Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  L

Luka rynkowa (trzy typy)

Jest to termin związany z pojęciem rynku, które ma niezwykle szeroki zakres. Jest zjawiskiem w zasadzie niemożliwym do wyeliminowania. Wyróżnia się jej trzy typy: 

  • Luka funkcjonalna (związana z wykazywaniem przez dany produkt zestawu funkcji),
  • Luka cenowa (w danym asortymencie produktów brakuje produktów o pewnej cenie, są np. b. drogie i b. tanie, a nie ma średniej ceny),
  • Luka użyteczności (ma miejsce gdy na rynku występujące a produkty zaspokajają potrzeby w niedoskonałym stopniu. Chcemy, bo nowy produkt lepiej zaspokajał te potrzeby.

Pierwszy rodzaj odnosi się do cech produktu obecnego na rynku. Objawia się ona zapotrzebowaniem na towar, posiadający określone cechy, przy jednoczesnych trudnościach w jego dostępności. Luka funkcjonalna może prowadzić do powstania niszy. 

Luka cenowa  oznacza brak produktów w danej cenie, gdy jednocześnie występują towary należące do tej samej grupy, które można nabyć: za cenę niższą lub wyższą. Oznacza się ją najczęściej na wykresie świecowym. W konsekwencji występują: luka zwykła, luka startu (hossy i bessy), luka wyczerpania, luka kontynuacji, luka ucieczki. W obszarze transakcji giełdowych, luka cenowa oznacza brak transakcji dla danego obszaru inwestycyjnego. Przyczyną jej zaistnienia jest powstanie informacji mającej wpływ na cenę. Bardzo często dochodzi do niej, gdy wyniki spółek giełdowych ogłasza się po zakończeniu sesji. Z punktu widzenia uczestników obrotu giełdowego, korzystnym zjawiskiem jest tzw. domknięcie luki. 

Luka użyteczności wiąże się z jakością dostępnych na rynku towarów. Nie spełniają one wymogów rynkowych lub nie posiadają właściwości, które powinny wynikać z ich natury bądź przeznaczenia. Ta luka de facto może okazać się szansą dla producenta, który w odpowiednim momencie zda sobie sprawę z niedoboru danego produktu wraz z istniejącym lub zwiększającym się zapotrzebowaniem na niego. Paradoksalnie luka użyteczności jest zjawiskiem pozytywnym z punktu widzenia przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, z drugiej zaś może prowadzić do pokrzywdzenia konsumentów i innych uczestników rynku. 

 

Zobacz także: