcja: Marketing i reklama w mikro i małym przedsiębiorstwie.

Dla przejrzystości przygotowaliśmy dwie wersje umowy – o promocję oraz o reklamę w lokalu innego przedsiębiorcy. Reklamą jest przekaz o produktach lub usługach mający na celu nakłonienie jego odbiorców do ich nabycia, a promocja wiąże się informowaniem o towarach lub usługach mającym na celu nakłonienie do ich nabycia które jest zwykle połączone z ich prezentacją, oferowaniem próbek czy możliwością degustacji, jak również do promocji można zaliczyć prowadzenie profilu przez przedsiębiorcę w serwisach społecznościowych.

Należy zauważyć, iż powierzchnia pod reklamę może być zlokalizowana w najróżniejszych miejscach, nie tylko na tych tradycyjnych (pylony, słupy, czy ściany w lokalach lub budynków), ale i takich jak podłogi[1] czy – na zewnątrz budynków - chodniki. Reklama czasami bywa też wyświetlana na chodnikach czy ścianach lokali lub budynków. W przyszłości przedmiotem najmu mogą stać się określone przestrzenie - dla wyświetlania obrazów i spotów holowizji (trójwymiarowa telewizja emitowana w przestrzeni). Również można wynająć przestrzeń dla prowadzenia reklamy poprzez emitowanie określonych zapachów, które w połączeniu z emisją obrazów czy spotów miałby by wiązać się z reklamowanymi produktami (oczywistym skojarzeniem są perfumy lub wody toaletowe).

Przy umowach najmu należy także zawsze zabezpieczać tzw. infrastrukturę czy media, w rozumieniu dostępu do energii elektrycznej, ewentualnie wody, gazu, kanalizacji, odprowadzania odpadów. W zależności od zakresu działalności i potrzeb najemcy oraz wymogów sanitarnych, bhp, p. poż., budowlanych określone media na powierzchni najmu lub dostęp do nich w innych miejscach powinien zapewniać wynajmujący

--


[1] Bywa, że reklama towarzyszy klientom nawet w takich miejscach, jak toalety (w formie plakatów o odpowiednim formacie).

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

Załączniki i powiązane dokumenty

Masz nietypowy problem?

Zapytaj naszego eksperta

Szukasz innego wzoru dokumentu?

Skorzystaj z wyszukiwarki