Porady biznesowe

Jak i od kiedy wdrożyć stosowanie JPK zamiast deklaracji VAT 2020?

Ministerstwo opublikowało również wzór schematu JPK_VAT

dostępny w formacie xsd., w wersji roboczej

Więcej

Przedsiębiorco! Trzeba będzie przygotować się do nowej formy i roli JPK, dostosować księgi rachunkowe i obieg dokumentów.

W związku z przyjęciem ustawy nowelizującej przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.685 t.j.; dalej jako „Ustawa o VAT”), tj. ustawy z dnia 4 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2022.931) zmianie uległ, między innymi, sposób i wzór składania deklaracji VAT – będzie obowiązywał w ramach nowego pliku JPK_VAT.

Elementy już nowego JPK_VAT określa wykonawcze rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931).

Ważne:

Pamiętaj o terminie wejścia w życie nowych przepisów!

Obowiązek składania nowych plików JPK już z deklaracją i ewidencją wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2020 roku, z tym, że obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od tej daty będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców, natomiast w stosunku do pozostałych firm obowiązek ten powstanie od 1 lipca 2020 roku. Przedsiębiorcy inni niż duzi będą mogli zdecydować, czy chcą wprowadzić stosowanie pliku JPK_VAT przed 1 lipca 2020 roku, jednak nie muszą tego robić przed tą datą.

Obecny sposób składania deklaracji i ewidencji

Obecnie deklaracje VAT-7 lub VAT-7K składają wszyscy przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Wybór deklaracji VAT-7 lub VAT-7K uzależniony jest od tego, jaką częstotliwość opłacania podatku VAT dany podatnik określił na formularzu VAT-R (deklaracja VAT-7 jest stosowana do rozliczeń miesięcznych, natomiast VAT-7K do kwartalnych). Deklaracje miesięczne składa się do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, natomiast kwartalne - do 25 dnia miesiąca następującego po danym kwartale, a więc do 25 kwietnia za I kwartał, do 25 lipca za II kwartał, do 25 października za III kwartał i do 25 stycznia za ostatni kwartał. Jedyną obecnie możliwością składania deklaracji jest droga elektroniczna.

Jednak oprócz złożenia deklaracji VAT, obecnie istnieje również obowiązek złożenia Jednolitego Pliku Kontrolnego dla rejestrów VAT (JPK VAT), który należy składać do Ministerstwa Finansów do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni – ten dokument należy składać co miesiąc, nawet jeśli przedsiębiorca rozlicza się kwartalnie. Jednolity plik kontrolny, tj. w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, określonej w odpowiednim rozporządzeniu ministra właściwego ds. finansów, obejmuje ewidencję prowadzoną dla celów podatku od towarów i usług.

Nowe rozwiązania

Nowy plik JPK_VAT będzie kompleksowym, jednym dokumentem elektronicznym obejmującym deklarację VAT (zastępującą składane deklaracje VAT-7 i VAT-7K) i ewidencję VAT i będzie wysyłany w terminie właściwym dla złożenia deklaracji VAT. Tak więc w tym jednym JPK będzie się mieściła zarówno deklaracja, jak i ewidencja. Podatnicy w celu wypełnienia obowiązków związanych z rozliczeniem podatku VAT nie będą musieli składać dwóch dokumentów: pliku JPK_VAT i deklaracji VAT, jak dotychczas, ale wyślą jeden plik, zawierający dane odpowiednio z deklaracji oraz ewidencji VAT.

W założeniu, wprowadzenie jednego pliku dla deklaracji i ewidencji, zamiast składania, jak obecnie, odrębnie deklaracji VAT-7 lub VAT-7K wraz z załącznikami i osobno informacji JPK_VAT, ma obniżyć koszty – zamiast dwóch czynności, będzie dokonywana tylko jedna. Ponadto, ma to prowadzić do uniknięcia składania dwukrotnie powtarzających się informacji, a także uprościć rozliczenia z urzędem skarbowym. Każde takie nowe rozliczenie VAT przy JPK będzie weryfikowane automatycznie.

Elementy nowego pliku JPK_VAT

JPK_VAT będzie zawierać:

  1. zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres,
  2. pozycje z obecnej deklaracji VAT-7 (VAT-7K),
  3. dodatkowe dane, które są potrzebne do analizy poprawności rozliczenia.

Ponadto, uproszczeniem ma być eliminacja załączników wymaganych przy składaniu tradycyjnego rozliczenia podatku VAT, tj. VAT-ZZ, VAT-ZD i VAT-ZT, a także dodatkowych wniosków występujących w standardowych deklaracjach i zastąpienie tych załączników polami wyboru zawartymi w strukturze nowego pliku JPK_VAT.

Nowy plik JPK_VAT ma, co do zasady, odzwierciedlać dane przesyłane obecnie w deklaracjach VAT oraz w obecnym pliku JPK_VAT oraz ma zawierać dodatkowe dane, które są potrzebne do analizy rozliczeń VAT i kontroli. Pozycje z obecnej deklaracji VAT-7 (VAT-7K) mają zostać przeniesione do części nowego pliku JPK_VAT.

Od kiedy?

JPK_VAT będą składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT za okresy od 1 kwietnia 2020 roku - obowiązkowo duże przedsiębiorstwa (pozostałe dobrowolnie), zaś od 1 lipca 2020 roku - obowiązkowo wszyscy podatnicy (duże, średnie i małe przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorcy). Wybierając dobrowolnie możliwość wcześniejszego składania nowych deklaracji, małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa nie będą mogły następnie wrócić do dokonywania rozliczeń na obecnych zasadach. Od dnia 1 lipca 2020 roku już nie będzie możliwości złożenia deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K inaczej niż poprzez złożenie pliku JPK_VAT.

Trzeba jedynie wspomnieć, że nie będzie to dotyczyło skróconej deklaracji VAT obejmującej usługi taksówek osobowych opodatkowanych ryczałtem (VAT-12). Podatnicy ci będą nadal obowiązani do prowadzenia ewidencji na podstawie art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT, ale nie będą jej składać w formie pliku JPK_VAT. Zmiana również nie będzie dotyczyła pozostałych deklaracji podatkowych, do których będą mieć zastosowanie dotychczasowe przepisy (VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26, VAT-UE, VAT-UEK, VAT-R, VAT-Z oraz VIN-R i VIU-R, a także VIN-D i VIU-D). Natomiast deklaracja VAT-27 (informacja podsumowująca w obrocie krajowym) zostanie „wchłonięta” przez JPK_VAT, co oznacza, że dane znajdujące się obecnie w tej deklaracji będą uwzględnione w nowym JPK_VAT i nie będzie zatem obowiązku odrębnego jej składania.

Warianty JPK_VAT

Należy podkreślić, że będą obowiązywać, a więc i występować, dwa warianty JPK_VAT - JPK_V7M - dla podatników, którzy rozliczają się miesięcznie i JPK_V7K - dla podatników, którzy rozliczają się kwartalnie. Podatnicy, którzy rozliczają się co kwartał i są zobowiązani do składania JPK_VAT, będą wypełniać tylko część ewidencyjną za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. Natomiast po zakończeniu kwartału wypełnią część ewidencyjną za trzeci miesiąc kwartału oraz część deklaracyjną JPK_VAT za cały kwartał. Plik JPK_VAT będzie można podpisać podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym lub danymi autoryzującymi, zaś po złożeniu poprawnego pliku, pojawi się możliwość obrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru.

Termin i sposób składania JPK_VAT

JPK_VAT w wersji elektronicznej (wyłącznie) składany będzie do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (chyba, że wypadnie on w dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, to terminem na złożenie deklaracji będzie następny dzień roboczy). Przykładowo, JPK_VAT za styczeń należy wysłać do 25 lutego, za marzec – do 25 kwietnia. Jeśli chodzi o rozliczenia kwartalne, do 25 lutego (za styczeń) należy złożyć JPK_VAT tylko w części ewidencyjnej, w marcu tylko część ewidencyjną za luty, zaś w kwietniu – część ewidencyjną za marzec oraz część deklaracyjną za styczeń, luty i marzec.

Wobec powyższego, podatnicy rozliczający się kwartalnie będą zobowiązani do przekazywania, za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału do właściwego urzędu skarbowego, ewidencji podatkowej, o której mowa w art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT, do 25 dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy. Nie będzie to nowym obowiązkiem – aktualnie podatnicy rozliczając się za okresy kwartalne, również mają obowiązek składania w okresach miesięcznych pliku JPK_VAT zawierającego dane z prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług.

Podatnicy zachowują więc wszystkie prawa związane z kwartalnym rozliczaniem, ale będą mieli jednak obowiązek przekazywania co miesiąc danych z prowadzonej ewidencji VAT, co ma pozwolić Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na efektywniejszą analizę danych o transakcjach i kontrahentach, tym samym weryfikację nadużyć podatkowych, w tym wystawiania „pustych” faktur i wyłudzeń podatku VAT.

Korekta ewidencji

Jeśli w ewidencji pojawią się dane niezgodne ze stanem faktycznym lub błąd, czy też nastąpi jakaś zmiana danych, to należy przesłać korektę JPK VAT. Dokonanie korekty w przesłanej ewidencji VAT, która nie ma wpływu na część deklaracyjną VAT, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia VAT. Jeśli przykładowo podatnik musi skorygować numer NIP kontrahenta, to złożenie korekty tylko w tej części nie będzie miało wpływu np. na termin zwrotu nadwyżki VAT naliczonego wynikającego z przesłanego wcześniej rozliczenia VAT, zawartego w pierwotnym pliku. Podatnik, zgodnie z nowym art. 109 ust. 3c, będzie miał 14 dni od dnia stwierdzenia, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym lub od dnia zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji, na dokonanie i przesłanie korekty. Jeśli natomiast sam podatnik nie zauważy błędów, które wystąpiły, to naczelnik urzędu skarbowego wezwie podatnika do ich skorygowania w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, jednocześnie je wskazując. Błędy te jednak muszą być na tyle istotne, aby uniemożliwiały przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji. Podatnik powinien wtedy nadesłać skorygowaną ewidencję lub też złożyć wyjaśnienia, które wskazują na to, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu.

Kary za błędy

Nowy przepis ust. 3h art. 109 Ustawy o VAT określa konsekwencje za nieprzesłanie skorygowanej ewidencji w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub za niezłożenie wyjaśnień (lub przesłanie czy też złożenie, ale dokonane już po upływie terminu), jak również w sytuacji, gdy podatnik w złożonych wyjaśnieniach nie wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu.

Zauważyć należy, że kara nie będzie nakładana automatycznie, lecz najpierw nastąpi wezwanie podatnika do skorygowania błędów przez naczelnika urzędu skarbowego. Dopiero po braku reakcji podatnika, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd. Karę tę uiszcza się bez wezwania w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji nakładającej karę.

Powyższego przepisu nie będzie się stosować jednak do podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, gdyż on, za ten sam czyn, ponosić będzie już odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat?

Pokaż materiały

Zakres danych zawieranych w nowej deklaracji i ewidencji

Należy wspomnieć, że w związku z nowymi przepisami wprowadzonymi Rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931), wydanych dla wprowadzenia nowego pliku JPK_VAT, na przedsiębiorców został nałożony również szereg innych obowiązków, związanych z prowadzeniem ewidencji i składaniem deklaracji.

Szczegółowe elementy deklaracji

Deklaracje będą zawierać przede wszystkim oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja, dane identyfikacyjne podatnika, oznaczenie rodzaju rozliczenia (miesięczne lub kwartalne), oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług (miesiąc i rok – dla deklaracji składanej co miesiąc lub kwartał i rok – dla deklaracji składanej kwartalnie), oznaczenie wersji (kodu) składanej deklaracji, oznaczenie daty sporządzenia deklaracji, wskazanie celu złożenia deklaracji – złożenie deklaracji albo korekta deklaracji. Oprócz tego, deklaracja będzie zawierać dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego, dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu oraz dodatkowe dane dotyczące rozliczenia. W § 3 – 7 Rozporządzenia powyższe punkty zostały również rozwinięte poprzez wskazanie konkretnych zapisów, jakie powinny się w każdym z wyżej wymienionych obszarów znaleźć.

Dodatkowo deklaracje zawierają pouczenia podatnika dotyczące konsekwencji za niewpłacenie w obowiązującym terminie podatku do urzędu skarbowego lub wpłacenia go w niepełnej wysokości oraz za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie.

Szczegółowe dane zawierane w ewidencji

Po pierwsze, ewidencja zawiera dane identyfikacyjne podatnika, takie jak identyfikator podatkowy NIP podatnika, wskazanie nazwiska, pierwszego imienia oraz daty urodzenia podatnika (w przypadku, gdy podatnik jest osobą fizyczną), wskazanie pełnej nazwy podatnika (podatnik niebędący osoba fizyczną) oraz oznaczenie okresu, za który prowadzona jest ewidencja.

Po drugie, ewidencja zawiera dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, a więc:

  • wysokość podstawy opodatkowania (w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy) wynikającą z czynności dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku, dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, (w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów d których dokonano zwrotu podatku podróżnemu), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów;
  • wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury, z uwzględnieniem oraz oznaczeniem korekt dokonanych  w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona (zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 Ustawy o VAT), a więc z dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%, dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%, dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%;
  • wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju (w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT);
  • wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  • wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  • wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z importu towarów, potwierdzone zgłoszeniem celnym lub deklaracją importową;
  • wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z opodatkowania w szczególnej procedurze rozliczenia podatku, w podziale na stawki podatku: świadczenia usług turystyki, dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dostawy towarów oraz świadczenia usług udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika, w podziale na stawki podatku, jak i importu usług (wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej), importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej oraz dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT;
  • wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające ze zbiorczych informacji z ewidencji sprzedaży;
  • wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego nieudokumentowane fakturami oraz nieobjęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży, wykazywane w wysokościach zbiorczych w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury;
  • wysokość zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących;
  • wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, wykazaną w wysokości podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  • wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  • wartość sprzedaży brutto dostawy towarów i świadczenia usług opodatkowanych na zasadach marży.

Jednak to nie wszystko. Rozporządzenie wymienia kolejne elementy, które ma posiadać ewidencja. Są to dane z faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu oraz z faktur lub innych dokumentów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a więc przykładowo takie dane jak numer, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego, imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, dostawcy lub usługodawcy, numer odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej, datę wystawienia odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej, datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty. Potrzebne będą również dane ze zgłoszenia celnego lub z deklaracji importowej.

Nowe kody dla dostaw i świadczenia usług

Rozporządzenie wprowadza także swoiste kody, którymi będzie się należało w nowej ewidencji poruszać i oznaczać odpowiednimi symbolami dowody sprzedaży i zakupu. Swoje oznaczenia otrzymały, między innymi, dostawy:

  • pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701–8708 oraz CN 8708 (kod 07),
  • odpadów (kod 05),
  • wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (kod 04),
  • leków (kod 09),
  • oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z pewnymi włączeniami (kod 03), czy też
  • budynków, budowli i gruntów (kod 10).

Swoje kody otrzymały również świadczenia usług. Przykładowo usługa w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych otrzymała oznaczenie „11”, zaś usługi o charakterze niematerialnym – wyłącznie doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych – oznaczenie „12”.

Ponadto, Rozporządzenie wprowadza jeszcze inne oznaczenia, które mają za zadanie określić sposób sprzedaży, istnienie powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej i inne. Obowiązkowo ewidencja musi zawierać oznaczenia dowodów sprzedaży („RO” - dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących, „WEW” – dokument wewnętrzny; „FP” – faktura).

Ewidencja VAT nie będzie więc służyła już tylko jako podstawa do wyliczenia kwot, które znajdują się w deklaracji VAT-7 (VAT-7K), ale będzie służyła celom kontrolnym i analitycznym, a także będzie podstawą analiz prowadzonych przez Szefa KAS.

Ważne:

Pamiętaj o dostosowaniu systemów księgowych przed wymaganym złożeniem nowego pliku JPK_VAT.

Oczywiście, koszty, jakie będzie musiał ponieść przedsiębiorca w związku z wprowadzeniem nowego pliku i wymagań jego dotyczących, uzależnione są od wielkości przedsiębiorstwa, sposobu prowadzenia ksiąg oraz tego, czy zmian wymagać będzie jedynie system księgowy czy system zarządzania całym przedsiębiorstwem. W związku z tym, ustawodawca postanowił, że zostaną określone dwa terminy na wprowadzenie wymaganych zmian. Jeden termin obowiązuje więc dużych przedsiębiorców, zaś późniejszy - tych pozostałych. Celem ustawodawcy jest to, aby ceny usług zapewniających wdrażanie zmian pozostały na umiarkowanym poziomie i mogły z nich skorzystać nawet najmniejsze przedsiębiorstwa.

Plik JPK_VAT będzie przesyłany tylko elektronicznie, w związku z tym, zgodnie ze wzorem, musi spełnić wymogi dokumentu elektronicznego. Zgodnie z art. 16a ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t. j. Dz. U. 2019  poz.  700) wzór dokumentu elektronicznego należy przekazać ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu umieszczenia go w centralnym repozytorium dokumentów elektronicznych. Zmiany wersji tego pliku będą przygotowywane tylko na ePUAP w trybie przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Ministerstwo Finansów przygotowało specjalną komórkę dla rozwiązywania technicznych trudności z wdrożeniem nowego pliku JPK. Wszelkie zapytania można kierować na adres e-mailowy jpk.helpdesk@mf.gov.pl 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 4 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019 poz. 1520);
  2. Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.685 t.j.);
  3. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz.  700);
  4. Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988).

Formy opodatkowania działalności

Przedsiębiorca, który planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej powinien wcześniej zapoznać się z możliwymi formami opodatkowania.

Wśród form opodatkowania, aktualnie przedsiębiorcy mogą wybierać pomiędzy:

  • Opodatkowaniem na zasadach ogólnych (tzw. skala podatkowa);
  • Opodatkowaniem liniowym;
  • Opodatkowaniem w formie ryczałtu;
  • Opodatkowaniem w formie karty podatkowej.

Jeżeli prowadzisz już działalność gospodarczą, warto abyś też sprawdził czy wybrałeś najkorzystniejszą dla Ciebie formę opodatkowania. Pamiętaj, że możesz dokonać zmiany w tym zakresie.

Wybór każdej z form ma zarówno swoje plusy jak i minusy. Wybierając formę opodatkowania Twojej działalności powinieneś dokonać analizy m.in. poniższych zagadnień:

  • czy korzystniejsze jest dla Ciebie opodatkowanie przychodu czy dochodu?
  • Czy Twój przychód przekroczy tzw. II próg podatkowy?
  • Czy wolałbyś odprowadzać zaliczki na podatek każdego miesiąca czy kwartalnie?
  • Czy chciałbyś rozliczać się wspólnie z małżonkiem?

W poniższej tabeli staramy się porównać wszystkie formy opodatkowania, które może wybrać przedsiębiorca, porównując najważniejsze informację związane z wyborem każdej z nich.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT