Porady biznesowe

Benefity dla pracownika (dodatki, świadczenia) – co i jak może odliczyć pracodawca

Zatrudniając pracowników pracodawcy często oferują różnego rodzaju benefity, aby zachęcić do pracy w swojej firmie. Im większe przedsiębiorca tym ma większe możliwości ponieważ zazwyczaj dysponuje większymi środkami finansowymi, dzięki czemu oferta dodatków i świadczeń pozapłacowych jest dość obszerna. W poniższym artykule omówimy, w jaki sposób powinny być rozliczane benefity w wynagrodzeniu pracowników.

 

Rodzaje świadczeń i dodatków pozapłacowych

Należy zaznaczyć, że trudno jest wymienić wszystkie benefity, które są oferowane przez pracodawców. Można jedynie wymienić przykładowe, najczęściej występujące pozapłacowe formy, które mają zachęcać do podjęcia zatrudnienia w tej a nie w innej firmie:

  • ubezpieczenia grupowe pracowników,
  • pakiety medyczne,
  • pakiety medyczne z medycyną pracy,
  • pakiety sportowe.

Pracodawcy coraz częściej patrzą przychylnym okiem na tego typu oferty kierowane do pracowników z uwagi na rosnące oczekiwania ze strony pracowników. Pracownik chce czuć się zaopiekowany i wyjątkowy, jednocześnie pomimo braku wymiaru finansowego taka forma zainteresowania ze strony pracodawcy ma wpływ na relacje z firmą.

 

Ubezpieczenia grupowe

Jednym z najczęściej oferowanych przez pracodawców benefitów są grupowe ubezpieczenia pracownicze. W tym przypadku zawierana jest umowa między firmą ubezpieczeniową a pracodawcą, na lepszych warunkach niż te, które pracownik mógłby uzyskać indywidualnie. Polisy grupowe zapewniają wsparcie finansowe w różnych sytuacjach, takich jak narodziny dziecka, pobyt w szpitalu, operacje czy zabiegi chirurgiczne. Obecnie wiele osób chętnie decyduje się na to ubezpieczenie. Ubezpieczenia grupowe jak i inne benefity mogą być finansowane w całości przez pracodawcę, w części przez pracodawcę i pracownika jak i dobrowolnie potrącane w całości z pensji pracownika.

 

 

Benefity medyczne

Pakiet medyczny może obejmować dostęp do różnych specjalistów, do których w publicznej służbie zdrowia trudno się dostać. W ramach tych dodatkowych usług mogą być dostępne m.in. badania, konsultacje u specjalistów czy rehabilitacja. Zakres oferowanych świadczeń zależy od warunków zawartych w umowie. Finansowanie tych pakietów może przebiegać podobnie jak w przypadku grupowych ubezpieczeń pracowniczych, opisanych wcześniej. Jeśli oferowany pakiet obejmuje również usługi z zakresu medycyny pracy, powinny one być wyodrębnione. Medycyna pracy obejmuje obowiązki pracodawcy, takie jak organizacja obowiązkowych badań wstępnych, okresowych i kontrolnych. Jest to wymóg, za który odpowiada pracodawca, co oznacza, że to on ponosi związane z tym koszty. W przypadku zakupu pakietu łączonego, należy określić wartość części medycznej dla pracownika oraz koszty dotyczące medycyny pracy.

 

Benefity w przychodach pracownika

Aby ustalić w jaki sposób rozliczyć benefity dla pracowników warto wskazać, co mieści się w przychodach ze stosunku pracy. Są to przykładowo: wypłaty pieniężne,

  • wartość pieniężna świadczeń w naturze,
  • świadczenie pieniężne ponoszone za pracownika,
  • inne nieodpłatne świadczenia lub częściowo odpłatne.

Kwestia rozliczania benefitów dla pracowników została rozstrzygnięta w wyroku Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt K 7/13 z dnia 8 lipca 2014 roku. W ocenie TK pod pojęciem “inne nieodpłatne świadczenie” kryją się wszelkiego rodzaju świadczenia, które są dokonywane bez pobierania jakiejkolwiek odpłatności. Dodatkowo przy ocenie, czy dane świadczenie powinno się znaleźć w podstawie do opodatkowania należy wziąć pod uwagę zwolnienia przedmiotowe wymienione w ustawie o PIT (art. 21). Jednak w przypadku benefitów pracowniczych wymienionych w artykule takie zwolnienie co do zasady nie wchodzi w grę, chyba że będą to pracownicy:

  • do 26 roku życia,
  • korzystający z ulgi dla:
    • powracających z zagranicy,
    • dla seniora,
    • dla rodzin wielodzietnych 4+

jeżeli nie zostaną przez nich osiągnięte w roku podatkowym łączne dochody do kwoty 85.528 zł.

Przed ujęciem wartości pozapłacowego świadczenia do wynagrodzeń pracownika należy w pierwszej kolejności dokonać jego wyceny. Nieodpłatne świadczenie powinno być wycenione w wartości, po jakiej faktycznie zostało zakupione i taka kwota powinna się znaleźć w wynagrodzeniu pracownika. Odrębną kwestią jest rozliczenie świadczeń w wynagrodzeniu pracownika z punktu widzenia podatku dochodowego i składek ZUS.

 

Podatek dochodowy a benefity w przychodach pracownika

Nieodpłatne świadczenie otrzymane przez pracownika będzie dla niego stanowiło przychód w podatku PIT. Najczęściej zakupione przez pracodawcę pakiety mają formę abonamentu opłacanego w stałej zryczałtowanej wysokości. Kwota tego abonamentu przypadająca na danego pracownika będzie stanowiła dla niego wartość nieodpłatnego świadczenia. Warto podkreślić, że nie ma znaczenia, czy pracownik będzie korzystał z pakietu, czy też nie. Od momentu kiedy świadczenia zostały postawione do dyspozycji pracownika należy wartość abonamentu ujmować w podstawie wynagrodzenia. Jeżeli pracownik będzie pokrywał w części odpłatność za pakiet, to przychodem będzie różnica.

 

ZUS a benefity w przychodach pracownika

Następnie należy ustalić, czy benefity dla pracowników znajdą się w podstawie wymiaru składek ZUS. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji korzysta ze zwolnienia ze składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Z powyższego wynika, że jeżeli pracownik będzie chociaż w części partycypował w kosztach pakietów, to wówczas będzie mógł skorzystać ze zwolnienia ze składek ZUS w części dofinansowania przez pracodawcę.

Wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, w oparciu o przepisy ww. rozporządzenia będzie podlegała również wartość benefitów pracowników udostępniono pracownikom w okresie:

  • zasiłku chorobowego,
  • zasiłku macierzyńskiego, opiekuńczego,
  • pobierania świadczenia rehabilitacyjnego.

Opisane wyłączenie będzie mogło być stosowane pod warunkiem, że wynika to z postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu. Jeżeli takie zapisy się tam nie znajdą, to również w takich sytuacjach otrzymany od pracodawcy pakiet sfinansowany przez niego w części będzie w całości oskładkowany.

 

Rozliczenie benefitów otrzymywanych przez pracownika

Jak zostało opisane w artykule, benefity dla pracowników z punktu widzenia przepisów podatkowych są traktowane na takich samych zasadach jak każde inne świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Jeżeli nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego znajdą się w przychodach do opodatkowania. Jak wynika z zaprezentowanych powyżej informacji benefity z tytułu ubezpieczenia grupowego, pakietów medycznych, karnetów sportowych finansowane przez pracodawców, w całości lub w części, znajdą się w podstawie do opodatkowania PIT, o ile nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego do kwoty 85.528 zł na zasadach opisanych powyżej. Jeżeli nie zostaną spełnione założenia wynikające z rozporządzenia składkowego opisane powyżej, to zostaną od nich naliczone również składki ZUS. Jak z tego wynika pracodawca powinien szczegółowo przeanalizować obowiązujące przepisy, szczególnie ZUS, żeby dopełnić wszystkich formalności celem uniknięcia zapłaty składek ZUS od benefitów dla pracowników.

Pamiętaj!

Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.

Wyszukaj:

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa
w https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Dziękujemy

Stan prawny na dzień: 30 września 2024 r.

Podstawa prawna:
1) Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. poz. 1665).

 

Rodzaje umów o pracę

Wielokrotnie pracownik i pracodawca stają przed wyborem najwłaściwszej formy zawieranej umowy o pracę.

Jeżeli zadecydowaliście już, że chcecie zawrzeć umowę o pracę regulowaną przepisami kodeku pracy, pozostaje Wam wybór pomiędzy umową zawartą na okres próbny, na czas określony oraz czas nieokreślony.

Wśród pracowników największym zainteresowaniem cieszy się umowa zawierana na czas nieokreślony, dając poczucie największej stabilizacji (m.in. najdłuższy czas wypowiedzenia umowy, obowiązek uzasadnienia wypowiedzenia umowy przez pracodawcę). Przy czym od 26 kwietnia 2023 r. obowiązek uzasadniania wypowiedzenia dotyczy także umów zawieranych na czas określony. Wybór umowy na czas nieokreślony cieszy się także zainteresowaniem wśród pracowników starających się o kredyt – zwiększa możliwość jego otrzymania, budując wiarygodność pracownika w ocenie banku.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT