Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  Z

Zarządzanie przez cele

(ZPC, ang. Management by Objectives, MBO) jest metodą budowania spójnego zbioru celów dla wszystkich komórek i uczestników organizacji oraz oceny poziomu ich wykonywania. Przełożony i jego podwładni mają być zgodni co do celów, jakie będą obowiązywać w założonym czasie. W tym modelu przełożony w kontaktach z podwładnym występuje raczej w charakterze doradcy, nie szefa.

Zarządzanie przez cele jest możliwe zarówno w przedsiębiorstwach, jak i innych podmiotach, których nastawienie skierowane jest na osiągnięcie zadowalającego wyniku. Może zatem być stosowane w instytucjach publicznych, fundacjach, stowarzyszeniach itp.  

Kluczowym z punktu widzenia przyjęcia takiego modelu zarządzania jest odpowiednie przyjęcie celu i jego zrealizowanie. Zazwyczaj to przełożony ma rolę moderującą i kontrolną. Podwładni podlegają rozliczeniu za efekty pracy w ramach pożądanego efektu pracy. Cel powinien być wyzwaniem dla pracownika, natomiast nie może być niemożliwy do zrealizowania. Osiągnięcie sukcesu stanowi nie tylko podstawę do wynagradzania, ale także cenny element do stworzenia systemu premiowego. 

  • Nie istnieje jednolity system ZPC. Ten model zarządzania można realizować:
  • W ramach całego podmiotu;
  • W ramach poszczególnych części podmiotu;
  • W odniesieniu do zespołu, bądź jego części;
  • W odniesieniu do jednostki;
  • Poprzez stworzenie systemu motywacyjnego dla jednostek, działów bądź całego podmiotu.

Na skuteczność zarządzania przez cele wpływ ma wiele czynników. Po pierwsze hierarchiczność. Osoby najważniejsze w danym podmiecie określą strategię podmiotu, która następnie ma być realizowana przez kadrę menedżerską i pracowniczą. Główne cele dla ich osiągnięcia wymagają realizowania mniejszych w ramach indywidualnych zadań personelu. Na stopień efektywności przy realizacji celów niebagatelny wpływ ma stopień zaangażowania wszystkich, którzy podlegają zarządzaniu. Cele podlegają ocenie nie tylko na etapie końcowym, ale także na etapach poprzedzających. Wynika to z faktu, że co do zasady, pracownicy (menadżerowie) mają swobodę w dążeniu do ich realizacji. 

Czasami osiągnięcie celów nie jest możliwe. Nie dzieje się tak wyłącznie z winy leżącej po stronie pracowników. W tym przypadku mógł nastąpić błąd na etapie planowania, podziału zadań, bądź powzięciu zamiaru, który racjonalnie był niemożliwy. Z uwagi na nienormatywny charakter celów mogą być one dowolnie modyfikowane i poprawiane, o ile jest to uzasadnione z punktu widzenia ekonomii, prawidłowości funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Zobacz także: