Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  L

Lista (technika) pytań kontrolnych

Jest to technika opisu działania za pomocą odpowiednio uporządkowanego zestawu sugestii naprowadzających w postaci pytań, haseł lub poleceń. Często używana jest nazwa ang. checklist, check-list. Listy kontrolne występują w różnych modyfikacjach w zależności od ich przeznaczenia (obszaru zastosowania), rodzaju sugestii naprowadzających, struktury listy, opisu lub oznaczenia wykonania. Lista kontrolna może być wykazem czynności przygotowanych dla skomplikowanych zadań w celu zapewnienia: odpowiedniej kolejności i niepominięcia żadnego istotnego etapu powstępowania. Lista kontrolna może dotyczyć także wykazu czynności dla porównania stanu istniejącego ze stanem wzorcowym (np. ocena stopnia zgodności).

Stosuje się je niemal na wszystkich polach projektowych. Są one tworzone w celu oceny danego projektu, zagrożeń w tym obszarze, ale także szans. Jest ona jednym z elementów efektywnego zarządzania i kontroli. Pozwala na efektywne planowanie i ułatwia nadzorowanie wykonania nawet najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć. Z jej pomocą następuje ocena skuteczności i celowości podjętego projektu. Check-lista znajduje się w orbicie zainteresowań osób kierowniczych, ale w praktyce dotyczy wszystkich uczestników przedsięwzięcia. Można stwierdzić, że check-lista jest wzorcem kontroli (stan pożądany) do stanu faktycznego i rzeczywistych skutków założeń. W ramach tworzenia głównego dokumentu, mogą powstać listy obejmujące część zadań: najważniejszych, najpilniejszych lub przeciwnie – tych o najniższy priorytecie. Za stosowaniem check-listy przemawia niski stopień jej skomplikowania jako środka audytu. Wskazuje się, że wspiera ona jakość pracy oraz jej higienę i bezpieczeństwo. Inną zaletą jest poprawienie poziomu komunikacji w zespole. Działanie według listy kontrolnej sprzyja płynnemu etapowaniu projektu. Jednocześnie szansa na pominięcie uzyskanych danych, ulega zmniejszeniu. Po kolejne ma ona charakter mobilizujący. Konieczność wykonania zadań zgodnie z harmonogramem i świadomość następczej kontroli dyscyplinuje uczestników projektu. Z kolei działanie zgodne z przyjętymi założeniami, wzmacnia morale i satysfakcję zespołu. Przy tworzeniu check-listy należy kierować się następującymi zasadami. Po pierwsze pytania powinny mieć szczegółowy charakter, powinny być jasne i precyzyjne. Po drugie – zaleca się, aby jej powstanie miało miejsce na etapie planowania przedsięwzięcia. Po trzecie – powinna być sformułowana w ten sposób, aby za jej pomocą możliwa była kontrola bieżąca i końcowa. Uniwersalność listy kontrolnej sprawia, że jest wykorzystywana w wielu obszarach życia i stanowi ona cenny środek audytu. 

 

Zobacz także: