Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  Z

Zarządzanie przez wyniki

Przez zarządzanie należy, w jego najszerszej definicji, rozumieć proces wykorzystywania zasobów w funkcjonowaniu danego podmiotu i osiąganie wyznaczonych celów. Istnieje wiele obszarów, którymi można zarządzać (kapitał, ryzyko, czas, zasoby ludzkie, przedsiębiorstwo), a także wiele modelów teoretycznych zarządzania. Do najpopularniejszych można zaliczyć:

  • zarządzanie strategiczne,
  • zarządzanie przez cele,
  • zarządzanie przez wyniki,
  • zarządzanie przez wyjątki,
  • zarządzanie logistyczne.

W przeciwieństwie do zarządzania przez cele, zarządzanie przez wyniki (management by results) polega na skoncentrowaniu się podmiotu na osiągnięciu założonego uprzednio wyniku. W literaturze przedmiotu zamiennie używa się określenia „zarządzanie przez rezultaty”. Model ten jest najczęściej wykorzystywany przez organizacje, działające na większą skalę, zwłaszcza takie, których spektrum obszarów działalności jest zróżnicowane. Komórki organizacyjne danego podmiotu dążą do osiągnięcia powierzonych im indywidualnie (a razem globalnie) celów i zadań, będące częściami składowymi powziętego wyniku. Dążenia te umotywowane są maksymalizacją zysku.  

Zarządzanie przez wyniki jest procesem podlegającym etapowaniu. Najpierw podmiot zarządzający organizacją powinien dokonać analizy jej aktualnej sytuacji i możliwości rozwoju (analiza potencjału). W dalszej części należy wytypować obszary, które rokują na osiągnięcie najlepszych wyników. Następnie podejmuje się wzmożone działania koncentracyjne i analizuje rezultaty. Dzięki etapowaniu organizacja może zbadać swoje możliwości i potencjalne zyski, a przez to efektywnie zarządzać bieżącą i przyszłą działalnością nakierunkowaną na maksymalizację zysku. Do praktycznej realizacji omawianego modelu powołuje się jednostki pomocnicze (komórki) – centra kosztów i centra zysków. 

Zarządzanie przez wyniki jest skutecznym narzędziem w racjonalizacji kosztów, które ponosi przedsiębiorstwo, a także generowanych przez jego wyodrębnione jednostki organizacyjne. Przenoszenie odpowiedzialności za wyniki na poszczególnych menadżerów i kierowników komórek pozwala na modelowanie płac. Jako zagrożenia związane z zarządzaniem zorientowanym na wyniki, można wskazać instrumentalizacje zasobów ludzkich, wysoki stopień konfliktowości czy dążenie do osiągnięcia rezultatu bez względu na koszty personalne.

Wyniki należy rozumieć de facto jako cele stawiane całej organizacji, jej poszczególnym jednostkom, a także pracownikom. Modelem powiązanym z zarządzaniem przez wyniki jest decentralizacja. Należy przez nią rozumieć przekazanie kompetencji decyzyjnych i władczych na rzecz odpowiedzialnych za rezultat kierownikom i menadżerom. 

Zobacz także: