Użytkownik naszego portalu rozpoczyna prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w branży taksówkarskiej jako partner flotowy. Zamierza współpracować z popularnymi firmami przewozowymi. Jedna z nich posiada system sprzedaży, który generuje faktury za przejazd i wysyła je automatycznie pasażerom pocztą elektroniczną. Użytkownik przewiduje, że mając wiele samochodów będzie realizował kilka tysięcy kursów miesięcznie. W związku z tym, zastanawia się czy dla klientów będących osobami fizycznymi, może wystawiać paragony i następnie drukować jedynie raport z kasy fiskalnej. Uzasadnia to koniecznością drukowania i przechowywania faktur w znacznej ilości.
Poniżej odpowiedź:
Fundacja Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości dr Bogusława Federa, udzielająca odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, niestety nie dysponuje szczegółowymi informacjami na temat umowy zawartej przez Użytkownika z partnerem handlowym. Dla właściwego wyjaśnienia wątpliwości zainteresowanego jest to dokument kluczowy. Po analizie, w pewnym sensie odtworzonego przez nas, stanu faktycznego, zakładamy, że (i) Użytkownik wykonuje usługi polegające na przewozie osób jako TAXI, (ii) następnie korporacja przesyła do pasażera elektroniczną fakturę za przejazd, (iii) na koniec miesiąca (lub innego okresu rozliczeniowego) na podstawie wszystkich dokumentów sprzedaży i raportu z systemu Użytkownik przedstawia jej własną fakturę „zbiorczą”.
Powyższe przypuszczenia, jak już wskazywaliśmy, mają jedynie charakter hipotetyczny. Sposób rozliczania się Użytkownika z partnerem handlowym (korporacją) jest uzależniony od treści zawartej w tym przedmiocie umowy. Jeżeli jednak we wspomnianym kontrakcie brak jest postanowień dotykających tej kwestii, przedsiębiorca powinien dla własnego bezpieczeństwa finansowego i fiskalnego dysponować dokumentacją, na podstawie której wystawia własną fakturę. W naszej ocenie wystarczy do tego wyłącznie odpowiadający okresowi rozliczeniowemu raport z systemu płatności tudzież z systemu księgowego. W związku z tym odpada obowiązek drukowania wszystkich faktur i paragonów, które otrzymali jego pasażerowie.
Przejdźmy teraz do przedstawienia czym w zasadzie jest dowód księgowy. Jego definicja przez wyliczenie znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów („Rozporządzenie”). Cytowanie tak rozległych przepisów wobec relatywnie wąskiego zapytania jest niecelowe, zatem poprzestańmy na skwitowaniu, że podstawowym, a jednocześnie najbardziej znanym rodzajem dowodu księgowego jest faktura. Z kolei paragon fiskalny, stosownie do treści §13 ust. 4 Rozporządzenia może być uznany za dowód księgowy wtedy, gdy obejmuje transakcje polegające na zakupie materiałów, środków czystości i bhp oraz materiałów biurowych w jednostkach handlu detalicznego.
Wymogi co do treści faktur znajdują się w art. 106e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („Ustawa o VAT”). Z kolei minimalna treść paragonu dla przedsiębiorców z branży taksówkarskiej znajduje się w §26 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.
Przejdźmy teraz do kwestii dublowania dokumentów sprzedaży – czyli wystawiania paragonu fiskalnego i faktury dla tej samej transakcji. Z przepisów prawa podatkowego wynika dychotomiczny podział, przedstawiający się w ten sposób, że dla osób fizycznych wystawia się paragon fiskalny, zaś dla pozostałych – fakturę. Jest to duże uproszczenie, ponieważ istnieją pewne wyjątki, jak np. wystawianie paragonu z numerem NIP, gdy klientem jest podmiot gospodarczy, a transakcja nie przekracza kwoty 450 zł lub 100 euro. Użytkownik w treści zapytania wskazywał, że jeden z jego partnerów przewozowych automatycznie wystawia i przesyła faktury za przejazd do jego klientów oraz, że procedura ta nie może zostać zmieniona.
Należy stwierdzić, że dublowanie dokumentów sprzedaży - paragonu i faktury nie ma żadnego sensu. Skoro więc sprzedaż została potwierdzona fakturą, a nabywca usługi ją otrzymał, Użytkownik nie powinien wystawiać paragonu. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku pierwotnego wystawienia paragonu – tzw. faktura na podstawie paragonu/faktura do paragonu. Po wejściu w życie ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, możliwość fakturowania do paragonu istnieje tylko wtedy, gdy na paragonie znalazł się NIP nabywcy. Użytkownik jednak świadczy usługi taksówkarskie, które nie zostały objęte ww. nowelą. Dość dodać, że Ustawa o VAT obliguje sprzedawcę do wystawienia faktury na żądanie nabywcy, nawet jeśli wcześniej otrzymał on paragon.
Ostatnia część zapytania dotyczy gromadzenia przechowywania faktur. Zgodnie z art. 2 pkt 31 - 32 Ustawy o VAT, faktury dzielą się na tradycyjne (papierowe) i elektroniczne. Przez fakturę elektroniczną należy rozumieć fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
Oba rodzaje tych dokumentów muszą być przechowywane przez Użytkownika – obowiązek taki nakłada art. 112 Ustawy o VAT. Zgodnie z art. 112a Ustawy o VAT:
podatnicy przechowują wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie, otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Nie istnieje obowiązek drukowania faktur elektronicznych, a w przekonaniu doktryny i organów podatkowych nawet zeskanowany wydruk faktury również jest fakturą elektroniczną. Użytkownik wskazywał, że wszystkie wystawione faktury pobiera do programu księgowego jako jeden plik. Jeżeli tylko program ten zapewnia ich przechowywanie zgodnie z wymogami art. 112a, Użytkownik czyni zadość przepisom prawa podatkowego.
Stan prawny na dzień: 25.10.2021 r.
Podstawa prawna:
Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.);
Ustawa z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1520 ze zm.);
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544);
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816).
Wpisz nasz KRS 0000318482 w deklaracji podatkowej PIT.
Ryczałt podatkowy
Ryczałt ewidencjonowany stanowi uproszczoną formę opodatkowania działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy korzystający z takiej formy rozliczenia płacą podatek od przychodu, tym samym nie mają możliwości pomniejszania podatku o koszty jego uzyskania. Z tej formy opodatkowania mogą korzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w formie indywidualnej lub spółki osobowej. W dzisiejszym poradniku w formie tabeli przedstawiliśmy obowiązujące stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych grup.
Należy pamiętać, że przedsiębiorcy mogą opłacać podatek w zryczałtowanej formie, o ile w roku poprzednim:
uzyskali przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub
uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej w danym roku podatkowym, którzy nie korzystają z karty podatkowej, mogą opodatkować działalność ryczałtem, wyjątkowo nie zważając na limit osiąganych obrotów (2 000 000 euro). Oznacza to, że początkujący przedsiębiorca, który przekroczy limit w pierwszym roku prowadzenia działalności, nie traci prawa do rozliczania za pomocą ryczałtu ewidencjonowanego. Dopiero w kolejnych latach będzie obowiązany pilnować limitu obrotów.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa