Porady eksperta

Otworzenie parku rozrywki z dmuchawcami

 Użytkownik zwrócił się do nas z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak otworzyć park rozrywki z dmuchawcami. Wskazał, że planuje rozpocząć taką działalność – park rozrywki i nigdzie nie może znaleźć informacji na ten temat.

 

Wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej

W pierwszej kolejności należy podjąć najważniejszą decyzję – w jakiej formie planujemy rozpocząć naszą działalność. Wszytko zależy od tego, czy planujemy działać samodzielnie, czy ze wspólnikiem/wspólnikami. Przy wyborze formy prowadzenia działalności, zwrócić również uwagę na odpowiedzialność, którą będziemy ponosić – kształtuje się ona inaczej w zależności od formy prawnej.

Aby poznać wszystkie formy prowadzenia działalności gospodarczej koniecznie zapoznaj się z artykułem przygotowanym w naszym serwisie.  Po zapoznaniu się z treścią artykułu należy zdecydować, co w naszym przypadku będzie najlepszym rozwiązaniem. Naszym zdaniem warto rozważyć jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Dofinansowanie na start 

Osoby planujące otworzyć działalność gospodarczą mogą  ubiegać się o bezzwrotną dotację z urzędu pracy, jeżeli:

    • posiadają status osoby bezrobotnej,
    • nie są studentami studiów dziennych oraz
    • w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o otrzymanie dotacji nie prowadziły działalności gospodarczej, a obecnie prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.

Urząd pracy może odmówić przyznania dotacji, jeżeli:

    • w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku, bez uzasadnienia, osoba odmówiła przyjęcia propozycji zatrudnienia, przygotowania zawodowego lub stażu,
    • w ciągu dwóch lat przed złożeniem wniosku osoba popełniła przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu.

Wniosek o udzielenie dotacji z urzędu pracy może być uwzględniony tylko raz i wyłącznie przez jeden urząd. Wysokość dotacji różni się w zależności od urzędu pracy. W każdym przypadku dotacja nie może wynosić więcej niż równowartość sześciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

Jeżeli urząd pracy uwzględni wniosek - zawierana jest umowa. Środki finansowe pochodzące z dofinansowania muszą zostać wykorzystane zgodnie ze złożonym wnioskiem i umową. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu urzędowi pełnej kwoty udzielonej dotacji, jeżeli:

    • wykorzysta pieniądze niezgodnie z celem i terminem, określonym w umowie,
    • będzie prowadzić swoją działalność gospodarczą krócej niż 12 miesięcy.

Informacje na temat aktualnie prowadzonych naborów do poszczególnych programów, w ramach których możemy otrzymać dotację na założenie działalności gospodarczej, dostępne są na stronach urzędów pracy. Więcej na temat innych źródeł finansowania działalności można znaleźć tutaj.

Miejsce prowadzenia działalności 

Jeżeli jesteśmy właścicielami odpowiedniego lokalu, kolejny krok w stronę rozpoczęcia prowadzenia własnego biznesu mamy już za sobą. Jednak przeważająca część przedsiębiorców dopiero zamierza przeglądać dostępne na rynku oferty, by wybrać najdogodniejszą lokalizację. Oprócz lokalizacji lub wyglądu lokalu, ważne jest również odpowiednie skonstruowanie umowy najmu.

Umowa najmu lokali została uregulowana w Kodeksie cywilnym. Przepisy te stosuje się również do umów o najem powierzchni użytkowej w galerii handlowej (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 października 2006 r., sygn. akt V CSK 230/06).

Mocą umowy najmu lokalu, wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Wynajmującym będzie osoba uprawniona do lokalu. Najczęściej uprawnionym do lokalu jest właściciel.

Może się zdarzyć, że najem zaoferuje osoba, która sama również lokal wynajmuje (podnajem). Zawieranie takich umów jest ryzykowne z dwóch względów:

  1. Osoba, która oferuje podnajem musi dysponować zgodą właściciela lokalu.
  2. Taka umowa ulega rozwiązaniu najpóźniej z chwilą zakończenia pierwotnego stosunku najmu. Może zatem dojść do sytuacji, w której Twoja umowa ulegnie rozwiązaniu w najmniej odpowiednim dla Ciebie momencie; tego nie jesteś w stanie przewidzieć. Planując rozpoczęcie działalności warto już na samym początku zadbać o jej stabilny rozwój.

Jeżeli wynajmującym będzie osoba prawna (np. spółka) warto sprawdzić, czy osoba, która deklaruje podpisanie  umowy najmu jest do tego uprawniona. Można to zrobić w Krajowym Rejestrze Sądowym dostępnym online.

Regulacje prawno-techniczne

Obowiązki właściciela budynku w zakresie zapewnienia ochrony przeciwpożarowej wskazane zostały w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Są to:

  • obowiązek przestrzegania przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych;
  • obowiązek wyposażenia budynku, obiektu budowlanego lub terenu w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice;
  • obowiązek zapewnienia konserwacji oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie;
  • obowiązek zapewnienia osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji;
  • obowiązek przygotowania budynku, obiektu budowlanego lub terenu do prowadzenia akcji ratowniczej;
  • obowiązek zapoznania pracowników z przepisami przeciwpożarowymi;
  • obowiązek ustalenia sposobów postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.

Odpowiedzialność za realizację powyższych obowiązków może zostać przeniesiona na zarządcę lub użytkownika budynku na podstawie umowy cywilnoprawnej. Warto zatem uważnie czytać treść umów i pamiętać o takiej klauzuli.

Znaczenie mają również przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. („Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych”).

Analiza tych przepisów prowadzi do wniosku, że sala zabaw/park rozrywki z dmuchańcami jest budynkiem użyteczności publicznej, należącym do kategorii ZL II, czyli przeznaczonym przede wszystkim do użytku ludzi o ograniczonej zdolności poruszania się, tj. dzieci. Z tego względu powinniśmy zapewnić swoim małym klientom odpowiednią drogę ewakuacyjną. Trzeba pomyśleć również o jej oświetleniu.

Warto pamiętać, że Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych zakazuje stosowania do wykończenia wnętrz materiałów i wyrobów łatwopalnych, których produkty rozkładu termicznego są bardzo toksyczne lub intensywnie dymiące.

Trzeba zapoznać się ż europejskimi normami dotyczącymi placów zabaw. Są to: PN-EN 1176 i PN-EN 1177. Każda z nich składa się z kilku części. Normy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa placów zabaw poprzez wyznaczenie standardów dla urządzeń, które się w nich znajdują. Dostosowanie parku rozrywki do wymogów norm europejskich jest dobrowolne, nie są one publicznie dostępne.

W kwestii bezpieczeństwa nie należy oszczędzać. Jeżeli taki wydatek przekracza nasz budżet, warto zwrócić uwagę, aby wyposażenie parki rozrywki oznakowane było CE, czyli symbolem deklaracji producenta lub upoważnionego przedstawiciela świadczącym o zgodności oferowanego przez niego produktu z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw (prawa Unii Europejskiego) dotyczącymi tego produktu.

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat?

Pokaż materiały

Pozostałe kwestie

Rozpoczynając działalność gospodarczą, w szczególności parku rozrywki wymaga zadbania o szereg innych kwestii, takich jak zatrudnianie pracowników, nadzór nad dziećmi, regulamin wewnętrzny. Powyższe kwestie zostały szczegółowo opisane w artykule dotyczącym rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej – otworzeniu sali zabaw dla dzieci. Informacje opublikowanie na naszej stronie będą pomocne również w przypadki inwestycji polegającej na otworzeniu parku rozrywki z dmuchawcami.

Pamiętaj!
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.

Wyszukaj:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa
w  https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Dziękujemy

Stan prawny na dzień: 24 czerwca 2024 roku

Podstawa prawna:

1)      Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.).


Formy opodatkowania działalności

Przedsiębiorca, który planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej powinien wcześniej zapoznać się z możliwymi formami opodatkowania.

Wśród form opodatkowania, aktualnie przedsiębiorcy mogą wybierać pomiędzy:

  • Opodatkowaniem na zasadach ogólnych (tzw. skala podatkowa);
  • Opodatkowaniem liniowym;
  • Opodatkowaniem w formie ryczałtu;
  • Opodatkowaniem w formie karty podatkowej.

Jeżeli prowadzisz już działalność gospodarczą, warto abyś też sprawdził czy wybrałeś najkorzystniejszą dla Ciebie formę opodatkowania. Pamiętaj, że możesz dokonać zmiany w tym zakresie.

Wybór każdej z form ma zarówno swoje plusy jak i minusy. Wybierając formę opodatkowania Twojej działalności powinieneś dokonać analizy m.in. poniższych zagadnień:

  • czy korzystniejsze jest dla Ciebie opodatkowanie przychodu czy dochodu?
  • Czy Twój przychód przekroczy tzw. II próg podatkowy?
  • Czy wolałbyś odprowadzać zaliczki na podatek każdego miesiąca czy kwartalnie?
  • Czy chciałbyś rozliczać się wspólnie z małżonkiem?

W poniższej tabeli staramy się porównać wszystkie formy opodatkowania, które może wybrać przedsiębiorca, porównując najważniejsze informację związane z wyborem każdej z nich.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT