Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  K

Kierownik zakładu pracy

Według definicji legalnej zamieszczonej w kodeksie pracy, pracownikiem zarządzającym w imieniu pracodawcy zakładem pracy może być:

  • pracownik kierujący jednoosobowo zakładem pracy i jego zastępcy;
  • pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy;
  • główni księgowi.

O zaliczeniu danej osoby do kategorii pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy podstawowego znaczenia nie ma forma nawiązania stosunku pracy, ale faktyczne wykonywanie obowiązków związanych z kierowaniem wyodrębnioną jednostką organizacyjną, która posiada przymiot pracodawcy.

Trzeba wyraźnie zaznaczyć, iż pojęcie kierownika zakładu pracy nie pokrywa się z pojęciem kierownika zakładu, ani też kierownik zakładu pracy nie zawsze jest osobą kierującą przedsiębiorstwem, czy też przedsiębiorcą. Chodzi o to, że kierownik zakładu stanowiącego wydzieloną część w strukturze przedsiębiorstwa ze względu na cykl produkcji lub rodzaj usług, bez pozostałych wydzieleń nie może być odrębnym zakładem pracy i w tym rozumieniu nie może być traktowany jako kierownik zakładu pracy. Z funkcją kierownika zakładu pracy wiążą się daleko idące uprawnienia i obowiązki związane z ustalaniem treści i zawiązywaniem stosunków pracy, karaniem, ustalaniem regulaminu pracy itp.

Istotne znaczenie ma również to, aby uprawnienia do zarządzania zakładem pracy wynikały z istoty zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy, w ramach którego kieruje on daną jednostką organizacyjną i wykonuje w jej imieniu przyznane tej jednostce organizacyjnej czynności z zakresu prawa pracy zastrzeżone dla pracodawcy, mogące polegać między innymi na zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników, oznacza to więc uzyskanie tytułu do dokonywania czynności prawnych w imieniu właściciela zakładu pracy tytułu wynikającego z pełnienia funkcji w zarządzie, prokury lub pełnomocnictwa.
Kierownictwo zakładem pracy może być również sprawowane wieloosobowo, głównie w spółkach osobowych czy kapitałowych, w których wykonywane jest przez zarząd lub organ nadzorujący.

Wyodrębnienie kategorii pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy jest szczególnie istotne w kwestii odnoszących się do ich sytuacji szczególnych przepisów prawa pracy, np. warunków ustalania wynagrodzenia, szczególnych norm czasu pracy czy braku obowiązku ewidencjonowania czasu pracy.

Przykładowo, warunki wynagradzania pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy nie powinny być określane przez wspólny regulamin wynagradzania, gdyż oznaczałoby to, że de facto osoby te miałyby kompetencje ustalania warunków wynagrodzenia dla siebie samych.