Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  Z

Zamówienie publiczne

„Zamówienie publiczne” ma swoją definicję legalną wskazaną w art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych – dalej jako: „Prawo zamówień publicznych” – jest „umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.”

Zamówienie dokonywane w reżimie ustawy Prawo zamówień publicznych jest obwarowane licznymi ograniczeniami i wymogami, a gwarantem przestrzegania przepisów pozostaje państwo. Dokonywanie wskazanych już powyżej transakcji (których przedmiotem są: usługi, dostawy, roboty budowlane), następuje pomiędzy zamawiającym oraz wykonawcą za wynagrodzeniem. Ich podstawą jest zawarta umowa. Ustawowa definicja zamówienia publicznego nie zawiera wskazania pochodzenia środków, które mają posłużyć do zapłaty. Z tego powodu, twierdzenie, że zamówienie publiczne wiąże się z wydawaniem środków publicznych jest błędne. Zamówieniami finansowanymi ze środków niepublicznych są zamówienia udzielane przez tzw. zamawiających sektorowych, wymienionych w art. 3 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych. Na obowiązek stosowania ustawy dla podmiotów objętych zakresem regulacji art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych w znaczny sposób wpływa pochodzenie środków wydatkowanych w związku z zawartą umową.

Zamówienia publiczne zgodnie z ustawą odbywają się w następujący sposób:

  1. przetarg nieograniczony
  2. przetarg ograniczony
  3. negocjacje z ogłoszeniem
  4. negocjacje bez ogłoszenia
  5. dialog konkurencyjny
  6. partnerstwo innowacyjne
  7. zamówienia z wolnej ręki 

Każdemu z uczestników postępowania w trybie ustawy o zamówieniach publicznych przysługują środki odwoławcze i skargowe:

a)     skarga do właściwego sądu okręgowego;

b)    odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Trzecim środkiem ochrony prawnej, niemającym jednak charakteru odwoławczego ani skargowego jest poinformowanie zamawiającego o podjęciu przez niego czynności niezgodnej z ustawą lub zaniechaniu czynności, do której jest ustawowo zobowiązany, w przypadku, gdy wykonawcom na tę czynność lub zaniechanie nie przysługuje zgodnie z ustawą odwołanie.

Ustawa przewiduje także sankcje za naruszenie przepisów zamówień publicznych. Delikt popełniony w związku z dokonywaniem czynności sprzecznych z ustawą Prawo zamówień publicznych, nosi miano naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Co warte zaznaczenia, przepisy omawianej ustawy, nie wyłączają stosowania Kodeksu karnego. 

Podstawa prawna:                                              

  1. Ustawa 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).

Zobacz także: