Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  R

Rzecznik konsumentów

Rzecznik Konsumentów jest organem wykonujący zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony praw konsumentów.

Zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumenta dokonuje powiatowy (miejski) Rzecznik Konsumentów.

Z Rzecznikiem Konsumentów stosunek pracy nawiązuje starosta bądź w miastach na prawach powiatu prezydent miasta, któremu rzecznik konsumentów jest bezpośrednio podporządkowany.

Rzecznikiem Konsumentów może zostać osoba posiadająca przynajmniej 5 letnią praktykę zawodową, wyższe wykształcenie w szczególności prawnicze bądź ekonomiczne.

Przez konsumenta, zgodnie z art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny rozumie się wyłącznie osobę fizyczną, dokonującą czynność prawną, która nie jest bezpośrednio związana z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i zawodową, z przedsiębiorcą. Przedsiębiorcą zaś, zgodnie z art. 43tej samej ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, która prowadzi we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

Rzecznik konsumentów jest organem powoływanym z mocy ustawy do ochrony praw konsumentów i chronienia konkurencji. Swoje zadania wykonuje w szczególności przez:

  1. Świadczenie z wykorzystaniem dostępnej mu infrastruktury organizacyjnej, technicznej i kadrowej porad z zakresu zagadnień konsumenckich oraz udziela informacje prawne w przedmiocie ochrony interesów konsumentów,
  2. Składanie wniosków w przedmiocie zmiany istniejących przepisów prawa miejscowego z zakresu ochrony interesów konsumentów, lub w przedmiocie ustanawiania nowego prawa w tym samym zakresie,
  3. Występowanie w sprawach z zakresu ochrony interesów i praw konsumentów do przedsiębiorców,
  4. Współdziałanie w zakresie ochrony konsumentów i konkurencji z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Inspekcją Handlową oraz innymi organizacjami konsumenckim,
  5. Udzielanie innych, przewidzianych w przepisach szczególnych form pomocy prawnej z zakresu ochrony konsumentów.

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadza jeszcze dwie bardzo istotne kompetencje Rzecznika. Może przystępować do toczących się lub wytaczać nowe powództwa w sprawach z zakresu ochron interesów konsumentów, w imieniu konsumentów i za ich zgodą. W sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest z mocy ustawy oskarżycielem publicznym.

W indywidualnych sprawach z zakresu ochrony praw i interesów konsumentów, konsumenci mogą uzyskać darmową pomoc prawną:

  • od miejskiego (powiatowego) rzecznika praw konsumentów,
  • pod numerami Infolinii Konsumenckiej, prowadzonej przez UOKiK: 801 440 220, 22 290 89 16
  • w Konsumenckim Centrum E-porad.

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 16 lutego 2017 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 275.)

Zobacz także: