
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
P | |
---|---|
Podpis urzędowo poświadczony |
Podpis urzędowo poświadczony jest stosowany, gdy przepis ustawy tego wymaga, gdy strony tak ustalają dla danej czynności lub przyszłych, przewidzianych w umowie. Podpis taki jest formą zapewnienia autentyczności czynności prawnej, oświadczenia woli lub wiedzy a także daty dokonania czynności lub złożenia oświadczenia (data pewna). Umieszczenie podpisu urzędowo poświadczonego na dokumencie poświadcza jego autentyczność. Podpis może zostać urzędowo poświadczony zarówno przez notariusza, jak i uprawionego do tego urzędnika. Czynność prawna dokonana w formie dokumentu pisemnego z podpisem poświadczonym urzędowo polega na umieszczeniu przez notariusza lub powołany organ klauzuli stwierdzającej własnoręczność podpisu wskazanej w tej klauzuli osoby. Jest to tzw. forma czynności prawnej kwalifikowana (bądź też „forma szczególna). Wymóg formy czynności prawnej dokonanej w formie dokumentu z podpisem urzędowo poświadczonym jest stosowany np. przy zbywaniu przedsiębiorstwa albo przy ustanawianiu na nim użytkowania. Zmniejsza to ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis, zaprzeczy, ze go złożyła. W przypadku, gdy w miejscowości nie ma siedziby kancelaria notarialna – Minister Sprawiedliwości może na podstawie ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. prawo o notariacie upoważnić do sporządzania poświadczeń organy jednostek samorządu terytorialnego oraz banki mające siedzibę w tej miejscowości. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 listopada 2019 roku wydanym w sprawie o sygn. akt. III CZP 26/19 poddano pod analizę, czy podpis powinien być złożony w obecności notariusza, czy notariusz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez strony może uznać autentyczność wcześniej zamieszczonego podpisu. Zgodnie z przedmiotowym wyrokiem:„na gruncie praktyki notarialnej kształtowanej tradycją oraz przepisami ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie przyjmuje się, że istnieją dwa rodzaje poświadczenia podpisu. Jeden występuje wtedy, gdy notariusz poświadcza, że osoba złożyła podpis w jego obecności, a drugi wtedy, gdy poświadcza, że w jego obecności osoba uznała podpis za własny (art. 88 w związku z art. 96 i 79 pkt 2 Pr.not.)”. W wyroku wskazano na obowiązek potwierdzenia tożsamości osób składających podpis, gdyż czynność ta stwierdza, że podpis pochodzi od zidentyfikowanej osoby. Zarówno złożenie podpisu jak i uznanie za własny przed notariuszem rodzi ten skutek, że poświadczenie własnoręczności ma charakter urzędowy, a w pozostałym zakresie dokument jest dokumentem prywatnym. Podstawa prawna:
Źródła:
|
Chcesz nas wesprzeć?
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO
Informacja nt. Cookies
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
Zarejestruj się – to zajmie niecałą minutę a otworzy przed Tobą tyle nowych możliwości!
W jaki sposób zajmujemy się Twoimi danymi osobowymi?
W każdej chwili możesz przeczytać w całości nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Klikając "Akceptuję Warunki" oświadczasz, że rozumiesz i akceptujesz nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Zarejestruj się – to zajmie niecałą minutę a otworzy przed Tobą tyle nowych możliwości!
W jaki sposób zajmujemy się Twoimi danymi osobowymi?
W każdej chwili możesz przeczytać w całości nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Klikając "Akceptuję Warunki" oświadczasz, że rozumiesz i akceptujesz nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Rejestracja
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi
Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa
Pomogliśmy już wielu mikro przedsiębiorcom.
Dzięki Twojej wpłacie możemy pomagać kolejnym.
Porady były pomocne?
Pomóż nam stworzyć ich więcej
ING Bank Śląski SA
88 1050 1924 1000 0092 7073 7167
Akademia Liderów Innowacji i PrzedsiębiorczościFundacja dr Bogusława Federa