Użytkownik serwisu zgłosił się z zapytaniem, czy sklep, pomimo obowiązywania regulaminu promocji, może odmówić przyznania dodatkowych uprawnień/ przestrzegania regulaminu w relacjach z nabywcą?
Poniżej odpowiedź naszych ekspertów!
W pierwszej kolejności należy ustalić, czy nabywcą dóbr oferowanych w ramach promocji, czy świadczenia dodatkowych usług, był konsument czy przedsiębiorca (np. osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą). Stosownie do postanowień kodeksu cywilnego, za konsumenta należy uznać osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Jeżeli zadający pytanie użytkownik serwisu, jako osoba fizyczna, nabył towar od przedsiębiorcy (sklepu) w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lub w związku z tą działalnością, w omawianym zagadnieniu, będzie uważany za przedsiębiorcę. W przypadku, gdy ten sam nabywca kupił ten sam towar ale nie w związku (lub w ramach) prowadzonej działalności gospodarczej, traktowany będzie jak konsument.
W związku z tym, że z treści pytania i z opisu stanu faktycznego zamieszczonego przez użytkownika serwisu nie wynika w jakim charakterze użytkownik serwisu występował w transakcji z podmiotem gospodarczym prowadzącym sklep, w poniższej odpowiedzi zostaną zaprezentowane stanowiska odnoszące się do konsumentów jak i przedsiębiorców.
Poza zakresem niniejszego opracowania pozostaje regulacja ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1495). Wspomniana ustawa, nadająca osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, w określonych sytuacjach, pewne przywileje zastrzeżone dla konsumentów. Nie znajduje jednak zastosowania do ochrony przed czynami nieuczciwych praktyk rynkowych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.
Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Praktykę rynkową, w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, stanowi działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy (w omawianej sprawie będzie to sklep), sposób postępowania, oświadczenie lub informacja handlowa, w szczególności reklama i marketing bezpośrednio związany z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta.
Innymi słowy za praktykę rynkową można uznać prowadzenie akcji promocyjnych przez podmiot prowadzący sklep, które mają na celu wyróżnienie oferty sklepu na tle innych podmiotów oferujących podobne towary lub usługi, np. poprzez oferowanie bardziej korzystnych warunków cenowych za nabywane towary czy usługi bądź wprowadzenie możliwości zwrotu nieuszkodzonego i nieużywanego towaru za zwrotem zapłaconej ceny sprzedaży, bez ograniczeń czasowych.
Stosownie praktyk rynkowych jest powszechnym zjawiskiem a niedozwolone są jedynie praktyki nieuczciwe. Przesłanki uznania stosowanej przez przedsiębiorcę praktyki za nieuczciwą oraz katalog przykładowych nieuczciwych praktyk, został wskazany w ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 2070).
To co definiuje nieuczciwą praktykę rynkową, to ustalenie sprzeczności w/w praktyki z dobrymi obyczajami oraz jej istotny wpływ na zachowanie rynkowe konsumenta. Oznacza to, że ocenie podlega nie tylko zgodność treści praktyki z dobrymi obyczajami ale również to, czy pod wpływem takiej praktyki konsument podjął decyzję o zawarciu umowy z przedsiębiorcą, np. w wyniku proponowanych przez przedsiębiorcę preferencyjnych warunków nabycia lub zwrotu towaru, konsument podjął decyzję o zakupie towarów u przedsiębiorcy.
Jednym z przykładów nieuczciwej praktyki rynkowej jest rozpowszechnianie przez przedsiębiorcę informacji o oferowanych promocjach bądź innych usługach przedsiębiorcy, w sposób wprowadzający konsumenta w błąd. Co istotne, dla oceny stanu prawnego, konsument pod wpływem tego błędu, podjął decyzję o nabyciu towarów u przedsiębiorcy.
Należy zatem ocenić, czy sklep proponujący dodatkowe usługi (np. zwrot nabytego towaru w dowolnym czasie) zagwarantował konsumentom zapoznanie się z regułami korzystania z w/w usług, czy ograniczył się do informacji handlowej bez wyjaśnienia zasad jej stosowania. Istotne zatem jest ustalenie czy został przyjęty regulamin korzystania z dodatkowych usług oraz jakie zostały przewidziane wyłączenia w jego stosowaniu.
Podkreślić należy, że przedsiębiorca może swobodnie, lecz w granicach prawa i dobrych obyczajów, ustalać kryteria i zasady umożliwiające korzystanie przez konsumentów z oferowanych przez przedsiębiorcę usług bądź preferencyjnych warunków sprzedaży.
W przypadku, gdy konsument w ocenie przedsiębiorcy (np. sklepu) i na podstawie przyjętego i łatwo dostępnego regulaminu, nie spełnia warunków objęcia go promocją lub dodatkową usługą, konsumentowi co do zasady nie będą przysługiwać środki odwoławcze od decyzji przedsiębiorcy.
Jeżeli działania przedsiębiorcy będą jednak nosić znamiona nieuczciwej praktyki rynkowej, konsument którego interes został naruszony, może żądać:
zaniechania tej praktyki;
usunięcia skutków tej praktyki;
złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;
zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.
Praktyki rynkowe w stosunkach między przedsiębiorcami
Nieznacznie odmiennie kształtuje się ocena omawianej sytuacji faktycznej, gdy stronami transakcji (np. umowy sprzedaży towarów) są dwaj przedsiębiorcy.
Ocena działania przedsiębiorcy – sprzedającego w zakresie praktyk rynkowych, podlega pod reżim ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku, poz. 1010 z póź.zm) oraz zasadom uczciwości kupieckiej.
Warto też wskazać, że ocena rozeznania w stosunkach handlowych przedsiębiorcy – kupującego, będzie surowsza niż ocena takiego rozeznania przez konsumenta. Wynika to z przyjęcia, że przedsiębiorca – kupujący występuje w obrocie jako profesjonalista i dochowanie przez niego staranności przy zawieraniu transakcji czy rozeznaniu w stosunkach handlowych powinno być na wyższym poziomie niż w przypadku osoby fizycznej (konsumenta).
Tak jak miało to miejsce w stosunkach z konsumentami, przedsiębiorąca sprzedawca, przy oferowaniu kontrahentom preferencyjnych warunków sprzedaży towarów (reklamie czy marketingu), jest zobowiązany przestrzegać przepisy prawa ale również dochować wymogom uczciwości kupieckiej.
Stosownie do postanowień ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca – sprzedawca powinien powstrzymać się od reklamy, która wprowadza klienta w błąd i może wpływać na jego decyzję co do nabycia towaru czy usługi.
Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić wszystkie jej elementy, zwłaszcza dotyczące ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta.
Podobnie jak miało to miejsce przy stosunkach handlowych przedsiębiorcy z konsumentem, dla oceny czy reklama informująca o preferencyjnych warunkach sprzedaży bądź świadczenia dodatkowych usług wprowadza w błąd jest ustalenie, czy przedsiębiorca – sprzedający wprowadził i udostępnił klientom, regulamin stosowania promocji bądź dodatkowych usług.
Przedsiębiorca – kupujący, jako podmiot wobec którego stosuje się podwyższone kryterium oceny dochowania należytej staranności przy zawieraniu transakcji handlowych, winien przed zawarciem umowy sprzedaży, zapoznać się z regulaminem promocji lub świadczenia usług dodatkowych.
Podobnie jak przy sporządzaniu regulaminu dla konsumentów, przedsiębiorca – sprzedający może swobodnie, lecz w granicach prawa i zasad uczciwości kupieckiej, ustalać kryteria i zasady umożliwiające korzystanie przez klientów z oferowanych przez przedsiębiorcę usług bądź preferencyjnych warunków sprzedaży.
Ocena czy kontrahent spełnia wskazane w regulaminie warunki przyznania promocji bądź reklamowanych dodatkowych usług, należy do wyłącznej prerogatywy przedsiębiorcy- sprzedającego i co do zasady, od takiej decyzji nie przysługuje kupującemu odwołanie (chyba, że regulamin takiej promocji stanowi inaczej).
Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony działaniem będącym nieuczciwą reklamą, może żądać:
zaniechania niedozwolonych działań;
usunięcia skutków niedozwolonych działań;
złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.
Porada została przygotowana przez prawników Kancelarii Gessel, Koziorowski Sp. k.
Podstawa prawna (stan na dzień 08.10.2020 r.):
Ustawa z dnia z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 2070)
Ustawa z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1495).
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku, poz. 1145 z póź. zm.)
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku, poz.1010 z póź. zm)
Umowa o dzieło - umowa zlecenie
Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa