Odwołanie się od decyzji Polskiego Funduszu Rozwoju w przedmiocie przyznania subwencji na podstawie tzw. Tarczy Finansowej 2.0.
Użytkowniczka naszego portalu zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie kwestii odwołania od decyzji Polskiego Funduszu Rozwoju, przyznającej subwencję pomocową. Posiada ona status przedsiębiorcy od września 2017 roku. Subwencja z Tarczy Finansowej 1.0. objęła wszystkich pracowników, których zatrudniała (3). We wrześniu 2020 roku jedna z pracownic odeszła z pracy. Opróżnione miejsce pozostawało wolne przez 20 dni. Następnie Użytkowniczka zatrudniła kolejną osobę. W subwencji z drugiej Tarczy ujęto dwóch z trzech pracowników. W tym stanie rzeczy, przedsiębiorca prosi o wskazanie czy decyzja PFR była słuszna.
Poniżej odpowiedź:
Użytkowniczka naszego portalu otrzymała subwencję z tzw. Tarczy Finansowej 1.0. – tak można wnioskować po zestawieniu podanych przez nią dat z datami obowiązywania programów pomocowych dla przedsiębiorstw. 31 lipca 2020 roku upłynął termin do składania wniosków o subwencję. Zmiany w przedsiębiorstwie Użytkowniczki polegające na zwolnieniu się jednego z pracowników, a następnie po 20 dniach zatrudnienie nowego, miały miejsce na przełomie września i października 2020 roku. Z dniem 15 stycznia przedsiębiorcy mogą składać wnioski o subwencję z Tarczy Finansowej 2.0. Termin ten upływa 28 lutego 2021 roku. Procedurę odwoławczą można wszczynać w dniach od 01 lutego do 31 marca bieżącego roku. Jak podkreśla Polski Fundusz Rozwoju (dalej PFR) w wypowiedziach medialnych, czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku i wypłatę świadczenia wynosi maksymalnie kilka dni roboczych. Zatem prawdopodobnie druga subwencja, której wysokość kontestuje Użytkowniczka, została udzielona w ramach wspomnianej już powyżej Tarczy Finansowej 2.0.
Ten instrument pomocy państwowej dla podmiotów dotkniętych skutkami epidemii różnicuje wysokość świadczeń i ich rodzaj na podstawie wielkości przedsiębiorstwa (mikro, małe i średnie oraz duże) i wymiaru spadku obrotów. Stosując kryterium określania statusu przedsiębiorcy, wskazane w Regulaminie PFR, Użytkowniczka jest mikroprzedsiębiorcą. Aby obliczyć wysokość subwencji pod uwagę należy wziąć: procent spadku obrotów (próg minimum 30%) oraz liczbę zatrudnianych pracowników. Spadek obrotów dotyczy okresów:
Od 1 kwietnia do 31 grudnia 2020 roku – w stosunku do 01 kwietnia do 31 grudnia 2019 roku, lub
Od 1 października do 31 grudnia 2020 roku – w stosunku do 01 października do 31 grudnia 2019 roku.
Jak wynika z przesłanych przez Użytkowniczkę informacji, od 10 września do 01 października zatrudniała dwóch pracowników. Z tego też powodu PFR przyznał subwencję proporcjonalnie do liczby pracowników, czyli dwóch. W tym przypadku koincydencja czasowa zdarzeń związanych ze zmianami personalnymi w przedsiębiorstwie, okazała się niefortunna i skutkowała przyjęciem założenia zatrudniania 2 pracowników, mimo że stan ten trwał tylko 20 dni w ciągu całego roku.
Polski Fundusz Rozwoju w odpowiedzi na złożony wniosek o przyznanie subwencji podejmuje jedną z poniższych decyzji:
a) pozytywną o przyznaniu Beneficjentowi całej kwoty Subwencji Finansowej wnioskowanej przez Beneficjenta, przy czym w takim przypadku PFR wypłaci całą kwotę Subwencji Finansowej na rachunek bankowy Beneficjenta wskazany we Wniosku; b) pozytywną o przyznaniu Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana przez Beneficjenta, przy czym w takim przypadku PFR wypłaci przyznaną kwotę Subwencji Finansowej na rachunek bankowy Beneficjenta wskazany we Wniosku; c) negatywną o odmowie przyznania Beneficjentowi Subwencji Finansowej w całości.
Zgodnie z §13 ust. 8 Regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa 2.0. Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm: PFR podejmie decyzję o przyznaniu Subwencji Finansowej w wysokości niższej niż wnioskowana przez Beneficjenta, jeżeli, między innymi, przedstawione przez Beneficjenta we Wniosku dane nie znajdą w całości potwierdzenia w informacjach uzyskanych przez PFR, między innymi, z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i od Ministra Finansów, ale z tych informacji będzie wynikało, że Beneficjent spełnia warunki do otrzymania Subwencji Finansowej określone w Dokumentach Programowych, jednak w wysokości niższej niż wskazana we Wniosku; Wnioskodawca może złożyć dwa odwołania od decyzji przyznającej subwencję. Wcześniej jednak winien zweryfikować z odpowiednimi instytucjami (np. ZUS) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku oraz upewnić się że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach. Zaniechanie tych czynności może skutkować pozbawieniem beneficjenta prawa do, odpowiednio, uzyskania subwencji finansowej lub podwyższenia jej kwoty, na skutek wyczerpania trybu i ilości możliwych do złożenia odwołania.
Odwołanie:
- może zostać złożone nie wcześniej niż 1 lutego 2021 r., jednak nie później niż w terminie do dnia 31 marca 2021 r.; - musi zostać złożone w tym samym banku, w którym składany był wniosek; - musi zawierać numer umowy subwencji finansowej wygenerowany przez bank dla beneficjenta podczas przyjmowania wniosku; - musi zawierać wszystkie oświadczenia, które są wymagane dla złożenia wniosku, także w przypadku, gdy odwołanie składa ta sama osoba upoważniona, która złożyła wniosek.
W odwołaniu beneficjent uprawniony jest między innymi do zmiany wysokości wnioskowanej Subwencji Finansowej, przy czym zmiana może zostać dokonana wyłącznie poprzez zwiększenie już uzyskanej kwoty Subwencji Finansowej.
Konkludując Użytkowniczka ma wciąż termin do wniesienia odwołania. Powyżej została omówiona procedura wnoszenia wniosku w tym przedmiocie. Wysokość przyznanej subwencji została ustalona na podstawie danych złożonych we wniosku pierwotnym oraz danych, w których posiadaniu są właściwe organy. PFR przy wydawaniu decyzji trzymał się sztywno określonych reguł. Nie popełniono błędu przy wyliczaniu jej wysokości. Wpływ na rozmiar przyznanej pomocy miał niefortunny zbieg wydarzeń: rozwiązanie umowy przez jednego z pracowników, a następnie zatrudnienie w jego miejsce nowego. Gdyby Użytkowniczka podpisała umowę z nowym pracownikiem dzień wcześniej (30 września), mogłaby ubiegać się o wyższą kwotę subwencji. W tym stanie rzeczy składanie odwołania jest bezprzedmiotowe.
Stan prawny na dzień 05.02.2021 roku.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 4 lipca 2019 roku o systemie instytucji rozwoju (Dz.U. z 2020r. poz. 2011)
Regulamin ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm” z dnia 14 stycznia 2021 roku. (dostępny pod adresem odnośnika: https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr-20/archiwum/Regulamin-programu-tarcza-finansowa-pfr-20_do20210204.pdf
Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa