Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  N

Nieuczciwa konkurencja

Pojęcie (czyn) nieuczciwej konkurencji zostało zdefiniowane ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako: „Ustawa”).

Ustawodawca w art. 3 Ustawy wprowadził definicję legalną: „za czyn nieuczciwej konkurencji uważa się działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli działanie takie zagraża bądź narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta”.

Czynem nieuczciwej konkurencji na podstawie art. 3.1 ust. 2 Ustawy jest w szczególności:

  • „wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa;
  • fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług;
  • wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług;
  • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa;
  • nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy;
  • naśladownictwo produktów;
  • pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie;
  • utrudnianie dostępu do rynku;
  • przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną;
  • nieuczciwa lub zakazana reklama;
  • organizowanie systemu sprzedaży lawinowej;
  • prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym;
  • nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi”.

W tym miejscu wskazać, że wymienione powyżej czyny stanowią wyłącznie przykłady czynów nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 4 listopada 2011 roku wydanym w sprawie o sygnaturze akt I CSK 796/10 wskazano, że „czynem nieuczciwej konkurencji jest zachowanie, którego nie można zakwalifikować do wskazanych powyżej przykładów jeżeli jest sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami a ponadto narusza interes przedsiębiorcy lub klienta albo mu zagraża.”

W sytuacji podejrzenia, że dany przedsiębiorca popełnił czyn nieuczciwej konkurencji sąd na wstępie bada, czy łącznie spełnione trzy przesłanki o których mowa powyżej.
W przypadku wystąpienia czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, zgodnie z art. 18 ust. 1 Ustawy ma prawo żądać:

  • „zaniechania niedozwolonych działań;
  • usunięcia skutków niedozwolonych działań;
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
  • naprawienia wyrządzonej szkody;
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści;
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony”.

Ponadto, na przedsiębiorcę który ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, a także na przedsiębiorcę który wyrządza poważną szkodę innemu przedsiębiorcy nałożona może zostać kara grzywny ograniczenia wolności bądź pozwolenie wolności do lat 2.

Podstawa prawna:

Ustawa zdnia 16 kwietnia 1993 roku ozwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. 2020 r. poz. 1913).Zobacz także: