Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  C

Certyfikat rezydencji podatkowej

Certyfikat rezydencji to dokument wydawany przez administrację podatkową innego państwa, który poświadcza, że dana osoba fizyczna lub prawna podlega w tym państwie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (czyli opodatkowaniu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich uzyskania).

Dokument ten odgrywa szczególną rolę w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z:

  • wypłatą należności zagranicznym kontrahentom (np. odsetek, dywidend, należności licencyjnych),
  • zawieraniem umów z osobami lub firmami z innych krajów,
  • unikaniem podwójnego opodatkowania zgodnie z umowami międzynarodowymi.

Certyfikat może być w wersji papierowej lub elektronicznej. Co do zasady certyfikat rezydencji jest ważny przez 12 miesięcy, o ile nie wynika z niego krótszy okres obowiązywania. Dla każdej płatności warto zadbać o aktualność dokumentu. Certyfikat rezydencji podatkowej powinien zawierać następujące dane:

  • dane identyfikacyjne podmiotu (m.in. imię, nazwisko, nazwę, adres), datę wydania oraz ew. okres na jaki został wydany,
  • zaświadcza o miejscu siedziby/zamieszkania dla celów podatkowych podmiotu w danym państwie,
  • powinien zostać wydany jest przez właściwy organ administracji podatkowej w danym państwie.

Certyfikat rezydencji podatkowej to dokument niezbędny w międzynarodowych rozliczeniach, pozwalający zastosować korzystniejsze zasady opodatkowania wynikające z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy powinni pamiętać, że brak aktualnego certyfikatu może oznaczać wyższe obciążenie podatkowe. Dlatego zawsze warto upewnić się, że dokument jest aktualny, poprawny formalnie i dostępny przed dokonaniem płatności.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.).

Zobacz także: