Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  K

Konkurencja monopolistyczna

Konkurencja monopolistyczna to pojęcie złożone w sensie językowym i definicyjnym. Oznacza ono, że podmioty działające w pewnym teoretycznym założeniu rynku funkcjonują na nim konkurując przy jednoczesnym istnieniu elementów monopolu.

Konkurencja monopolistyczna cechuje się występowaniem wielu podmiotów na danym rynku, które rywalizują ze sobą, dążąc do osiągnięcia na nim monopolu. Oferowane przez nich usługi bądź towary są zróżnicowane, ale należą do tej samej kategorii. Jednocześnie ich koszt jest na podobnym poziomie. Konkurencję monopolistyczną klasyfikuje się jako konkurencję niecelową.

Uczestnicy rynku, oferujący określone towary lub towary konkurują ze sobą głównie na poziomie rozpoznawalności marki, reklamy, opinii, atrakcyjności wizualnej i funkcjonalnej. Ten rodzaj konkurencji jest korzystny z perspektywy konsumentów, bowiem producent, który dopuszczałby się czynów nieuczciwej konkurencji, zostaje naturalnie wyeliminowany z rynku.

Ta eliminacja nie powoduje zachwiania równowagi rynkowej, ponieważ w jego obrębie funkcjonują jego konkurenci, oferując towary podobne. To podobieństwo wyraża się także w cenie. Niestety zjawiskiem negatywnym mogącym pojawić się w warunkach konkurencji monopolistycznej, z uwagi na rozmiar rynku, jest tzw. zmowa cenowa.

Jednak co do zasady, firmy mają ograniczoną swobodę wpływania na ceny. Przez to, że ze sobą konkurują, nie podwyższają jej w obawie przed odpływem klientów do konkurentów oferujących towary o charakterze substytucyjnym. Nauka ekonomii jest zgodna, co do tego, że wejście na rynek w warunkach konkurencji monopolistycznej nie jest szczególnie utrudnione.

Barierą rynkową może być konieczność poniesienia kosztów na wykreowanie rozpoznawalności marki. Istotnym z perspektywy podmiotów ze sobą konkurujących, jest posiadanie bazy lojalnych klientów. W doktrynie uważa się, że konkurencja monopolistyczna jest korzystna dla obu stron uczestniczących w rynku, choć konkurenci osiągaliby wyższe zyski w warunkach monopolu.

Zobacz także: