Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  D

Due diligence

Due dilligence jest to profesjonalne, kompleksowe badanie przedsiębiorstwa lub partnerów biznesowych na wielu płaszczyznach. Zawiera ono elementy charakterystyczne dla audytu. W dosłownym tłumaczeniu jest to badanie z należytą starannością. Zadaniem podmiotów przeprowadzających due dilligence jest dokonanie analizy przedsiębiorstwa np. celem jego wyceny albo przedsięwzięcia pod względem rentowności. Za pomocą tego narzędzia ustala się poziom ryzyka związanego z planowanymi czynnościami wobec podmiotu, który się bada. Jest to związane np. z przejęciem przedsiębiorstwa, połączeniem się podmiotów gospodarczych czy nawet sprzedażą zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Podmioty obecne na rynku stosują due dilligence także przed nabyciem akcji, oddłużaniu podmiotu czy poszukiwaniu inwestora. Due dilligence ma prowadzić najpierw do identyfikacji ryzyka dotyczącego przyszłej transakcji oraz określenia jego poziomu. W procedurze tej bada się dotychczasowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku, ogólną sytuację w branży i na rynku, politykę marketingową podmiotu, wysokość ponoszonych w związku z funkcjonowaniem kosztów, a także obowiązujące umowy z innymi partnerami. Uzyskanie tych informacji, jeśli są rzetelne, służy ustaleniu ocenie rentowości przedsięwzięcia oraz zaplanowaniu transakcji. Dzięki przeprowadzeniu due dilligence zmniejsza się ryzyko niepowodzenia samej transakcji jak i dalszego funkcjonowania przejmowanego podmiotu. 

Due dilligence przeprowadza się w szczególności w następujących obszarach:

  • finanse – dokonuje się analizy finansowej kapitału i jego struktury, sprawozdań finansowych, bilansu oraz wszystkich innych informacji, które mogą posłużyć do oceny kondycji finansowej podmiotu,
  • otoczenie prawne – zbadanie struktury właścicielskiej, wyszczególnienie posiadanych praw, koncesji, licencji, ilości prowadzonych postępowań sądowych, stanu zadłużenia, posiadanych wierzytelności, zbadanie istnienia ewentualnych roszczeń podmiotów powiązanych, pracowników osób trzecich oraz niewykonanych decyzji administracyjnych i wyroków,
  • stan nieruchomości – status prawnych nieruchomości, ich ilość oraz stan techniczny, stwierdzone na podstawie dokumentów oraz właściwych opinii i operatów
  • stosunek wobec zobowiązań podatkowych – zbadanie poziomu zalegania z podatkami, ocena ich dotychczasowego regulowania oraz analiza planowanych zmian legislacyjnych w obszarze właściwym dla badanego podmiotu lub przedsięwzięcia,
  • analiza organizacji – wykazanie sposobu zarządzania, polityki kadrowej oraz struktury organizacyjnej,
  • poziom techniki – dokonanie oceny poziomu dostępnej dla badanego techniki, sposobu wdrażania nowych rozwiązań oraz zbadanie poziomu innowacyjności i kosztów utrzymania urządzeń oraz nieruchomości,
  • analiza polityki pracowniczej – jeśli podmiot zatrudnia pracowników bada się ich rozmiar zatrudnienia, rodzaje zawieranych umów, ilość personelu wysoko wykwalifikowanego itp. 

Zobacz także: