Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej – pytania i wątpliwości
Mąż użytkowniczki naszego serwisu chce rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Użytkowniczka naszego serwisu zwróciła się więc do nas z kilkoma pytaniami w zakresie
Konieczności zawarcia umowy z właścicielem mieszkania, w którym znajdowała się będzie siedziba firmy;
Odpowiedzialności wspólnej małżonków za zobowiązania firmy;
Dziedziczenia firmy przez jej spadkobierców (jednoosobowa działalność gospodarcza).
Poniżej odpowiedź naszych ekspertów!
1. Konieczności zawarcia umowy z właścicielem mieszkania, w którym znajdowała się będzie siedziba firmy
Osoba, prowadząca działalność gospodarczą w lokalu, którego nie jest właścicielem powinna zawrzeć umowę cywilnoprawną z jego właściciel.
Strony mogą zawrzeć umowę dzierżawy, umowę najmu czy umowę użyczenia.
Najczęstszą wybieraną formą przez przedsiębiorców jest umowa najmu. Opisana w art. 680 i kolejne Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej jako: „k.c.”).
Drugą najczęściej wybieraną formą umowy jest umowa użyczenia.
To co odróżnia umowę użyczenia lokalu od umowy najmu, to brak obowiązku uiszczania czynszu przez biorącego na rzecz użyczającego. Umowa użyczenia jest bowiem umową nieodpłatną.
Wzór takiej umowy wraz z jej szczegółowym opisem także znajdziesz w naszym serwisie!
2. Odpowiedzialność przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.
Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą odpowiada całym swoim majątkiem za jej zobowiązania w sposób nieograniczony. Nie ma także znaczenia to, czy majątek został nabyty przed, po, czy w trakcie prowadzenia działalności.
Wspólność majątkowa powstaje z mocy ustawy z chwilą zawarcia małżeństwa i obejmuje ona przedmioty nabyte już w czasie jego trwania przez jednego lub dwóch małżonków. Oznacza to, iż od tego momentu wszystkie dobra nabyte wchodzą w skład wspólnego majątku, którym odpowiadał będzie małżonek za zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jednak każdy z małżonków posiada również majątek osobisty, który gromadził przed zawarciem związku małżeńskiego i nie jest on wliczany w skład wspólności majątkowej.
Kwestię majątku osobistego reguluje art. 33 ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego (dalej jako: „k.r.i.o”) który stwierdza, iż do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in. przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej. Drugiemu małżonkowi nie przysługują zatem żadne prawa ani roszczenia związane z majątkiem nabytym przez drugiego małżonka przed zawarciem związku małżeńskiego, nie ma prawa rozporządzania nim, jak również wierzyciel nie może ich zajmować w związku z roszczeniami wynikającymi z prowadzenia działalności gospodarczej przez małżonka.
Ogólną zasadą jest, iż za zobowiązania zaciągane przez jednego z małżonków bez zgody drugiego, odpowiada tylko ten małżonek, który zaciągnął zobowiązanie. Zatem, aby uniknąć odpowiedzialności, należy nie wyrażać zgody na takie zobowiązanie. Jeśli zaś małżonek wyraził zgodę, będzie on za nie odpowiadał majątkiem wchodzącym w skład majątku wspólnego.
Najlepszym rozwiązaniem, aby zabezpieczyć swój majątek w przypadku prowadzenia przez małżonka działalności gospodarczej będzie zawarcie umowy o rozdzielności majątkowej małżeńskiej regulowanej przez art. 47 wskazanej już powyżej ustawy tj. k.r.i.o. Umowa ta powszechnie występuje pod nazwą intercyzy.
W takich okolicznościach każdy z małżonków odpowiada indywidualnie za swoje zobowiązania zaciągnięte w trakcie trwania małżeństwa, w tym także te związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Należy również pamiętać, iż rozdzielność majątkowa może powstać także z mocy prawa. Dzieje się to w sytuacji, gdy jeden ze współmałżonków został ubezwłasnowolniony lub ogłosił upadłość (art. 53 §1 k.r. i.o.). Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku sądowego orzeczenia separacji (art. 614 k.r.i.o.).
4. Dziedziczenie firmy przez jej spadkobierców.
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej jej firma musi zawierać co najmniej imię i nazwisko jej założyciela. Nie posiada ona również zdolności prawnej, posiada ją za to jej właściciel i w związku z tym jest ona nierozłącznie związana z jej właścicielem.
Co do zasady firma w przypadku śmierci jej właściciela nie podlega dziedziczeniu (dziedziczeniu podlega jedynie majątek wchodzący w skład firmy).
Sytuację prawną po śmierci właściciela firmy reguluje m.in. Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (dalej jako: „Ustawa”).
Zgodnie ze wskazaną ustawą, aby jednoosobowa działalność gospodarcza była prowadzona po jego śmierci, musi on ustanowić zarządcę sukcesyjnego, czyli osobę prowadzącą tzw. przedsiębiorstwo w spadku (przedsiębiorstwo w spadku obejmuje składniki niematerialne i materialne, przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej – art. 2 ust. 3 Ustawy). Natomiast jego właścicielem jest:
- spadkobierca;
- małżonek przedsiębiorcy, gdy w chwili śmierci, firma stanowiła w całości mienie małżonków i gdy małżonek posiadał udział w przedsiębiorstwie w spadku,
- nabywca udziału w przedsiębiorstwie. - osoba, która nabyła firmę, po śmierci przedsiębiorcy bezpośrednio od spadkobiercy lub małżonka.
Właściciel lub właściciele przedsiębiorstwa w spadku mają prawo do udziału w zyskach i uczestniczą w stratach wynikających z prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku, w takim stosunku, w jakim przysługuje im udział w przedsiębiorstwie w spadku. Zysk jest wypłacany w odpowiednich częściach właścicielom przedsiębiorstwa w spadku przez zarządcę sukcesyjnego (art. 27 Ustawy).
Spadkobiercy ponoszą także odpowiedzialność za niespłacone zobowiązania związane z działalnością spadkodawcy w zależności od wybranej przez nich formy przyjęcia spadku. Spadkobierca może przyjąć spadek:
wprost (aktywa oraz pasywa);
z tzw. dobrodziejstwem inwentarza (rozumiemy przez to przyjęcie spadku z ograniczeniem długów do wysokości masy spadkowej),
Spadkobierca może także odrzucić spadek, czyli nie przyjąć ani majątku, ani długów.
Jeśli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy, po śmierci przedsiębiorcy zarządcę sukcesyjnego może powołać:
małżonek przedsiębiorcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku, lub
spadkobierca ustawowy przedsiębiorcy, który przyjął spadek, albo
spadkobierca testamentowy przedsiębiorcy, który przyjął spadek, albo zapisobierca windykacyjny, który przyjął zapis windykacyjny, jeżeli zgodnie z ogłoszonym testamentem przysługuje mu udział w przedsiębiorstwie w spadku.
Należy również pamiętać, iż zgodnie z art. 4b Ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, dziedziczenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest zwolnione od podatku, pod warunkiem:
- zgłoszenia przez nabywcę nabycia własności przedsiębiorstwa lub udziału w nim właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego;
- prowadzenia tego przedsiębiorstwa przez nabywcę przez okres co najmniej 2 lat od dnia jego nabycia.
5. Koszty prowadzenia działalności gospodarczej
Największą korzyścią jaką uzyskujemy poprzez generowanie kosztów firmy jest możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania, co skutkuje zapłatą niższego podatku.
Przepisy Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniają wprost wydatków, które można uznać za koszt uzyskania przychodu. Zawierają za to szeroki katalog kosztów, których odliczać nie można, np. wydatki na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów. Generalną zasadą jest, iż aby dany wydatek został uznany za koszt uzyskania przychodu, musi mieć on związek z przychodem oraz poniesieniem wydatku w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia/zachowania źródła przychodów. W przedstawionym stanie faktycznym ciężko jest określić koszty prowadzenia przedsiębiorstwa, albowiem nie został wskazany jego typ. Np. dla prowadzenia działalności związanej programowaniem będzie to zakup odpowiedniego sprzętu typu laptop, myszka, głośniki, niezbędne wyposażenie biura do pracy takie jak biurko, lampa biurowa, fotel biurowy itp.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2022. 1360 t.j.);
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego (Dz. U. 2022. 1359 t.j.);
Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. 2021.170 t.j.);
Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. 2021.1043 t.j.);
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniają wprost wydatków, które można uznać za koszt uzyskania przychodu (Dz.U. 2022.2647 t.j.).
Stan prawny na dzień: 16 lutego 2023 r.
Pamiętaj!
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.
Wyszukaj:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa w https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/
Przedsiębiorco, prezentujemy zestawienie obciążeń publiczno-prawnych zawierające podstawowe i najważniejsze informacje, dotyczące podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Z przedstawionego zestawienia dowiesz się, jakie podatki, czy składki na ubezpieczenie społeczne powinieneś opłacić za siebie lub pracowników, kiedy powstaje obowiązek podatkowy oraz jakie formularze należy wypełnić.
Zestawienie powinno służyć zarówno przedsiębiorcom prowadzącym osobiście działalność gospodarczą, jak i menadżerom spółek kapitałowych, czy też osobowych, a także szefom działów inwestycji lub HR, szefom finansowym do planowania oraz realizacji polityki zatrudnienia i zarządzania „kadrami" w sposób efektywny, tzn. racjonalny finansowo i gospodarczo przy uwzględnieniu interesów pracowników.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa