Porady biznesowe

Split Payment

Mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment) to instytucja prawa publicznego wprowadzana do naszego porządku prawnego od dnia 1 lipca 2018 r. Z uwagi na to, że regulacja ma wpływ również na działalność mikro i małych przedsiębiorców, ważne jest, aby zapoznać się z zasadami działania mechanizmu oraz poznać ryzyka skutków prawnopodatkowych, które mogą wystąpić zarówno w relacjach z innymi kontrahentami w obrocie, jak i wobec organów skarbowych.

Split-Payment

1. Co to jest i czemu ma służyć

Istota tego rozwiązania polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy dostawcy lub jest rozliczana w inny sposób, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług jest płacona na specjalny rachunek bankowych dostawcy – rachunek VAT.

Mechanizm podzielonej płatności uważany jest za jedno z rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie nadużyciom i oszustwom podatkowym, eliminując ryzyko „znikania” podatników wraz z zapłaconym im przez kontrahentów, a nieodprowadzonym podatkiem VAT. Mechanizm ten z założenia ma utrudnia lub wręcz uniemożliwia powstawanie nadużyć już na etapie samej transakcji. Jednocześnie może służyć zapewnieniu lepszej transparentności rozliczeń VAT-owskich i utrudnia „wyprowadzanie” pieniędzy za granicę.

Z uwagi na powyższe, zamiarem ustawodawcy (ratio legis) wprowadzanej instytucji do polskiego prawa było zapewnienie większej stabilności wpływów z tytułu podatku od towarów i usług, ale również zapobieganie unikaniu płacenia podatku od towarów i usług, co ma zapewni większe bezpieczeństwo podatkowe, pewność prowadzenia działalności gospodarczej oraz zachowanie równych zasad konkurencji.

Niewątpliwie jednak dopiero praktyka pokaże jak ten mechanizm będzie funkcjonował w polskich warunkach i czy rzeczywiście zakładane przez ustawodawcę cele zostaną w ten sposób osiągnięte. Należy liczyć się z tym, że jak każda nowa instytucja, tak i split payment może, szczególnie w początkowym okresie obowiązywania ustawy, powodować pewne trudności. Sama procedura nie jest tu nadmiernie skomplikowana, jednak istotne są skutki jakie będzie wywoływać zastosowanie mechanizmu dla i po stronie obu kontrahentów (stron rozliczeń). Problemy mogą tu mieć właśnie mikro i mali przedsiębiorcy, którzy często sami dokonują rozliczeń (fakturowanie, płatności, ewidencjonowanie) i nie korzystają z fachowych służb księgowych.

 

2. Dla kogo, czyli kto może lub powinien skorzystać

Mechanizm podzielonej płatności znajdzie zastosowanie wyłącznie:

1. W odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników biznesowych, czyli do transakcji B2B.

Oznacza to, że:

  • pozostaje bez wpływu na zakupy dokonywane przez konsumentów (nieprowadzących działalności gospodarczej),
  • nie będzie możliwe zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności w transakcjach B2C.
  • nie przewiduje się możliwości opłacania z rachunku VAT zobowiązań w innych podatkach.

Oznacza to, że tylko podatnicy podatku VAT i tylko dla potrzeb rozliczeń w VAT będą stosować mechanizm split payment.

W celu uniemożliwienia wykorzystywania ust. 2 dla celów zabezpieczenia swojego ryzyka w VAT, wprowadzono regulację, zgodnie z którą podatnik może nie naliczać podwyższonych odsetek do zaległości w podatku nieprzekraczającej dwukrotności kwoty podatku naliczonego wykazanej w złożonej deklaracji podatkowej (art. 108c ust. 4 VAT).

Jeżeli podatnik dokona wcześniejszej zapłaty zobowiązania z tytułu podatku od towarów i usług ze środków pochodzących z rachunku VAT, to w takim przypadku kwota jego zobowiązania będzie zmniejszona o kwotę obliczoną na podstawie wzoru określonego w ustawie (art. 108d ust. 1 VAT), uzależnioną od kwoty zobowiązania, stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku oraz terminu, w jakim zobowiązanie zostanie uregulowane.

Ważne:

W celu skorzystania z obniżenia kwoty zobowiązania podatkowego z tytułu dokonania przed obowiązującym terminem zapłaty zobowiązania z tytułu podatku od towarów i usług z rachunku VAT podatnik jest obowiązany dokonywać zapłaty kwoty zobowiązania podatkowego z tytułu podatku wynikającej z deklaracji podatkowej, czyli w pełnej wysokości, także przed obowiązującym terminem.

Jeżeli podatnik zawrze w deklaracji podatkowej wniosek o zwrot różnicy podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot będzie mu dokonany w przyspieszonym terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, przez urząd skarbowy, za pośrednictwem rachunku zgłoszonego do zwrotu, z użyciem komunikatu przelewu1, w którym urząd skarbowy wskaże następujące informacje: kwotę odpowiadającą zwracanej kwocie różnicy podatku oraz numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (art. 87 ust. 6a i 6b w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). 

W tym przypadku chodzi o zwrot wnioskowanej przez podatnika kwoty nadwyżki podatku naliczonego, niezależnie od tego, czy faktury, z których wynika wykazany podatek naliczony, zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, czy też nie. Oznacza to, że nawet jeżeli podatnik w ogóle nie dokonywał płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności w danym okresie rozliczeniowym, to i tak będzie mógł zawnioskować o zwrot całej różnicy podatku naliczonego na rachunek VAT w przyspieszonym terminie.

Ważne:

Tylko i wyłącznie od woli podatnika będzie zależało, czy wystąpi o zwrot różnicy podatku naliczonego na rachunek VAT oraz jaką kwotę tej różnicy będzie chciał otrzymać na rachunek VAT. Ustawa nie zmienia bowiem ogólnych zasad zwrotu podatku naliczonego określonych w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że podatnik będzie mógł otrzymywać zwroty według zasad ogólnych, na swój rachunek rozliczeniowy.


4. Warunek – posiadanie „rachunku VAT”

Kluczowym elementem wprowadzanej regulacji, bez którego nie będzie możliwe stosowanie mechanizmu podzielonej płatności, jest posiadanie specjalnego konta wydzielonego w ramach rachunku rozliczeniowego w banku - tzw. „rachunek VAT”. Szczegółowe zasady dotyczące rachunku VAT oraz technicznego sposobu dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności zostały określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe w dodawanym rozdziale zatytułowanym „Rachunek VAT” (art. 4 noweli).

W celu umożliwienia wszystkim podatnikom nabywającym towary lub usługi dokonywania płatności w ramach mechanizmu podzielonej płatności, rachunek VAT będzie zakładany przez banki lub spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe dla każdego podmiotu posiadającego rachunek rozliczeniowy oraz analogiczny rachunek imienny dla celów działalności gospodarczej w SKOK. Założenie takiego rachunku wszystkim podatnikom rachunków VAT będzie obowiązkiem banku (odpowiednio SKOK-u).

Ważne:

Zarówno sam rachunek VAT, jak i środki zgromadzone na rachunku VAT w banku będą cały czas środkami należącymi do podatnika od towarów i usług. Podatnik będzie miał możliwość dysponowania tymi środkami według swojego uznania, ale wyłącznie na cele:

  • zapłatę zobowiązania VAT do urzędu skarbowego lub
  • zapłatę kwoty odpowiadającej kwocie należnej VAT z faktury VAT otrzymanej od swojego kontrahenta (kosztowej).

Rachunek VAT będzie mógł być prowadzony wyłącznie w walucie polskiej.

Jakie będą szczegółowe zasady dokonywania rozliczeń przy użyciu rachunku VAT i jak go używać dla potrzeb tych rozliczeń - patrz poniżej pkt 6.

 

5. Mechanizm rozliczania metodą split payment

Mechanizm podzielonej płatności będzie polegać na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę będzie dokonywana przy użyciu komunikatu przelewu w taki sposób, że:

  • zapłata całości lub części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto będzie płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy podatnika w banku (albo na rachunek w SKOK),
  • pozostała zapłata odpowiadająca całości lub części kwoty podatku VAT będzie płacona na rachunek VAT w banku, czyli specjalne konto (patrz wyżej pkt 4 i poniżej pkt 6), na którym będą gromadzone środki pieniężne z tytułu zapłaty podatku VAT wskazanego w otrzymanej fakturze, jak również z tytułu zwrotu podatku VAT przez urząd skarbowy.

Ważne:

Mechanizm podzielonej płatności będzie mógł być zastosowany przez podatnika również do zapłaty dokonywanej przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi (przedpłaty, zaliczki, zadatki), pod warunkiem otrzymania przez nabywcę faktury od podatnika, sprzedawcy na taką płatność. W komunikacie przelewu zawsze trzeba będzie wskazać numer faktury VAT, w związku z którą dokonywana jest płatność (nowy art. 108a ust. 3 VAT).

Z punktu widzenia technicznego, dokonywanie płatności przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności będzie następować przez użycie komunikatu przelewu.

Podatnik-nabywca w dalszym ciągu będzie wypełniał jeden dokument, tj. komunikat przelewu, na którym wskazane będą dwie kwoty: kwota wartości sprzedaży brutto oraz kwota podatku. Bank (SKOK) dokona natomiast czynności mających na celu przekazanie wpłacanej kwoty na właściwe konta, a mianowicie kwotę odpowiadającą kwocie podatku na rachunek VAT, natomiast pozostałą kwotę na rachunek rozliczeniowy w banku (albo na rachunek w SKOK).

Przy dokonywaniu płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności przy użyciu komunikatu przelewu, ustawa wprowadza obowiązek podawania następujących informacji (obligatoryjnie), tj.:

  • kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;
  • kwoty odpowiadającej całości albo części wartości sprzedaży brutto;
  • numeru faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;
  • numeru, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Ważne:

Mechanizm podzielonej płatności będzie miał zastosowanie dla pojedynczej faktury.

Ustawa nie przewiduje możliwości stosowania mechanizmu podzielonej płatności do dokonywania zapłaty w innych formach niż przelew (np. zapłata gotówkowa, karty płatnicze).

Ustawa zawiera również ważne regulacje dla przypadków, w których u podatników będzie dochodziło do odkładania się środków pieniężnych na rachunku VAT. W takich sytuacjach podatnik będzie miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o dokonanie przelewu środków zgromadzonych na jego rachunku VAT, we wskazanej przez siebie w tymże wniosku wysokości, na rachunek rozliczeniowy tego podatnika (lub imienny rachunek w SKOK), prowadzony dla celów działalności gospodarczej (nowy art. 108b ust. 1 i 2 VAT).

Ważne:

Wniosek o uwolnienie środków będzie podlegał weryfikacji przez organ skarbowy w trybie postępowania o uzyskanie zgody na uwolnienie środków. Organ, w terminie 60 dni, w drodze postanowienia, może wyrazić zgodę na przekazanie środków zgromadzonych na wskazanym przez podatnika rachunku VAT na wskazany przez niego rachunek rozliczeniowy, określając w tym postanowieniu wysokość tych środków, jaka ma zostać przekazana na rachunek rozliczeniowy (lub imienny rachunek w SKOK). Postanowienie będzie doręczane zarówno podatnikowi, jak i bankowi (albo SKOK).

Bank (albo SKOK) po otrzymaniu takiego postanowienia będzie miał obowiązek niezwłocznie dokonać przekazania środków do wysokości kwoty wskazanej w postanowieniu. W przypadku gdy kwota wskazana w postanowieniu przewyższać będzie wysokość środków zgromadzonych na rachunku VAT na dzień realizacji postanowienia, bank przekaże środki do wysokości salda na tym rachunku. W takim przypadku, tj. gdy na rachunku VAT jest mniej środków niż kwota wskazana w postanowieniu i ta mniejsza kwota zostanie przekazana na rachunek rozliczeniowy, uznaje się, że postanowienie zostało wykonane w całości (nowy art. 62c ust. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe).

Ważne:

Organ skarbowy w drodze decyzji odmówi wydania zgody na przekazanie środków odpowiadających wysokości posiadanej przez podatnika zaległości podatkowej w podatku wraz z odsetkami za zwłokę, istniejącej na dzień wydania. Środki odpowiadające wysokości posiadanych zaległości (wraz z odsetkami za zwłokę) pozostaną nadal na rachunku VAT.

Wreszcie w przypadku, gdy przeprowadzona przez organ skarbowy weryfikacja nie potwierdzi zasadności złożonego wniosku podatnika z uwagi na wystąpienie następujących przesłanek:

  • gdy zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku nie zostanie wykonane, w szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu tego podatku lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję, lub
  • wystąpi zaległość podatkowa w podatku lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe

– naczelnik w drodze decyzji odmówi wydania zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy podatnika.

 

6. Zasady rozliczeń przy użyciu konta VAT

Jak już wskazano powyżej w pkt 4, dla potrzeb stosowania mechanizmu podzielonej płatności, ustawodawca wprowadza narzędzie w postaci tzw. rachunku VAT, który z punktu widzenia formalnoprawnego będzie nową kategorią rachunku bankowego, które mogą dla podatników w ramach jednej umowy prowadzić banki. Regulacje dotyczące obowiązku otwarcia i zasad prowadzenia tego rachunku będą zawarte w ustawie Prawo bankowe (nowelą dodaje się nowy rozdział 3a pt. „Rachunek VAT” – art. 62a-62f Prawa bankowego).

Z uwagi na to, że bankowy rachunek VAT będzie niejako dedykowany dla rozliczeń przy użyciu split payment, bo prowadzonym w celu rejestracji środków pieniężnych otrzymanych z tytułu zapłaty podatku VAT wskazanego na wystawionej przez podatnika fakturze, jak również z tytułu zwrotu podatku VAT przez urząd skarbowy, w praktyce jego funkcjonalność będzie ograniczona.

Ważne:

Bank będzie miał obowiązki:

  • otwarcia i prowadzenia rachunku VAT dla każdego rachunku rozliczeniowego,
  • realizowania rozliczeń z rachunku VAT,
  • informowania osiadacza rachunku rozliczeniowego o numerze rachunku VAT oraz ustalonych zasadach i terminach informowania posiadacza rachunku rozliczeniowego o saldzie na rachunku VAT.

Otwarcie i prowadzenie rachunku VAT:

  • nie wymaga zawarcia odrębnej umowy,
  • jest wolne od dodatkowych prowizji i opłat dla banku.

Środki pieniężne zgromadzone na rachunku VAT mogą być, zgodnie z ustaleniami stron, oprocentowane. W takiej sytuacji bank, bez odrębnej dyspozycji posiadacza rachunku VAT, będzie przekazywał kwotę odpowiadającą wysokości należnych odsetek na rachunek rozliczeniowy powiązany z rachunkiem VAT

Ważne:

Nowa regulacja art. 62b Prawa bankowego określa literalnie (ściśle) przeznaczenie środków zgromadzonych na rachunku VAT (katalog zamknięty).

Rachunek VAT może być uznanywyłącznie środkami pieniężnymi pochodzącymi z tytułu:

1) zapłaty kwoty odpowiadającej całości lub części kwoty podatku od towarów i usług płaconej przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o VAT;

2) wpłaty kwot podatku przez podatników obowiązanych do obliczania i wpłacania podatku w formie zaliczek, dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów: 

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31); 

  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00); 

  1. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00); 

  1. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11); 

  1. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90); 

  1. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70); 

  1. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21); 

  1. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19); 

  1. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8; 

  1. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych; 

  1. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN. 

na rzecz płatników wskazanym w art. 17a ustawy o VAT, przy użyciu komunikatu przelewu, który zawierać będzie informacje dostosowane do specyfiki dokonywanych wpłat (art. 17a, 103, 103a ustawy o podatku od towarów i usług). 

3) przekazania środków z rachunku VAT posiadacza rachunku VAT prowadzonego w tym samym banku;

4) zwrotu:

a) kwoty stanowiącej równowartość kwoty podatku od towarów i usług w przypadkach, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 13 i ust. 14 ustawy o VAT, wynikającego z wystawionej przez podatnika faktury korygującej przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o VAT,

b) różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 6a ustawy o VAT, przez urząd skarbowy przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o VAT.

Na rachunku VAT nie mogą być gromadzone środki pieniężne z innego tytułu niż z tytułów wskazanych powyżej.

Rachunek VAT może być przez bank obciążony wyłącznie w celu:

1) dokonania:

a) płatności kwoty odpowiadającej całości lub części kwoty podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów lub usług na rachunek VAT,

b) zwrotu kwoty stanowiącej równowartość kwoty podatku od towarów i usług, w przypadkach, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 13 i ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wynikającej z wystawionej przez podatnika faktury korygującej, na rachunek VAT nabywcy towarów lub usług

 przy użyciu komunikatu przelewu;

2) wpłaty podatku od towarów i usług, dodatkowego zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 112b i art. 112c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lub odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług, lub odsetek za zwłokę od ustalonego dodatkowego zobowiązania podatkowego, na rachunek urzędu skarbowego;

3) wpłaty podatku od towarów i usług przez podatników, o których mowa w art. 103 ust. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na rzecz płatników, o których mowa w art. 17a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy użyciu komunikatu przelewu, z uwzględnieniem art. 103a tej ustawy;

4) przekazania przy użyciu komunikatu przelewu kwoty odpowiadającej kwocie podatku od towarów i usług na rachunek VAT dostawcy towarów lub usługodawcy przez podatnika, który:

a) otrzymał płatność przy użyciu komunikatu przelewu oraz

b) nie jest dostawcą towarów lub usługodawcą wskazanym na fakturze, za którą jest dokonywana płatność;

5) zwrotu przy użyciu komunikatu przelewu nienależnie otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymano tę płatność przy użyciu komunikatu przelewu;

6) przekazania środków na rachunek VAT posiadacza rachunku VAT prowadzony w tym samym banku przy użyciu komunikatu przelewu, w którym posiadacz w miejsce informacji, o których mowa w art. 108a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:

a) pkt 1 i 2 – wskazuje kwotę przekazywanych środków,

b) pkt 3 – wpisuje wyrazy: „przekazanie własne”,

c) pkt 4 – wskazuje numer, za pomocą którego posiadacz jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;

7) przekazania środków na rachunek wskazany przez naczelnika urzędu skarbowego w postanowieniu, o którym mowa w art. 108b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

8) przekazania środków na rachunek rozliczeniowy państwowej jednostki budżetowej, w przypadku gdy rachunek VAT prowadzony jest dla rachunku rozliczeniowego, o którym mowa w art. 196 ust. 1 pkt 2 albo pkt 5 ustawy o finansach publicznych;

9) realizacji zajęcia na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego, dotyczącego egzekucji należności z tytułu podatku od towarów i usług.

Zasady realizacji przez bank określono szczegółowo w nowym art. 62c Prawa bankowego. W celu realizacji przelewu z tytułu zapłaty faktury bank, który prowadzi rachunek rozliczeniowy nabywcy towarów i usług, w pierwszej kolejności będzie obciążać kwotą podatku od towarów i usług rachunek VAT nabywcy towarów i usług i uznawać tą kwotą jego rachunek rozliczeniowy (zasada). Realizacja tych rozliczeń następować będzie na podstawie komunikatu przelewu.

W przypadkach:

  • braku środków na rachunku VAT - przelew z tytułu zapłaty faktury będzie realizowany z rachunku rozliczeniowego nabywcy towarów i usług do wysokości odpowiadającej wartości sprzedaży brutto wskazanej w komunikacie przelewu;
  • posiadania środków na rachunku VAT w wysokości niewystarczającej na dokonanie zapłaty należności VAT, bank będzie obciążać rachunek VAT do wysokości salda na tym rachunku i uznawać tą kwotą rachunek rozliczeniowy nabywcy towarów i usług;
  • braku środków na rachunku rozliczeniowym w wysokości wystarczającej na zapłatę kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży brutto, bank nie zrealizuje dyspozycji przelewu;
  • gdy płatność za fakturę zostanie dokonana w oparciu o komunikat przelewu, na rachunek odbiorcy, dla którego bank nie prowadzi rachunku VAT, bank dokona zwrotu tych środków na rachunek rozliczeniowy nadawcy.

Po otrzymaniu środków pieniężnych z tytułu należności VAT bank, który prowadzi rachunek rozliczeniowy podatnika, obciąży ten rachunek rozliczeniowy kwotą podatku od towarów i usług i dokona uznania tą kwotą rachunku VAT podatnika, zgodnie z komunikatem przelewu.

Analogiczny jw. tryb postępowania banku dotyczył będzie realizacji przelewu z tytułu zapłaty podatku od towarów i usług na rachunek bankowy urzędu skarbowego.

Ważne:

Środki pieniężne zgromadzone na rachunku VAT i środki pieniężne zgromadzone na rachunku rozliczeniowym z przeznaczeniem na uznanie rachunku VAT lub zgromadzone w wyniku obciążenia rachunku VAT nie podlegają zajęciu na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego dotyczącego egzekucji lub zabezpieczenia innych należności niż podatek od towarów i usług, jak również wierzytelności z rachunku VAT nie mogą być przedmiotem zabezpieczenia rzeczowego (nowy art. 62d Prawa bankowego).

Ustawa reguluje również szczegółowo sposób postępowania w przypadku zamknięcia rachunku rozliczeniowego posiadacza rachunku VAT (nowy art. 62e Prawa bankowego) Przed zamknięciem rachunku rozliczeniowego bank zamknie rachunek VAT, powiązany z tym rachunkiem rozliczeniowym, jeżeli ten rachunek VAT nie jest powiązany z innym rachunkiem rozliczeniowym. Przed zamknięciem rachunku VAT bank dokona przeksięgowania środków zgromadzonych na rachunku VAT na wskazany przez posiadacza rachunku VAT jego inny rachunek VAT, prowadzony w tym samym banku.

W przypadku gdy na rachunku VAT zgromadzone będą środki, a bank nie prowadzi innego rachunku VAT dla tego posiadacza, posiadacz w celu przelania tych środków na swój rachunek rozliczeniowy będzie musiał wystąpić z wnioskiem do organu skarbowego o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT (art. 108b ustawy o VAT). Wówczas bank na podstawie otrzymanego postanowienia naczelnika urzędu skarbowego o wyrażeniu zgody na taką czynność dokona przeksięgowania środków na rachunek rozliczeniowy posiadacza rachunku VAT. Oznacza to, że podatnik, chcąc przekazać środki zgromadzone na rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy, będzie obowiązany do wystąpienia do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o przekazanie tych środków, zaś naczelnik urzędu skarbowego po przeprowadzeniu postępowania wyda postanowienie o wyrażeniu zgody lub decyzję o odmowie, jeżeli wystąpią przesłanki tej odmowy wskazane w ustawie o VAT. Jeżeli więc podatnik będzie chciał zamknąć rachunek rozliczeniowy, z którym jest powiązany rachunek VAT, wówczas podatnik będzie musiał:

  • dokonać przelewu środków z tego rachunku VAT na inny swój rachunek VAT, prowadzony dla innego rachunku rozliczeniowego w tym samym banku, albo
  • wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o przekazanie środków z rachunku VAT na zamykany rachunek rozliczeniowy.

Oczywiście, podatnik będzie mógł również zadysponować środkami z rachunku VAT przez ich użycie do zapłaty VAT dla swojego dostawcy lub usługodawcy albo do zapłaty VAT do urzędu skarbowego.

Dopiero po tym, jak na rachunku VAT nie będzie żadnych środków, rachunek VAT będzie mógł być przez bank zlikwidowany i w efekcie zlikwidowany będzie mógł być rachunek rozliczeniowy, powiązany z tym rachunkiem VAT.

 

7. Plusy nowej instytucji

Jeśli chodzi o korzyści dla nabywców towarów i usług decydujących się na wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności to, co do zasady, można wskazać na następujące korzyści :

  • skrócenie do 25 dni zwrotu przez urząd skarbowy na rachunek VAT nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym,
  • odstąpienie przez organy podatkowe od zastosowania regulacji związanych ze stosowaniem sankcji, określonych w art.112b i art., 112 c ustawy o VAT,
  • rezygnacja, w określonych przypadkach, z naliczania przez organy podatkowe podwyższonych odsetek za zwłokę w odniesieniu do zaległości w podatku VAT.
  • Minusy nowej instytucji

Niestety wdrożenie nowych regulacji, z uwagi na jej specyfikę, może w praktyce oznaczać również pojawienie się dodatkowych kosztów dla mikro i małych przedsiębiorców, tj.:

  • jednorazowych nakładów na dostosowanie informatycznych systemów księgowych, które wystąpią w firmach korzystających ze zautomatyzowanych przelewów. Systemy księgowe w tych firmach będą wymagały aktualizacji umożliwiającej korzystanie z formularzy przelewów wykonujących płatność w sposób podzielony.
  • zwiększenia nakładów na bieżącą obsługę księgowości, co będzie wynikało m.in. z potrzeby monitorowania wpływów na własne konto VAT oraz z dokonywania ewentualnych korekt przy błędnie przeprowadzonych transakcjach.
  • ograniczona możliwość dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT na inne cele niż związane z rozliczeniem VAT (dysponowanie wyłącznie za zgodą organu skarbowego); środki otrzymane na poczet należnego VAT nie będą zatem mogły być wykorzystywane przez firmy do bieżących operacji niezwiązanych z rozliczeniem VAT.

Formy opodatkowania działalności

Przedsiębiorca, który planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej powinien wcześniej zapoznać się z możliwymi formami opodatkowania.

Wśród form opodatkowania, aktualnie przedsiębiorcy mogą wybierać pomiędzy:

  • Opodatkowaniem na zasadach ogólnych (tzw. skala podatkowa);
  • Opodatkowaniem liniowym;
  • Opodatkowaniem w formie ryczałtu;
  • Opodatkowaniem w formie karty podatkowej.

Jeżeli prowadzisz już działalność gospodarczą, warto abyś też sprawdził czy wybrałeś najkorzystniejszą dla Ciebie formę opodatkowania. Pamiętaj, że możesz dokonać zmiany w tym zakresie.

Wybór każdej z form ma zarówno swoje plusy jak i minusy. Wybierając formę opodatkowania Twojej działalności powinieneś dokonać analizy m.in. poniższych zagadnień:

  • czy korzystniejsze jest dla Ciebie opodatkowanie przychodu czy dochodu?
  • Czy Twój przychód przekroczy tzw. II próg podatkowy?
  • Czy wolałbyś odprowadzać zaliczki na podatek każdego miesiąca czy kwartalnie?
  • Czy chciałbyś rozliczać się wspólnie z małżonkiem?

W poniższej tabeli staramy się porównać wszystkie formy opodatkowania, które może wybrać przedsiębiorca, porównując najważniejsze informację związane z wyborem każdej z nich.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT