Porady eksperta

Sponsorowanie klubu sportowego w zamian za reklamę

Użytkownik serwisu zwrócił się do nas z prośbą o udzielenie odpowiedzi na zapytanie dotyczące sponsorowania klubu sportowego w zamian za reklamę. Wskazał, że firma, której jest właścicielem zamierza przekazać 5% wynagrodzenia Klienta na sponsorowanie klubu sportowego w zamian za reklamę. Prosi o udzielenie odpowiedzi na zapytanie, w jaki sposób przekazać 5 % do klubu sportowego - z podatkiem VAT, czy bez oraz czy firma może sobie odliczyć koszty z dodatkową ulgą na sponsoring.

Na wstępie należy wskazać, że umowa sponsoringu nie została uregulowana w obowiązujących przepisach prawa. Z uwagi jednak na ogólną zasadę swobody umów określoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego, nie ma przeciwwskazań do jej zawarcia. Umowa sponsoringu należy do tzw. umów nienazwanych. Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Sponsoring jest umową partnerską, która zakłada wzajemne świadczenie sponsora i sponsorowanego. Istotę sponsoringu można określić jako przekazanie przez sponsora określonej kwoty, towaru lub usługi na rzecz sponsorowanego, który w zamian jest zobligowany do reklamy wizerunku firmy, marki lub produktów sponsora, a także samej akcji sponsorowanej w określony w umowie sposób. Umowa sponsoringu opiera się więc na przekazaniu środków pieniężnych, towarów lub usług, przez co może przyjąć formę świadczenia pieniężnego polegającego na świadczeniu usługi w zamian za środki pieniężne lub świadczenia barterowego opierającego się na świadczeniu usługi w zamian za określony towar bądź usługę. Sponsoring jest zatem finansowaniem czegoś w zamian za reklamowanie własnej działalności.

Należy podkreślić, że umowa sponsoringu różni się zasadniczo od umowy darowizny wzajemnością świadczenia pomiędzy sponsorem a sponsorowanym. Jest to umowa dwustronnie zobowiązująca. Umowa darowizny ma natomiast charakter jednostronnie zobowiązujący.

Przechodząc do kwestii podatkowych należy podkreślić, że sponsoring wywołuje określone konsekwencje dla sponsorowanego na gruncie podatku VAT. Brak szczególnych uregulowań w odniesieniu do umów sponsoringu oznacza, że stosujemy ogólne zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie więc z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust 1 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat?

Pokaż materiały

Otrzymane środki pieniężne od sponsora, z którymi wiąże się wykonywanie na rzecz sponsora określonych czynności, stanowi dla sponsorowanego wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy umowie sponsoringu, w której ramach sponsor przekazuje sponsorowanemu określone towary, należy rozpoznać dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Dostawa towarów ma charakter odpłatny, gdyż sponsorowany świadczy na rzecz sponsorowanego określoną w umowie usługę ekwiwalentną. W takiej sytuacji zarówno sponsor, jak i sponsorowany powinni udokumentować zawartą transakcję na podstawie faktury VAT, oczywiście o ile obie strony są czynnymi podatnikami VAT. W odniesieniu do wszystkich przekazanych towarów i usług, strony umowy będące czynnymi podatnikami VAT wystawiają zatem faktury VAT, na których wykazują podatek VAT należny.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czynnemu podatnikowi VAT co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku sponsoringu sponsorowany świadczy na rzecz sponsora usługę reklamową. Jeżeli sponsor jest czynnym podatnikiem VAT i nabyta w ten sposób przez sponsora usługa reklamy jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego, to sponsorowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia VAT naliczonego nie przysługiwałoby wówczas, gdy usługa reklamy byłaby wykorzystana do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ważne:

W sytuacji, gdy sponsorowany nie jest czynnym podatnikiem VAT nie może on wystawić faktury VAT za usługi reklamowe, co oznacza, że dla sponsora nie powstanie podatek naliczony.

W interpretacji indywidualnej (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.181.2021.4.BS) z 28 lipca 2021 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że wydatki na sponsoring stanowią koszty podatkowe.

W treści interpretacji wskazano, że wydatki na sponsoring, a zatem wydatki poniesione na nabycie towarów służących przekazaniu w ramach umowy sponsoringu oraz związane z wykonaniem usługi na rzecz sponsorowanego stanowią koszty uzyskania przychodów w działalności gospodarczej, jednak kwota wydatków na sponsoring musi stanowić tę samą wartość, co wartość świadczenia o charakterze reklamowo-promocyjnym uzyskanym od sponsorowanego.

Aby wydatki na sponsoring mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, świadczenia stron umowy sponsoringu muszą mieć zatem charakter ekwiwalentny. Umowa sponsoringu może przybrać formę:

  • sponsoringu właściwego – gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym,
  • sponsoringu niewłaściwego – zbliżonego do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego.

Wydatki na sponsoring poniesione w ramach sponsoringu właściwego stanowią w całości koszty uzyskania przychodów sponsora, gdyż sponsoring właściwy jest w istocie odpłatnym nabyciem usług reklamowych.

W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny. Na podstawie art. 23 ust 1 pkt 11 ustawy o PIT (odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT) darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju – z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tym przepisie – nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. W związku z tym do kosztów podatkowych mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.

Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. W takiej sytuacji wydatki na sponsoring są kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części wydatki na sponsoring powinny być traktowane jak darowizna, a tym samym nie podlegają zaliczeniu ich do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do pytania dotyczącego wystawienia faktury wskazujemy, że Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości dr. Bogusława Federa świadczy bezpłatną pomoc na rzecz mikro i małych przedsiębiorców. Takie działania wynikają z celów statutowych Fundacji, która nie pobiera opłat za swoje działania. Jednakże zgodnie z Regulaminem E-Punktu Konsultacyjnego udostępnionego w serwisie mikroporady.pl porady prawne obejmują jedynie odpowiedzi na zadane przez użytkowników pytania i dotyczą informacji o aktualnym stanie prawnym oraz zmian w prawie. W zakresie warunków technicznych wystawienia faktury rekomendujemy ewentualne konsultacje z biurem rachunkowym.

Pamiętaj!

Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.

Wyszukaj:

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa

https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Dziękujemy :)

Stan prawny na dzień: 7 lutego 2023 r.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021.1128 t.j.)
  2. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.).

Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

Przedsiębiorco, prezentujemy zestawienie obciążeń publiczno-prawnych zawierające podstawowe i najważniejsze informacje, dotyczące podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Z przedstawionego zestawienia dowiesz się, jakie podatki, czy składki na ubezpieczenie społeczne powinieneś opłacić za siebie lub pracowników, kiedy powstaje obowiązek podatkowy oraz jakie formularze należy wypełnić.

Zestawienie powinno służyć zarówno przedsiębiorcom prowadzącym osobiście działalność gospodarczą, jak i menadżerom spółek kapitałowych, czy też osobowych, a także szefom działów inwestycji lub HR, szefom finansowym do planowania oraz realizacji polityki zatrudnienia i zarządzania „kadrami" w sposób efektywny, tzn. racjonalny finansowo i gospodarczo przy uwzględnieniu interesów pracowników.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT