Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  T

Technika 635

W naukach psychospołecznych wyróżnia się wiele sposób rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Jednym z nich jest burza mózgów. Ta z kolei dzieli się na dodatkowe modele.

Jedna z odmian burzy mózgów (model brainwriting) jest Technika 635. Polega ona na tym, że grupa uczestnicząca w procesie decyzyjnym tworzy zespół poszukujący pomysłów rozwiązań. Składa się on z sześciu osób. Każdy uczestnik zapisuje 3 pomysły rozwiązań, mając na to pięć minut. Forma tej metody jest pisemna – wykorzystuje się określone formularze, które są wprowadzone do obiegu między wszystkimi uczestnikami metody. W przypadku ich braku, można skonstruować własne, ważne aby wszyscy członkowie zespołu posługiwali się tym samym wzorem. Każdy uczestnik na swoim formularzu podaje trzy rozwiązania, następnie przekazuje go jednej spośród pozostałych osób. W zamian otrzymuje inny, na którym następnie zapisuje trzy kolejne niepowtarzające się koncepcje. Możliwe jest jednak modyfikowanie, poprawianie i rozbudowywanie istniejących już pomysłów. Gdy każdy uczestnik dopisze po trzy  pomysły do wszystkich sześciu formularzy, burza mózgów powinna zostać zakończona. Uczestnicy mają w sumie półgodzinną sesję zbierania pomysłów. Każdy z nich podaje osiemnaście propozycji rozwiązań danego problemu. Zatem łącznie stworzonych zostało około 108 unikatowych koncepcji rozwiązania problemu lub też podjęcia decyzji. 

Dla zachowania istoty tej metody i osiągnięcia optymalnych efektów burzy mózgów  niezbędne jest postępowanie według przepisanej procedury. Do jej koniecznych elementów zalicza się: 

  • istnienie określonego problemu,
  • wybór moderatora,
  • wyznaczenie uczestników,
  • przygotowanie techniczne: odpowiednie miejsce, formularze, długopisy itp.,
  • przeprowadzenie sesji,
  • opracowanie wyników przeprowadzonej sesji.

Te ostatnie mogą stanowić rzeczywiste rozwiązanie dla analizowanego zagadnienia, bądź też podstawę do dalszych działań dla czynnika eksperckiego. 

Zobacz także: