Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  U

Usługa cyfrowa

Zgodnie z art. 2 ust. 5a  Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm.) usługa cyfrowa oznacza usługę pozwalającą konsumentowi na:

a)  wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej,

b)  wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi,

c)  inne formy interakcji za pomocą danych w postaci cyfrowej.

Usługą cyfrową jest zatem każde świadczenie online. Mogą to być, np.:

  • usługi copywriterskie,
  • prowadzenie zajęć lub kursów online,
  • usługi prowadzenia administracji online,
  • usługi prowadzenia księgowości online,
  • stworzenie i zarządzanie sklepem internetowym,
  • usługi programistyczne,
  • montaż filmów,
  • tworzenie grafik i animacji,

Dzięki rozwijającej się technologii, wiele branż przenosi swoje usługi do świata online. Dzięki temu prężnie rozwija się nie tylko praca zdalna, ale również praca na własny rachunek, jako freelancer. Głównymi zaletami usług cyfrowych jest pełna kontrola nad nimi oraz możliwość dostosowania ich do indywidualnych potrzeb danego klienta.

Podstawową różnicą jest możliwość zautomatyzowania produktów cyfrowych, podczas gdy usługi cyfrowe wymagają ciągłej obecności usługodawcy. Oznacza to, że raz przygotowany produkt można zaoferować klientom, którzy bez udziału sprzedawcy mogą go kupować i pobrać, dzięki czemu twórca może liczyć na pasywny dochód. W przeciwieństwie do nich, usługi cyfrowe bazują na oferowaniu pewnego świadczenia, co oznacza, że zazwyczaj po zakończeniu pracy, zarobki przestają być naliczane.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm.).

Zobacz także: