Zasady podwójnej księgowości w fundacji prowadzącej działalność gospodarczą
Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Fundacja podejmująca się również działalność gospodarczą, prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości: Dz.U.2021.217 t.j., dalej: u.o.r.
Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 6.04.1984 r. o fundacjach (Dz.U.2020.2167 t.j.), dalej u.f., fundacja może prowadzić działalność gospodarczą tylko w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, a nie jako działalność podstawową i tylko wtedy, gdy prowadzenie działalności gospodarczej przewiduje wyraźnie statut fundacji.
Statut jest dokumentem, który powinien wyraźnie określać cel, rodzaj i zakres prowadzonej działalności gospodarczej oraz metody jej realizacji. W przypadku, gdy statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację, podjęcie takiej działalności nie jest możliwe bez jego zmiany.
Ważne:
Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej przez fundację może wpływać bezpośrednio na fundację i jej działalność statutową, ale w żaden sposób nie może narażać działalności statutowej fundacji, dla której to organizacja ta została powołana.
Działalność gospodarcza to wszelka zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, a jej prowadzenie przez fundację powinno służyć jedynie pozyskiwaniu środków na działalność statutową, a nie być podstawowym celem powołania fundacji.
Fundacje mogą w zasadzie prowadzić każdy rodzaj działalności gospodarczej pod warunkiem jednak, że inne przepisy nie zastrzegają prowadzenia danego rodzaju działalności tylko dla określonego rodzaju przedsiębiorców np. działalność finansowa.
Fundacje są organizacjami, które zasadniczo otrzymują finansową pomoc społeczną z przeznaczeniem na realizację swojego celu, działalność gospodarcza może jednak przysparzać jej dodatkowych środków chociażby na częściowe samofinansowanie działań służących realizacji celów statutowych.
W pierwszej jednak kolejności przychody z działalności gospodarczej fundacja powinna przeznaczyć na pokrycie bieżących kosztów tej działalności, natomiast osiągany zysk może przeznaczyć już na inwestycje, także dla działalności gospodarczej, albo na podwyższenie kapitałów lub funduszy służących działalności gospodarczej lub też funduszy celowych działalności statutowej lub pożytku publicznego bezpośrednio na pokrycie kosztów z zakresu celów statutowych.
Ważne:
Dochód z działalności gospodarczej fundacji służy wyłącznie realizacji jej celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między fundatorów lub członków władz fundacji.
Rachunkowość w fundacji prowadzącej działalność gospodarczą
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 30 u.o.r., przez przychody i zyski rozumie się uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli. Natomiast przez koszty i straty - zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 31 u.o.r.,- rozumie się uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli.
Jak każde przedsiębiorstwo tak, też i fundacje zobowiązane są do rzetelnego i jasnego przedstawiania swojej sytuacji majątkowej i finansowej. Dlatego też wszystkie zdarzenia związane z funkcjonowaniem fundacji w trakcie roku muszą być na bieżąco rejestrowane w księgach rachunkowych, następnie wykazane w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną.
Dlatego też z przyczyn formalnych, jak i dla czystości zapisów oraz potrzebnych do sprawozdania danych właściwe władze fundacji powinny w odpowiedniej formie określić zasady rachunkowości. Zaleca się prowadzenie odrębnych księgowości obu rodzajów działalności: statutowej i gospodarczej, oddzielnych zakładowych planów kont, odrębnych kont syntetycznych i analitycznych, odrębnych technik księgowych w zależności od rodzaju zdarzenia. Zakładowy plan kont fundacji jest bowiem podstawowym elementem polityki rachunkowości, w którym fundacja wykazuje konta księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, sposób prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a u.o.r. Jest podstawą i strukturą ksiąg rachunkowych.
Ważne:
W fundacji prowadzącej działalność gospodarczą sprawozdanie finansowe będzie sporządzane w zakresie określonym dla jednostek gospodarczych (załącznik nr 1 do ww. ustawy) a zatem konieczne jest wyodrębnienie w księgach rachunkowych i zaprezentowanie w rachunku zysków i strat co najmniej danych w zakresie:
1) przychodów z działalności statutowej i oddzielnie z działalności gospodarczej,
2) kosztów realizacji zadań statutowych i wartości sprzedanych towarów czy wykonanych usług.
Odpowiedniego grupowania przychodów i kosztów działalności statutowej i gospodarczej można dokonywać na kontach zespołu 5 „Koszty wg typów działalności" oraz zespołu 7 Zakładowego Planu Kont „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem". W ślad za odrębną ewidencją kosztów, odrębnie ustala się wynik na działalności statutowej i odrębnie na gospodarczej.
Od tego, jakie są przyjęte zasady finansowe w danej organizacji, czyli jak jest m.in. ułożony zakładowy plan kont, jak kwalifikowane są wydatki statutowe, gospodarcze i administracyjne zależy ostateczny wynik finansowy organizacji, a więc wskaźnik finansowy jej działalności.
Klasyfikacja kosztów w fundacji prowadzącej działalność gospodarczą
Organizacje pozarządowe, a więc i fundacje, powinny zawsze rozdzielać koszty na statutowe i administracyjne, a w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej również odrębnie wykazywać koszty tej działalności. Ponieważ nie ma jednej, ustawowo obowiązującej definicji kosztów statutowych i kosztów administracyjnych - nie ma również jednej metody podziału kosztów wspólnych. Sposób podziału kosztów na koszty statutowe, gospodarcze i administracyjne oraz na koszty gospodarcze zawsze jest wyborem każdej organizacji. Dlatego też rozróżnienie tych kosztów powinno zaczynać się od określenia, czy wydatek jest kosztem administracyjnym, a dopiero po ustaleniu, że nie, stwierdzenie czy jest kosztem statutowym, czy też kosztem gospodarczym.
Do kosztów statutowych fundacji prowadzącej działalność gospodarczą, związanych z utrzymaniem statutowej administracji fundacji zalicza się:
wynagrodzenia oraz inne świadczenia na rzecz pracowników i innych osób realizujących cele statutowe fundacji;
odpisy amortyzacyjne środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących celom statutowym;
zużycie materiałów i energii;
podatki i opłaty;
usługi obce;
pozostałe koszty o charakterze administracyjnym służące celom statutowym.
Ewidencję kosztów statutowych w fundacjach z działalnością gospodarczą prowadzi się za pomocą konta 40 „Koszty realizacji zadań statutowych". Po stronie Wn księguje się świadczenia statutowe zrealizowane w formie wypłat środków pieniężnych lub równowartość świadczeń w naturze, pokrywane z Ma konta „Kasa”, z Ma konta „Rachunek bankowy” lub w formie rzeczowej (w korespondencji ze stroną Ma konta „Materiały” lub ze stroną Ma konta „Towary”).
Konto 40 w ciągu roku wykazuje saldo debetowe, które na dzień bilansowy przeksięgowuje się na konto 86-1 „Wynik finansowy fundacji z działalności statutowej".
Za koszty administracyjne należy natomiast uznać inne koszty, które nie zostały zakwalifikowane jako koszty statutowe, np. materiały biurowe, koszty administracji i zarządu, koszty remontów lokali administracji i zarządu, koszty sprzątania biura, płace niektórych pracowników (sekretariat, księgowość).
Do ewidencji kosztów administracyjnych działalności statutowej fundacji z działalnością gospodarczą służą konta zgrupowane w zespole 40, gdzie ujmuje się koszty rzeczywiście poniesione w danym okresie sprawozdawczym.
Kosztami statutowymi są natomiast te koszty, które związane są z realizacją określonego programu przez stowarzyszenie, zgodne z celami statutowymi.
Część kosztów administracyjnych może być wspólna dla działalności statutowej i gospodarczej, np. czynsz za biuro, opłaty bankowe, wynagrodzenia obsługi biura i inne. Mogą być one rozliczone umownym wskaźnikiem procentowym według kosztów działalności adekwatnie do źródła finansowania.
Przykład:
Fundacja udziela pomocy finansowej organizacjom udzielając dotacji, jak również organizuje szkolenia. Kosztami statutowymi są:
1) udzielone dotacje,
2) koszty organizacji szkoleń (wynajem sali, wynagrodzenia dla szkolących, ewentualne koszty wyżywienia, koszty noclegów i przejazdów oraz przygotowania materiałów),
3) wynagrodzenie koordynatora programu (częściowe lub całkowite wynagrodzenie pracownika merytorycznego wraz ze składkami ZUS),
4) materiały biurowe, czynsz za biuro, telefony, opłaty pocztowe i bankowe ściśle związane z przygotowaniem i realizacją konferencji, opłaty stałe, takie jak czynsz za biuro, czy opłaty za telefon powinny być podzielone proporcjonalnie na koszty statutowe i koszty administracyjne i przyporządkować w odpowiedniej części do programu czyli do kosztów statutowych.
Koszty administracyjne to inne koszty, które nie zostały zakwalifikowane jako koszty statutowe, np.: materiały biurowe, znaczki pocztowe, związane ze zwykłą obsługą biura, obsługą księgowa, czy koszty sprzątania biura.
Wspólne koszty dla działalności statutowej i gospodarczej, takie jak wynagrodzenie dyrektora, czynsz za biuro, mogą być dzielone ustaloną proporcją na koszty statutowe i gospodarcze. Równocześnie koszty te powinny być przyporządkowane odpowiednim źródłom finansowania.
Jeżeli dany wydatek w ocenie fundacji nie będzie ani statutowym ani administracyjnym to należy zaklasyfikować go do kosztu z działalności gospodarczej.
Koszty wspólne rozliczane są stosownie do stopnia ich związku z każdym z rodzajów działalności.
Ważne:
Jako kryterium podziału kosztów wspólnych w fundacji z działalnością gospodarczą można przyjąć kryterium celowościowe lub też dokonać podziału kosztu wspólnego według struktury wpływów tj. dla działalności statutowej przypadnie taki procent kosztu wspólnego, jakie są wpływy na działalność statutową (udział) w całości przychodów fundacji;
Fundacja może też zastosować każdy inny miernik odzwierciedlający w sposób prawidłowy stopień powiązania kosztów wspólnych z rodzajami działalności.
Ważne:
Po zaklasyfikowaniu wydatku (lub części wydatku wspólnego) do kosztów statutowych jego księgowanie przebiega tak, jak w fundacji nie będącej przedsiębiorcą, na zasadach uproszczonych. W przypadku sklasyfikowania wydatku (lub części wydatku wspólnego) jako kosztu działalności gospodarczej jego księgowanie odbywa się tak, jak np.: w spółce z o.o.. prowadzącej przedsiębiorstwo.
Sprawozdanie w fundacji
W przypadku prowadzenia działalności statutowej oraz jednocześnie działalności gospodarczej fundacja musi sporządzać sprawozdanie finansowe według zasad określonych w ustawie o rachunkowości. Sprawozdanie finansowe sporządza się według ustalonego w załączniku nr 1 do u.o.r. – wzoru, na dzień kończący rok obrotowy oraz na każdy inny dzień bilansowy. Sprawozdanie powinno składać się z:
bilansu,
rachunku zysków i strat,
informacji dodatkowej.
Według art. 8 u.o.r., fundacja z działalnością gospodarczą ma nie tylko prawo ale i obowiązek dokonać wyboru takich rozwiązań księgowych, aby zapewnić wyodrębnienie wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego fundacji, w tym operacji gospodarczych i zdarzeń nie będących operacjami gospodarczymi.
Ponieważ w treści sprawozdania muszą się znaleźć między innymi informacje o:
wysokości uzyskanych przychodów;
odpłatnych świadczeniach realizowanych przez fundację w ramach celów statutowych z uwzględnieniem kosztów tych świadczeń, ewentualnie działalności pożytku publicznego;
wyniku finansowym prowadzonej działalności gospodarczej;
procentowym stosunku przychodu osiągniętego z działalności gospodarczej do przychodu osiągniętego z pozostałych źródeł;
poniesionych kosztach na realizację celów statutowych, administrację (czynsze, opłaty telefoniczne, pocztowe itp.), działalność gospodarczą i pozostałe koszty (ogólne, zarządu),
sprawozdanie może zostać przygotowane najwcześniej po zamknięciu ksiąg rachunkowych za dany rok obrachunkowy.
Przychody związane z działalnością statutową fundacji mogą być ujmowane na koncie 70-0 „Przychody na działalność statutową", natomiast dotyczące działalności gospodarczej np. na kontach: 70-1 „Sprzedaż produktów", 70-2 „Sprzedaż usług", 73-0 „Sprzedaż towarów", 74-0 „Sprzedaż materiałów", itp.
Natomiast ewidencję kosztów fundacja może prowadzić następująco:
– koszty związane z działalnością statutową na kontach: 50-0 „Koszty realizacji zadań statutowych, 50-1 „Koszty administracyjne",
– koszty dotyczące działalności gospodarczej: 50-2 „Koszty działalności produkcyjnej (usługowej)", 50-3 ”Koszty działalności handlowej", 52-0 „Koszty sprzedaży produktów", itp.
Wynik finansowy za rok obrotowy ustala się za pośrednictwem konta 860 „Wynik finansowy". W organizacjach prowadzących działalność gospodarczą ustala się wynik odrębnie na działalności statutowej i na działalności gospodarczej. Na stronę debetową konta 860 „Wynik finansowy" przeksięgowuje się wszystkie koszty poniesione w danym roku obrotowym. Na stronie kredytowej ewidencjonuje się przychody uzyskane zarówno z działalności statutowej, jak i działalności gospodarczej. Wyprowadzony w rachunku wyników wynik finansowy wykazuje się w bilansie na stronie pasywów w pozycji A.III.
Natomiast w rachunku zysków i strat odrębnie ujmuje się przychody i koszty dotyczące działalności statutowej i odrębnie działalności gospodarczej.
W tym celu fundacja może również zmodyfikować pozycje A., B. i C. rachunku zysków i strat oraz wprowadzić dodatkowe pozycje tak, aby informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogły być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do ustawy, oczywiście, jeżeli wynika to z jej potrzeb .
Fundacje, podobnie jak wszystkie inne osoby prawne, mają coroczny obowiązek sprawozdawczy (sprawozdanie finansowe) m.in. wobec Urzędu Skarbowego Sprawozdanie finansowe składa się z: bilansu; rachunku zysku i strat oraz informacji ogólnych i uzupełniających. Wzory tych dokumentów są załącznikami do ustawy o rachunkowości.
Przykładowy rachunek zysków i strat sporządzany według wariantu kalkulacyjnego
Pozycja
Wyszczególnienie
A
Przychody
A.1.
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów
I.
Przychody netto ze sprzedaży produktów
II.
Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów
A.2.
Przychody z działalności statutowej
I.
Składki brutto określone statutem
II.
Inne przychody określone statutem na działalność statutową
B
Koszty
B.1
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów
I.
Koszt wytworzenia sprzedanych produktów
II.
Wartość sprzedanych towarów i materiałów
B.2.
Koszty realizacji zadań statutowych
C.
Wynik finansowy działalności
C.1.
Zysk (strata) brutto ze sprzedaży (A.1. - B.1.)
C.2.
Wynik finansowy działalności statutowej (wielkość dodatnia lub ujemna) (A.2. - B.2.)
W pozycji N. „Zysku (straty) brutto" wyniku finansowego wskazane jest wykazanie zysku lub straty w podziale na poszczególne rodzaje działalności. Pozostałe pozycje rachunku zysków i strat fundacja wykazuje według zasad ogólnych - zgodnie ze wzorem określonym w u.o.r.
Sprawozdanie podpisuje co najmniej dwóch członków zarządu fundacji, jeżeli statut fundacji nie stanowi inaczej. W przypadku organu wieloosobowego, tj. Zarządu – podpisy winni złożyć wszyscy członkowie organu. Konieczna jest również data podpisu. Kierownik jednostki wraz ze sprawozdaniem finansowym, składa we właściwym rejestrze sądowym również odmowę podpisu, do której ma zastosowanie art. 52 ust. 2, oraz oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, do których ma zastosowanie art. 52 ust. 2b, jeżeli zostały sporządzone.
W myśl art. 53 ust. 1 u.o.r. roczne sprawozdanie finansowe powinno być zatwierdzone, nie później niż 6 miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego, przez właściwy organ, zgodnie z obowiązującym jednostkę statutem (np. Radą Fundacji). Fundacja prowadząca działalność gospodarczą musi złożyć sprawozdanie finansowe także do KRS – najpóźniej do 15 lipca.
Podstawa prawna:
art. 3 ust. 1 pkt 30 art. 8, art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a, art. 53 ust. 1 Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości: (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.),
art.5 ust 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U.2020.2167 t.j.)
Autor: Krystyna Dąbrowska , doradca podatkowy, numer wpisu 02200
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa