Porady eksperta

Zwrot produktów w oryginalnym opakowaniu w przypadku dokonania sprzedaży na odległość, pokrycie kosztów wysyłki oraz zwrotu przez przedsiębiorcę/konsumenta

Pytanie z dnia 15 lutego 2017

Przedstawiony problem prawny: Zwrot produktów w oryginalnym opakowaniu w przypadku dokonania sprzedaży na odległość, pokrycie kosztów wysyłki oraz zwrotu przez przedsiębiorcę/konsumenta.

Ważne:

Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r., (dalej: Ustawa) Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów:

  • dostawy, w przypadku gdy konsument wybrał inny sposób dostarczenia produktu niż najtańszy. (Przedsiębiorca zwraca, konsumentowi wysokość najtańszej opcji dostawy, nie ma obowiązku zwrotu różnicy pomiędzy dostawą o najniższej wysokości, a wybraną przez konsumenta)
  • Wykonywania świadczenia do chwili odstąpienia od Umowy. (Wartość oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.)

Zgodnie z art. 34 Ustawy, na konsumenta został nałożony obowiązek zwrócenia (bądź osobistego przekazania) produktu przedsiębiorcyterminie 14 dni od dnia odstąpienia od umowy (wyjątkiem są sytuację gdy przedsiębiorca zaproponuje odbiór produktu samodzielnie).

Koszt bezpośredniego zwrotu rzeczy pokrywany jest zgodnie z art. 34 ustęp. 2 Ustawy przez konsumenta, jednakże to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek poinformowania o tym konsumenta (przedsiębiorca może pokryć należność przez siebie).

W przypadku gdy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, a rzecz dostarczono konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkiwał w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania rzeczy na swój koszt, gdy ze względu na charakter rzeczy nie można jej odesłać w zwykły sposób pocztą (art. 34. Ustęp 3 Ustawy).

Przedsiębiorca nie może uzależniać odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, nie będącym jednocześnie przedmiotem sprzedaży, a służącym jedynie do zabezpieczenia produktu. Taki zapis będzie zastosowaniem klauzuli uznanej za niedozwoloną. Będzie nią każde zobowiązanie konsumenta do zwrotu towaru jedynie w opakowaniu oryginalnym, pod rygorem odmowy przyjęcia zwrotu produktu w przypadku nie spełnienia tego warunku.

Przedsiębiorca może jedynie wskazać by w miarę możliwości zwracana rzecz była zapakowana w oryginalne opakowanie.

Naruszenie zapieczętowanego opakowania uniemożliwia odstąpienie od umowy zawartej na odległość, jedynie w przypadku produktów wskazanych w Ustawie (rzeczy związane ze zdrowiem lub higieną oraz nagrania dźwiękowe/wizualne albo programy komputerowe).

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz. U Dz.U.2014.827)

Stan prawny na 20 lutego 2017 r.

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT