Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  K

Kultura przedsiębiorstwa (korporacyjna)

Kultura w przedsiębiorstwie stanowi całkowitą prezentację firmy. Wchodzi w nią zachowanie pracowników w określonych sytuacjach oraz ogólny wizerunek firmy.

W przedsiębiorstwie, które zatrudnia pracowników może dochodzić do różnych sytuacji, które odmiennie będą odbierane przez pracowników ze względu na ich charaktery, podejście i przyzwyczajenie. W każdym miejscy, którym są ludzie, powstawać będą więzi międzyludzkie, zarówno o charakterze pozytywnym, jak i negatywnym rodzącym serie konfliktów i nieporóżnień.

W przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa istotne jest aby relacje pomiędzy pracownikami opierały się za zasadach wzajemnego szacunku. Ułatwić to może stworzenie regulaminu pracy szczegółowo określającego obowiązki pracowników co zmniejszy ilość konfliktów i niedomówień i pomorze w stworzeniu przyjaznej i komfortowe atmosferę pracy.

Warto pamiętać, że szacunek, który pracownicy dostaną od szefa, okażą następnie klientowi, a co za tym idzie – firma zyska przychód. To wszystko stanowi wewnętrzną kulturę w przedsiębiorstwie.

Zewnętrzna kultura firmy opiera się natomiast na całym wystroju wnętrza. Nie należy zapominać o wizerunku samych pracowni, biur i sekretariatów. To ich wygląd będzie przedstawiał kulturę danego miejsca. Dlatego tak ważne jest odpowiednie umeblowanie i dekoracja wnętrz. Jest to zarówno istotne dla samopoczucia pracowników, a w konsekwencji ich zachowania, jak i klientów, którzy odwiedzają przedsiębiorstwo. Logiczne staje się, że klient, który widzi zadbaną firmę wewnątrz, utwierdza się w przekonaniu, że jego interesy równie starannie są traktowane. Można również wziąć pod uwagę pomysły pracowników, jeśli chodzi o wystrój wnętrz. To oni będą spędzać tam najwięcej czasu oraz spotykać się w tym miejscu z klientami. Oczywiste w tej sytuacji staje się, że powinni tworzyć to miejsce z takim samym zaangażowaniem, co szefostwo. Spowoduje to zażyłość między pracą, a pracownikiem. Dzięki temu będzie dbał o firmę i ulepszał jej klimat.

Pracodawca powinien zadać sobie pytanie, jaki system chce przyjąć, jeśli chodzi o tworzenie swojego przedsiębiorstwa, zarówno pod kątem kultury wewnętrznej jak i zewnętrznej. Ważne, żeby ustalić, czy będzie panować swoista hierarchia, czy też wszyscy będą podporządkowani jednej, tej samej osobie. Warto zastanowić się, czy zarządcy będą mieli neutralne podejście do otaczającej rzeczywistości, czy może pro-społeczne. Równie istotne jest stworzenie wspólnej wizji i zasad firmy.

Oczywiste jest, że to indywidualna kultura człowieka, będzie decydowała o jego zachowaniu. Ta natomiast płynie z wychowania, tradycji, zwyczajów i obyczajów. Niemniej jednak każdy pracownik będzie starał utrzymać pracę w miejscu, które mu się podoba i daje mu możliwość ukazywania swoich inicjatyw, z tego powodu zrobi wszystko, żeby się dostosować do ogólnie panujących zasad. Co więcej, style życia i pracy pracowników wpływają na siebie nawzajem. Zatem warto zainwestować w zespół nie tyle tylko wykształcony, ale również otwarty i serdeczny. Każdy zatrudniony powinien zaakceptować ogólny wzór kultury w miejscu pracy, oraz brać czynny udział w jego renowacji.