
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
P | |
---|---|
Protokół likwidacji środka trwałego |
Dokumentem potwierdzającym dokonanie likwidacji i pozwalającym na ujęcie nieumorzonej wartości środka trwałego w kosztach podatkowych firmy jest protokół likwidacji środka trwałego. Dla celów podatkowych nie wymaga się obecności komisji likwidacyjnej przy sporządzaniu protokołu likwidacji. Dla celów dowodowych warto podpiąć pod protokół likwidacyjny dowód likwidacji np. potwierdzenie zezłomowania. Likwidacja środków trwałych polega na wyksięgowaniu, a następnie fizycznej likwidacji wybranego obiektu. Pod wpływem użytkowania, z czasem ulegają zużyciu lub całkowitemu zniszczeniu. W momencie, gdy dany środek traci możliwość jego wykorzystania to podmiot jest upoważniona do podjęcia decyzji o jego kasacji. Innymi przykładami powodów likwidacji są: przypadki losowe, decyzje podjęte w wyniku nieopłacalności produkcji lub dużych kosztów napraw, czy zmiana profilu działalności organizacji. Wyżej wymienione środki trwałe są to aktywa przedsiębiorstwa charakteryzujące się czasem użytkowania dłuższym niż jeden rok, mające postać rzeczową oraz będące zdatne do użytku Pierwszym etapem likwidacji środka trwałego jest likwidacja księgowa. Polega ona na przeprowadzaniu stosownych zapisów w księgach rachunkowych powodujących wyksięgowanie z konta "Środki trwałe", a także "Umorzenie środków trwałych" likwidowanego środka. Na tym etapie powstaje dokument LT (likwidacja środka trwałego), który jest dowodem księgowym przeprowadzonych działań. Tworzy go najczęściej komisja likwidacyjna albo dział zarządzający majątkiem. LT zatwierdzane jest przez kierownika danej jednostki. Należy pamiętać o Ustawie o rachunkowości (UOR), która stanowi, że zakończenie amortyzacji następuje nie później niż w momencie oddania środka trwałego do likwidacji. Możemy przez to rozumieć, że ostatni odpis amortyzacji powinien zostać zaksięgowany w miesiącu wystawienia dokumentu LT. Drugim etapem jest już likwidacja fizyczna. Polega ona przykładowo na utylizacji, złomowaniu danego środka lub w przypadku likwidacji majątku na skutek zdarzeń losowych. Oczywiście wszystko musi zostać udokumentowane protokołem likwidacyjnym. Protokół taki sporządzany jest w dniu likwidacji, zazwyczaj przez komisję likwidacyjną. Podczas pozbywania się środka trwałego może wystąpić zarówno zysk jak i strata. Zysk powinien zostać odnotowany w pozycji "Zysk ze zbycia niefinansowych aktów trwałych", natomiast strata w " Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych". W przypadku utraty majątku w wyniku zdarzeń losowych (tj. kradzież, pożar, akt wandalizmu) ważnym aspektem jest ubezpieczenie danego środka. W sytuacji, gdy majątek nie był ubezpieczony, kwota nieumorzona powinna trafić na konto strat nadzwyczajnych, zaś kwoty uzyskane od ubezpieczyciela korygują wyniki tych zdarzeń. Elementy, które powinien zawierać protokół likwidacji to :
Stan prawny: 30 sierpnia 2024 roku Podstawa prawna 1) Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.). Zobacz także: |
Chcesz nas wesprzeć?
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO
Informacja nt. Cookies
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
Zarejestruj się – to zajmie niecałą minutę a otworzy przed Tobą tyle nowych możliwości!
W jaki sposób zajmujemy się Twoimi danymi osobowymi?
W każdej chwili możesz przeczytać w całości nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Klikając "Akceptuję Warunki" oświadczasz, że rozumiesz i akceptujesz nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Zarejestruj się – to zajmie niecałą minutę a otworzy przed Tobą tyle nowych możliwości!
W jaki sposób zajmujemy się Twoimi danymi osobowymi?
W każdej chwili możesz przeczytać w całości nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Klikając "Akceptuję Warunki" oświadczasz, że rozumiesz i akceptujesz nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Rejestracja
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi
Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa
Pomogliśmy już wielu mikro przedsiębiorcom.
Dzięki Twojej wpłacie możemy pomagać kolejnym.
Porady były pomocne?
Pomóż nam stworzyć ich więcej
ING Bank Śląski SA
88 1050 1924 1000 0092 7073 7167
Akademia Liderów Innowacji i PrzedsiębiorczościFundacja dr Bogusława Federa