Zajęcie rachunku bankowego w egzekucji administracyjnej
Użytkownik naszego portalu zwrócił się z pytaniem dotyczącym prowadzonej z jego rachunku bankowego egzekucji administracyjnej. Na podstawie decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożono na niego karę pieniężną. Od decyzji tej Użytkownik złożył „odwołanie”. Mimo to organ pierwszej instancji wystąpił do Urzędu Skarbowego o zajęcie środków z rachunku bankowego.
Po trzech tygodniach, UKE zawnioskował o zawieszenie postępowania egzekucyjnego. Użytkownik został poinformowany przez Urząd Skarbowy, że w takiej sytuacji, powinien on złożyć wniosek przez platformę e-puap o odblokowanie rachunku bankowego. Wspomniany wniosek złożył 23 lutego 2021 roku. Do chwili obecnej środki zgromadzone na rachunku bankowym pozostają zajęte. Jak zaznaczono w treści zapytania – z powodu prowadzonej egzekucji przedsiębiorstwo zostało wpisane do BIG, straciło finansowanie bankowe oraz płynność finansową. Użytkownik zastanawia się w jaki sposób rozwiązać tę sprawę. Jak zaznacza wolałby uniknąć postępowania sądowego.
Poniżej odpowiedź
Zgodnie z art. 2 §1 pkt. 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, egzekucji podlegają
grzywny i kary pieniężne wymierzane przez organy administracji publicznej.
Bez wątpienia decyzja, mocą której Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył karę pieniężną, zalicza się do tej kategorii. Na początku warto również przypomnieć treść zasady legalizmu, wyrażoną w art. 7 Konstytucji RP:
Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej przysługują środki odwoławcze: wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy i skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Użytkownik w treści zapytania, wskazał, że odwołał się od decyzji i woli uniknąć ewentualnego postępowania sądowego. Uznajemy więc, że złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Zgodnie z art. 127 §3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (dalej jako „k.p.a”):
do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
Na podstawie art. 130 §1 k.p.a.
przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.
Podobnie wniesienie środka odwoławczego w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji (art. 130 §2 k.p.a.). Nie dotyczy to jednak przypadków, w których decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności lub podlega ona natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy (art. 130 §3 k.p.a.).
Użytkownik wskazał, że pomimo złożenia środka odwoławczego w terminie, UKE wystąpił do Urzędu Skarbowego o wszczęcie i prowadzenie egzekucji administracyjnej. Widząc swój błąd – działanie sprzeczne z art. 130 k.p.a. zawnioskował o zawieszenie postępowania. Na podstawie art. 56 §1 pkt. 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, postępowania ulega zawieszeniu na żądanie wierzyciela. Zawieszenie powinno nastąpić na okres niezbędny do wyjaśnienia okoliczności, która stała się jego podstawą. Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje terminy instrukcyjne na załatwianie spraw administracyjnych: bez zbędnej zwłoki, 1 miesiąc lub 2 miesiące w sprawach bardziej skomplikowanych (zob. art. 35 k.p.a.).
Zgodnie z art. 35 k.p.a.
organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
Ustawodawca nie wprowadza zakresu czasowego terminu „bez zbędnej zwłoki”. Z tego powodu, wydaje się być uzasadnionym uznanie, że bezskuteczny upływ 1,5 miesiąca od złożenia wniosku, daje podstawy do twierdzenia o opieszałym działaniu organu.
W przypadku gdy sprawa nie została załatwiona w terminie przewidzianym w art. 35 oraz art. 36 k.p.a. lub w przepisach szczególnych, strona ma prawo do wniesienia ponaglenia. Przysługuje ono również w sytuacji, gdy działanie organu jest przewlekłe – postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy (art. 37 k.p.a.). Ponaglenie wymaga uzasadnienia i jest kierowane za pośrednictwem organu, który dopuścił się – odpowiednio opieszałości lub przewlekłości, do organu wyższego stopnia. W przypadku Naczelnika Urzędu Skarbowego jest nim Dyrektor Izby Administracji Skarbowej. Organ rozpatrujący ponaglenie wydaje postanowienie, w którym:
wskazuje, czy organ rozpatrujący sprawę dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania, stwierdzając jednocześnie, czy miało ono miejsce z rażącym naruszeniem prawa;
w przypadku stwierdzenia bezczynności lub przewlekłości:
a) zobowiązuje organ rozpatrujący sprawę do załatwienia sprawy, wyznaczając termin do jej załatwienia, jeżeli postępowanie jest niezakończone, b) zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych bezczynności lub przewlekłości, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających bezczynności lub przewlekłości w przyszłości”.
Postanowienie, w którym zostanie stwierdzona bezczynność lub przewlekłość jest istotne z uwagi na załatwienie sprawy oraz możliwość żądania naprawienia szkody przez organ na zasadach ogólnych.
Na podstawie art. 168b ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji:
zobowiązany może dochodzić odszkodowania od organu egzekucyjnego lub wierzyciela na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego za szkody wyrządzone wskutek niezgodnego z przepisami prawa wszczęcia lub prowadzenia egzekucji administracyjnej lub postępowania zabezpieczającego.
Odszkodowania należy dochodzić przed sądem powszechnym. Za podstawę, w tym przypadku można uznać naruszenie art. 130 §2 k.p.a., które pociągnęło za sobą skutki przywołane w treści zapytania.
Na koniec warto przytoczyć jeszcze rozwiązanie przewidziane w art. 33 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji:
zobowiązanemu przysługuje prawo wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej.
Jest on kierowany do wierzyciela za pośrednictwem organu egzekucyjnego. W analizowany przypadku podstawę wniesienia należałoby oprzeć na art. 33 §2 pkt. 6 lit. c przywołanej ustawy, wskazując naruszenie art. 130 §1 k.p.a.
Podsumowując, Użytkownik powinien wnieść ponaglenie z uwagi na przewlekłość prowadzenia postępowania, wszczętego poprzez złożenie wniosku o zwolnienie rachunku bankowego z egzekucji. Nie ma również przeszkód do sformułowania zarzutu w trybie art. 33 i nast. ustawy egzekucyjnej. Dzięki temu, po udowodnieniu szkody poniesionej poprzez niezgodne z prawem działanie organu, będzie można dochodzić odszkodowania. A co być może ważniejsze w tej chwili z perspektywy przedsiębiorcy – załatwienie sprawy i dalsze utrzymanie przedsiębiorstwa.
Stan prawny na dzień: 07.04.2021 r.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2020 r., poz. 256 ze zm.);
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. 2020 r., poz. 1427 ze zm.).
Odwołanie a wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Zgodnie z art. 127 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Organem właściwym do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. W §3 wskazanego przepisu ustawodawca uregulował inny środek zaskarżenia w sytuacji, gdy decyzja w pierwszej instancji została wydana przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze. Wówczas stronie nie przysługuje odwołanie, a tzw. wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Funkcją odwołania jest doprowadzenie do kontroli decyzji organu I instancji przez ponowne rozpatrzenie sprawy przez organ odwoławczy.
Termin „odwołanie” jest używany w przepisach prawa na oznaczenie środka zaskarżenia nieostatecznej decyzji administracyjnej do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Prawo strony do wniesienia odwołania jest ściśle powiązane z zasadą dwuinstancyjności postępowania, zgodnie z którą sprawa administracyjna załatwiona decyzją administracyjną może być po wniesieniu odwołania ponownie rozpatrzona i rozstrzygnięta przez organ drugiej instancji. Zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego odnosi się zatem do konstrukcji prawnej odwołania w tym sensie, że służy ono wyłącznie od decyzji organu pierwszej instancji, natomiast organem właściwym do jego rozpatrzenia jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, czyli organ drugiej instancji, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa