Instrukcje

Strona internetowa przedsiębiorcy

Nawet jeżeli nie decydujesz się, aby przedstawić swoje produkty w sieci, to musisz pomyśleć o właściwej stronie www, czyli swojej wizytówce i swoim oknie na rynek. Dzisiaj przedsiębiorca, który nie posiada strony www jest po prostu niewidoczny, co więcej często „podejrzany” w tym znaczeniu czy to „prawdziwy” (faktycznie istniejący) podmiot? Przede wszystkim jednak będzie to Twoja witryna tak jak witryna w sklepie, gdzie każdy przechodzień może zobaczyć, co i kto oferuje na rynku. Teraz „sieć” to jeden wielki market.

 

Strona jako wizytówka i jako reklama oraz oferta

Ważne:

Prowadząc działalność gospodarczą musisz pamiętać, o szybkim postępie „informatyzacji” i już użytkowo wysokorozwiniętej technice informatycznej. Nie jest ważne, czy prowadzisz mały warsztat np. napraw skuterów, czy duże przedsiębiorstwo produkujące suplementy diety to niezbędna okaże się potrzeba stworzenia odpowiedniej do działalności strony internetowej.

W dzisiejszych czasach coraz częstszym narzędziem do dokonywania zakupów/ zamawiania usług jest dokonywanie zamówień za pomocą strony internetowej, ponieważ nie trzeba wychodzić z domu, a przez to nie traci się cennego w dzisiejszych realiach czasu. Jeśli nie chcesz „zamykać” prowadzenia swojego przedsiębiorstwa tylko i wyłącznie na okoliczny/miejscowy rynek, powinieneś posiadać i regularnie uaktualniać swoją stronę internetową. Adresaci do których kierowany jest twój przekaz to bądź konsumenci bądź kontrahenci lub jedni i drudzy.

Twoja oferta to zarówno usługi jak i towary, w tym te konsumpcyjne jak i przemysłowe tj. części zamienne, półprodukty, surowce lub dostawy np. opakowań. Ze względu na adresata czyli klientów i produkt (towary, usługi) w różny sposób możesz lub musisz przedstawić swoje oferty i informacje o produkcie lub cenach Ważne jest w pierwszej kolejności przestrzeganie wymogów prawa – zwłaszcza jeżeli kierujesz swą ofertę do konsumentów.

W tym miejscu należy wskazać na poradę dotyczącą powierzenia administracji strony internetowej innemu przedsiębiorcy, który trudni się profesjonalnym administrowaniem strony internetowej:

Umowa o administrację strony internetowej

O marketingu i reklamie w mikro i małym przedsiębiorstwie pisaliśmy w instrukcji dostępnej pod adresem: Instrukcja: Marketing i reklama w mikro i małym przedsiębiorstwie

Strona internetowa może również służyć jako miejsce reklamy innych przedsiębiorców; wzór umowy o reklamę na stronie www jest dostępny pod adresem: Umowa o reklamę na stronie www.

 

Rynki

Odpowiednio zaprojektowana strona, która przedstawi ofertę Twojego przedsiębiorstwa pozwoli Ci świadczyć usługi nie tylko na terytorium Polski, ale również po za jej granicami. Dlatego, już podczas projektowania strony, powinieneś zastanowić się, nad stworzeniem strony w np. języku angielskim, który w dzisiejszych czasach stał się językiem biznesowym. Poprzez stworzenie swojej strony internetowej będziesz mógł realizować zamówienia np. do Słowacji, Stanów Zjednoczonych czy Hiszpanii. Warto przed wprowadzaniem na stronie jej wariantów językowych zastanowić się nad potencjalnym klientem docelowym, ponieważ może się okazać, że Twoim docelowymi klientami mogą być także np. Rosjanie, w takim wypadku warto stworzyć stronę również w tym języku. Pamiętaj, że miejscem zawarcia umowy jest, zgodnie z art. 70 par. 2 Kodeksu cywilnego, miejsce, które strony wskazały jako miejsce zawarcia umowy, a w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane albo oferta jest składana w postaci elektronicznej - w miejscu zamieszkania albo w siedzibie składającego ofertę w chwili zawarcia umowy. W przypadku umowy zawartej z klientem z zagranicy miejsce zawarcia tej umowy należy określić zgodnie z prawem właściwym, któremu ta umowa podlega. Prawo właściwe dla zobowiązań umownych należy określać według norm zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I) (Dz. Urz. UE L 177 z 04.07.2008 r., str. 6)[1] W dzisiejszym świecie, gdzie Internet odgrywa istotną funkcję w życiu codziennym, nie powinieneś sobie pozwolić na brak strony, musisz pamiętać, że każdy użytkownik Internetu może stać się Twoim potencjalnym klientem.

 

Adres – domena - wykonawca

Ważną kwestią podczas tworzenia strony internetowej oraz wprowadzania jej na serwer jest odpowiednie „wymyślenie” jej adresu internetowego tzw. domeny. Może nią być np. nazwa Twojego przedsiębiorstwa, musisz jednak mieć na względzie, że w chwili obecnej istnieje ok. ponad miliard[2] a w tym ponad 600 mln aktywnych stron internetowych, i że adres, który wymyśliłeś może być już zajęty, dlatego też istotne jest abyś w takiej sytuacji przemyślał odpowiednio swój adres, który w takim przypadku może kojarzyć się np. z wykonywaną przez Ciebie branżą. Nie warto wymyślać nazw żartobliwych, ponieważ nie każdy może je zrozumieć, oraz może ona wprowadzać w błąd, a przecież nie chcesz, aby jeszcze przed wejściem na Twoją stronę klient się zniechęcił.

 

Ważne:

O domenie pisaliśmy w uwagach do Umowy o świadczenie usługi dostępu do Internetu.

Nie jest ważne, czy stworzysz stronę sam, czy zrobi to za Ciebie profesjonalna firma. Istotna jest treść, dostępność i przejrzystość przekazu strony. Pamiętaj też o odpowiedniej kolorystyce/grafice – strona musi być czytelna, a jej użytkowanie możliwie intuicyjne.

 

Pozycjonowanie

W sytuacji tak dużej ilości stron, oraz dostępności do nich tak naprawdę z każdego miejsca na świecie, pomocne przy „promocji” Twojej strony może okazać się pozycjonowanie strony. Dzięki temu narzędziu, które oferuje wiele firm zajmujących się sprawami związanymi z IT, Twoja strona internetowa będzie zawsze wyświetlana na jednej z pierwszych stron w głównych wyszukiwarkach tj. np. Google czy Yahoo, z których korzysta każdego dnia kilkadziesiąt milionów użytkowników. Dobór odpowiednich słów kluczy, określających np. Twoją branżę, jest równie istotny. Im więcej wprowadzisz takich słów tym częściej Twoja strona będzie odnajdowana.

Ważne:

Pozycjonowanie ma na celu skuteczne promowanie Twojej strony internetowej, w ten sposób, aby znajdowała się w miarę jak najwyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. Można ją uznać, że formę marketingu skupiającej się na wpływaniu na wyniki wyszukiwania.

Treść

Musisz pamiętać jednak, aby strona była czytelna i zawierała niezbędne informacje, jakimi są m.in. odpowiednie i aktualne dane kontaktowe, obok obligatoryjnych[3] (firmy przedsiębiorcy, numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz siedziby i adresu przedsiębiorcy), także nr telefonu, adres e- mail, nazwa/ numer użytkownika w różnych programach służących do komunikacji elektronicznej np. Skype®, GG®, dlatego warto też zaopatrzyć się w kamerę internetową. Zamieszczenie takich danych na pewno usprawni kontakt. Na stronie może się znaleźć, krótka informacja o przedsiębiorstwie, jak długo działa na rynku, czy zatrudniania pracowników, którzy mają doświadczenie w danej dziedzinie, itp. W przypadku, gdy Twoja działalność wymaga precyzji, oraz doświadczenia warto również zamieścić referencje od poprzednich – zadowolonych klientów, bardzo często pomaga to potencjalnym klientom w wyborze, akurat Twojej oferty. Nie masz obowiązku na swojej stronie zamieszczać cen usług/produktów, którymi dysponujesz, niezbędne to jest jednak w przypadku, gdy prowadzisz sklep internetowy.

 

Portale – serwisy – Facebook®

Chcąc promować się w Internecie warto korzystać z usług portali społecznościowych, na których możesz założyć swój „fanpage”, na którym użytkownicy danego portalu będą mogli zapoznać się tak jak na stronie z nowościami, jak również wymienić się opiniami np. na temat terminu wykonania usługi, warto w takim przypadku zamieścić również odnośnik, do właściwej strony internetowej. Jednym z najczęściej używanych portali do prowadzenia swojego „fanpage” jest Facebook®, który w sierpniu 2015r. miał ponad półtora miliarda użytkowników. Warto również taki fanpage posiadać na portalach zrzeszających profesjonalistów danej branży, bardzo często pojawiają się tam ogłoszenia, potencjalnych klientów, którym możesz zaproponować swoje usługi. Różne formy mają różny zasięg i status (Facebook®, Twitter®, Instagram®, blogi czy vlogi).

Prowadząc jakąkolwiek działalność, musisz mieć też na względzie fakt, że coraz częściej użytkownicy Internetu wymieniają się opiniami na forach o Twoich produktach, i to niezależnie, czy tego chcesz czy nie, i czy udostępnisz swoją stronę. Coraz częstszym sposobem zaistnienia na forach jest korzystanie z usług osób, które będą na Twoją rzecz śledziły fora branżowe oraz dodawały komentarze, jest to dość powszechne działanie różnych przedsiębiorstw (najczęściej restauracji) jednak to do Ciebie należy decyzja czy posuwać się do takich środków, i rozważenie czy takie działania są etyczne, aprobowane w Twojej branży.

Jeśli korzystasz w swoim przedsiębiorstwie z intranetu możesz swoim stałym klientom umożliwić dostęp do jego zasobów, przez co dani klienci będą mogli bez pośrednictwa ogólnodostępnej sieci zamawiać usługi/produkty, co przyspieszy ich realizację.

Ważne:

Intranet

Intranet przypomina Internet, aczkolwiek dostęp do niego jest ograniczony dla wąskiej grupy użytkowników. Intranet z reguły służy do komunikacji pracowników danej firmy, holdingu, grupy kapitałowej.

Zgodnie z ogólnodostępnymi informacjami aktywnych użytkowników jest ponad 3 miliardy użytkowników, oraz ponad miliard stron internetowych i to od Ciebie zależy do kogo trafi Twoja oferta, czy Twój produkt się sprzeda oraz czy nada będziesz wykonywał usługi/produkty tylko na rynku lokalny, czy też globalnym, a Twoje produkty będą znane na całym świecie. Warto wskazać, że tylko ok. 60% polskich przedsiębiorców posiada swoją stronę internetową.

--

[1] Do tego rozporządzenia odsyła w art. 28 ust. 1 ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. prawo prywatne międzynarodowe (tekst jednolity Dz. U. 2015 r. poz. 1792).

[2] Data wyświetlenia strony (w języku angielskim): 30 kwietnia 2016 r., http://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT