Brak możliwości blokowania zakupów online klientom z państw UE
Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Dość powszechnym i uciążliwym z punktu widzenia konsumenta była sytuacja, gdy brak jest możliwości zakupu towarów w e-sklepie (internetowym) z innego kraju UE. Często dokonujemy zakupów w e-sklepach przez internet sami będąc w innym kraju (np. na delegacji, wakacjach) niż ojczysty czy też chcemy zrobić zakupy w innym kraju niż mamy stałe miejsce zamieszkania lub przebywania. Dlatego też Parlament Europejski i Rada wprowadził istotne zmiany w tym zakresie. Od 3 grudnia 2018 r. obowiązuje zakaz blokowania przez sklepy internetowe dostępu do swoich stron klientom z krajów UE, przekierowywania na inne wersje stron, różnicowania warunków płatność za zamówienie ze względu na obywatelstwo klienta, jego miejsce zamieszkania czy też prowadzenia działalności gospodarczej w innym państwo. Zakaz ten wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń. W szczególności dotyczy takich sytuacji, w których sklep internetowy pozyskuje informacje o lokalizacji klienta (na podstawie adresu IP), wyboru języka na stronie, podaniu państwa, w którym klient posiada rachunek płatniczy itp.
1. Zakaz blokowania
Wprowadzenie zakazu blokowania geograficznego ma a celu wyeliminowanie różnicowania przez sklepy internetowe warunków zakupu towaru, cen, usług świadczonych drogą elektroniczną. Zasadą będzie, że każdy klient będący obywatelem UE, bez względu na miejsce pobytu, otrzyma możliwość dokonania zakupu na stronie sklepu internetowego, który działa na terenie UE. Oczywiście warunki dla klientów zagranicznych będą musiały być takie same jak dla klientów danego państwa czy miasta UE.
Wskazane rozporządzenie ma zastosowanie m.in. w przypadku, gdy:
przedsiębiorca sprzedaje towary lub świadczy usługi w innym państwie niż państwo członkowskie, w którym klient ma miejsce zamieszkania lub siedzibę działalności;
przedsiębiorca sprzedaje towary lub świadczy usługi w tym samym kraju, co miejsce zamieszkania klienta, lecz klient jest obywatelem innego państwa członkowskiego;
przedsiębiorca sprzedaje towary lub świadczy usługi w kraju, którym klient przebywa tymczasowo, nie posiadając w nim miejsca zamieszkania ani siedziby działalności.
2. Zakaz dyskryminacji
Wskazać należy, że powyższe rozporządzenie, uznaje za niedopuszczalne konkretne mechanizmy, stosowane dotychczas przez przedsiębiorców, które są związane ze sprzedażą towarów lub świadczeniem usług. Sprzecznym z unijnym prawem jest m.in. stosowanie zróżnicowanych warunków płatności np. w sytuacji, gdy płatność następuje w drodze transakcji elektronicznej, polecenia przelewu/zapłaty lub w walucie akceptowanej przez odbiorcę.
Ponadto za niedopuszczalne działanie przedsiębiorcy, będzie stanowiło stosowanie środków technicznych w celu blokowania lub ograniczania dostępu do interfejsu internetowego, z uwagi na przynależność państwową klienta, jego miejsce zamieszkania czy też miejsce prowadzenia działalności. Zabronione jest także automatyczne przekierowanie do innej wersji strony internetowej, niż ta, do której dostęp usiłował uzyskać klient.
Wskazać również należy, że klientem jest zarówno konsument, jako osoba fizyczna jak i przedsiębiorca w przypadku, jeżeli będzie dokonywał zakupu towarów czy usług na własny użytek, a nie na potrzeby działalności gospodarczej. Dlatego też zgodnie z nowymi przepisami sklepy internetowe mogą weryfikować zamówienia składane przez przedsiębiorców np. względem ilości sztuk zamawianego produktu. Ponadto sklepy internetowe mogą udostępniać różne wersje językowe stron internetowych dla poszczególnych krajów czy regionów UE. Jedyny warunek, jaki musi zostać w takiej sytuacji spełniony to taki, że wszyscy klienci UE muszą mieć zapewniony równy dostęp do wszystkich wersji sklepu internetowego.
3. Granice rynku właściwego/działania e-sklepu
Istotne jest również to, że przedsiębiorca nie jest zobowiązany do oferowania dostawy do państwa klienta, w przypadku, gdy w ramach standardowej oferty nie zapewnia takiej usługi. Przykładowo, jeżeli angielski sklep internetowy oferuje dostawy wyłącznie na terytorium Anglii i nie musi tworzyć nowych ofert dostaw do innych krajów UE. Jednakże w takim przypadku klient musi mieć zapewnioną możliwość skorzystania ze wszystkich oferowanych form dostawy na terenie danego kraju, do dowolnie wskazanego miejsca odbioru. Jednak oczywiście mogą oferować dostawy na terenie UE różnicując już ceny z uwagi na koszt dostawy.
Podkreślić należy, że jest to, że sklepy internetowe nie mogą odmawiać dokonywania zakupów przez klientów spoza określonego kraju UE z uwagi na wiązce umowy z dostawcami towarów czy usług. Jeżeli zaistnieje sytuacja, że w takiej umowie dostawca zawrze zapis, że przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie będzie mógł sprzedawać jego produktów klientom spoza określonego obszaru, to taki zapis w umowie może zostać uznany za nieważny z uwagi na ograniczający konkurencję.
4. Odszkodowania i roszczenia
Należy zwrócić również uwagę, że w przypadku naruszenia Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. to przedsiębiorca może się narazić na odpowiedzialność odszkodowawczą. W przypadku relacji przedsiębiorca – konsument naruszenie powyższego rozporządzenia może również stanowić naruszenie dyrektywy nakazowej nr 2009/22/WE. Na podstawie przepisów tej dyrektywy państwa UE wyznaczają organy administracyjne lub sądy w sprawie prowadzenia postępowań wszczętych przez podmioty, które wnoszą m.in. o:
nakaz zaprzestania lub zakazu jakiejkolwiek szkodliwej praktyki w trybie pilnym, w odpowiednich przypadkach w drodze procedury doraźnej;
w odpowiednich przypadkach, podjęcie takich środków, jak opublikowanie decyzji, w całości lub w części, w takiej formie, jaka okaże się właściwa, lub opublikowanie oświadczenia korygującego w celu wyeliminowania długotrwałych skutków szkodliwej praktyki;
nakazanie przegrywającemu sprawę pozwanemu uiszczenia na rzecz skarbu państwa lub na rzecz beneficjenta wyznaczonego w ramach ustawodawstwa krajowego, w przypadku niezastosowania się do decyzji w terminie wyznaczonym przez sąd lub organy administracyjne, określonej kwoty ustalonej za każdy dzień opóźnienia lub innej kwoty określonej w ustawodawstwie krajowym w celu zapewnienia przestrzegania decyzji.
Wobec powyższego można wskazać, że rozwiązania przedstawione w rozporządzeniu, spełniają wymogi proporcjonalności. Nie został, bowiem wprowadzony obowiązek zapewnienia ww. standardów dla wszystkich przedsiębiorców, którzy oferują internetowy zakup towarów lub świadczenia usług. Regulacje zawarte w rozporządzaniu dotyczą tylko tych podmiotów, które oferują sprzedaż towarów lub usług w wielu krajach wspólnoty UE. Tak, więc ww. rozporządzenie nie powinno mieć dotkliwych konsekwencji dla tzw. małych przedsiębiorców, oferujących zakup towarów lub usług za pomocą swoich stron internetowych.
Podstawa:
Europejskie Centrum Konsumenckie https://konsument.gov.pl;
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE;
Ważne w 2021
Wpisz nasz KRS 0000318482 w deklaracji podatkowej PIT za 2020
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Chcesz nas wesprzeć?
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie minutę, korzystając z serwisu dostajesz dostęp
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.