Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Media najpierw informują o gigantycznym potencjale drzemiącym w mediach społecznościowych by po chwili donieść o kryzysach wizerunkowych gnębiących największych graczy. Skoro nawet Play czy Orange mają problem z opanowaniem swojego profilu, to czy mniejsze firmy powinny wchodzić na tak niebezpieczny teren?
Odpowiedź na to pytanie jest dość zawiła. Należy przede wszystkim określić czym są social media i wskazać jaką wartość można w nich znaleźć. A przede wszystkim zrozumieć, że nie jest to tylko Facebook.
Kim jestem?
Na dobrą sprawę każda firma może znaleźć dla siebie miejsce w mediach społecznościowych. Musi wiedzieć tylko gdzie szukać. Dlatego najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytać dotyczących własnego biznesu.
- Kim jestem? - Gdzie jestem? - Gdzie są moi odbiorcy?
Odpowiedzi na te pytania zależą zarówno od skali działania jak i modelu biznesowego firmy. Kwiaciarnia lub salon fryzjerski to lokalne firmy, które docierają do mieszkańców okolicy. Mało prawdopodobne, by na początku działalności możliwe było sięgnięcie po klienta z drugiego końca miasta.
Z drugiej strony sklep internetowy nawet na samym początku swojej działalności kieruje swoje usługi do całego kraju. W tym wypadku nie jest ważne geograficzne położenie odbiorcy, ale miejsce, które go skierowało na witrynę sklepu. Może to być wyszukiwarka Google, Facebook lub forum internetowe. I właśnie tego należy się dowiedzieć.
Z miejsca należy porzucić popularne myślenie zawężające social media do Facebooka. Zgodnie z definicją media społecznościowe są to media w których wartość jest tworzona przez użytkowników dla użytkowników. Tak więc Facebook to tylko wierzchołek góry lodowej, która składa się także z for internetowych, YouTube czy portali User Generated Content, takich jak demotywatory.pl, kwejk.pl czy mistrzowie.org. Wiedzę jak wykorzystać każde z tych mediów dostarczają branżowe konferencje, takie jak Social Media Standard 2012 Biznes, gdzie o poradę można zapytać zarówno właścicieli agencji social mediowych jak i właścicieli innych firm o ich doświadczenia. Warto także śledzić cyklicznie wydawane raporty na temat mediów społecznościowych, ich użyteczności i sytuacji na rynku.
Gdzie znajdę odbiorców?
Każdy właściciel firmy wie do kogo kieruje swoją ofertę i skąd przychodzą jego klienci. Na tej podstawie może dobrać sobie medium w którym będzie działał. Zależnie od skali działalności można zatrudnić agencję social mediową lub organizować to samemu.
Usługi lokalne, takie jak warsztaty samochodowe, kwiaciarnie czy restauracje powinny skupić się na portalach lokalnych lub specjalistycznych. Zakład wulkanizacyjny jest wybierany na podstawie rekomendacji znajomego bądź po wpisaniu w Google nazwy miasta i poszukiwanej usługi. Dla biznesu kierującego ofertę do społeczności lokalnej powstał portal Yelp.com, którego polska wersja została niedawno otwarta. Obecnie portal nie zyskał jeszcze popularności, jednak warto się tam reklamować. Choćby dlatego, że jeszcze nie ma tam konkurencji
Portal umożliwia tworzenie profilu swojej firmy, dodawanie zdjęć i nawiązanie kontaktu z czytelnikami poprzez komentarze. Obecnie działa jedynie w Warszawie, jednak niedługo ma być otwarta także wersja dla Krakowa.
Właściciele biznesów z innych miast powinni zorientować się gdzie odbiorcy szukają informacji o swoich lokalnych usługach. Najczęściej będzie to wyszukiwarka Google.
Dlatego w wypadku usług mało angażujących użytkownika warto zadbać o dobre pozycjonowaniu w Google i stronę mobilną, którą można wygodnie przejrzeć z poziomu smartfona. Ktoś, kto złapał gumę na środku drogi nie zacznie szukać pomocy na Facebooku tylko sięgnie po telefon. Albo zadzwoni do znajomego, by mu znalazł warsztat w internecie, albo, jeśli ma smartfon, sam wpisze pytanie o najbliższego usługodawcę. Strona mobilna w takiej sytuacji stanowi solidną przewagę.
Zaangażuj klienta
W znacznie lepszej sytuacji są właściciele biznesu, który może zaangażować swojego klienta. Co to znaczy? Chodzi o zbudowanie jego lojalności i zarażenie swoją wizją świata.
Choć brzmi to karkołomnie, jest to wykonalne dla wielu, nawet niepozornych biznesów. Piekarnia może wyspecjalizować się w widowiskowych, bogato zdobionych babeczkach. Restauracje różnego rodzaju mogą szukać pomysłu na siebie poprzez organizowanie wieczorów poetyckich lub pokazów meczów.
Dopiero po wymyśleniu atrakcyjnego sposobu przedstawienia swojego biznesu jest sens, aby promować swój biznes za pomocą Facebooka. Zwykła cukiernia z pączkami nie ma tam racji bytu. Artystyczne babeczki, w atrakcyjny sposób fotografowane i przedstawiane użytkownikom – jak najbardziej.
Interesująca treść
Jednak aby zaangażować klienta trzeba najpierw mieć treść, z którą zechce się zapoznać. Mogą to być porady, artykuły, filmy lub zdjęcia. Zależy to od firmy.
Zdjęcia mogą być atrakcyjną formą publikacji dla cukierni lub warsztatu jubilerskiego, gdzie efekt końcowy pracy jest znacznie atrakcyjniejszy niż proces jej powstawania. Wysokiej jakości zdjęcia babeczek lub pierścionków, publikowane od czasu do czasu, są na tyle atrakcyjne, że użytkownicy Facebooka wzajemnie polecaliby sobie taką treść. Oznacza to potencjalne zwiększenie zasięgu i nowych odbiorców. Warsztat jubilerski w takiej sytuacji powinien przygotować się na pytanie o możliwość kupienia wyrobu drogą wysyłkową.
Salon kosmetyczny lub fryzjerski może wiele zyskać dzięki publikowaniu filmów z instrukcjami wykonywania makijażu bądź fryzury. Portal YouTube stanowi najpopularniejszą obecnie platformę publikacji wideo, zaś najpopularniejsi twórcy otrzymują pieniądze za reklamy wyświetlane przy przygotowanej przez nich treści. Dzięki temu filmy instruktażowe salonu kosmetycznego mogą mieć z jednej strony walor promocyjny i edukacyjny, a z drugiej mogą zarabiać na siebie i stać się opłacalne nawet przy odliczeniu czasu potrzebnego na montaż i nagranie.
Artykuły eksperckie są atrakcyjne z punktu widzenia biznesu kierowanego do niszy, na przykład internetowego sklepu z artykułami wędkarskimi. Materiały takie stanowią dodatkową wartość dla odbiorcy, który kojarzy dany sklep z przydatnymi poradami. Treść wysokiej jakości będzie także rozpowszechniana i często linkowana, co będzie miało dobry wpływ na pozycjonowanie sklepu.
Niezależnie od sposobu komunikowania się z odbiorcami na Facebooku (lub innym medium społecznościowym) warto zadbać, by przygotowany przekaz bądź materiał był profesjonalny. Artykuł z błędami stylistycznymi bądź rozmazane wideo niskiej jakości nie wzbudzą zachwytu odbiorców.
Współtworzenie produktu
Charakterystyczna dla social media jest komunikacja przebiegająca dwukierunkowo – odbiorca może skomentować film lub post na Facebooku i wyrazić swoją opinię. Należy się przygotować raczej na negatywne komentarze – dobrej jakości obsługa jest czymś wymaganym, a więc normalnym. To odstępstwo od normy jest raczej godne odnotowania – na przykład długie oczekiwania na posiłek w restauracji. Niezadowolony klient wyleje swój żal na profilu. Zadowolony po prostu zapłaci i przyjdzie jeszcze raz, bez rozpisywania się na portalach społecznościowych o zaletach lokalu.
Niemal wszystkie branże mogą za pośrednictwem Facebooka i innych mediów społecznościowych wciągnąć swoich odbiorców we współtworzenie produktu. Dzięki stosunkowo prostym mechanizmom, na przykład tworzeniu ankiet, użytkownicy mogą wyrazić swoje zdanie na temat proponowanych zmian oferty.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by piekarnia przed wprowadzeniem nowego ciastka zapytała użytkowników, czy wolą by w środku była wiśnia, morela, a może ma to być pasztecik z kapustą. Restauracje mogą pytać o opinie na temat deserów i wsłuchiwać się w sugestie odbiorców.
Ekstremalnym przykładem takiego zachowania był powrót napoju Frugo. Impulsem do tego było powstanie popularnego profilu „Frugo wróć!” na Facebooku. Firma Foodcare, posiadacz praw do napoju, postanowiła ponownie wprowadzić napój na rynek, co okazało się strzałem w dziesiątkę.
Jeśli prowadzony biznes nie zaangażuje klientów (bo niby jak ma to zrobić sklep z warzywami?) znacznie lepiej zrobi nie wchodząc w social media. Nie ma sensu prowadzić nieodkrywczego profilu bez treści, gdzie klienci nie znajdą ani odpowiedzi na swoje pytania, ani impulsu do zainteresowania ofertą. W takiej sytuacji lepiej czas i środki poświęcić na pozycjonowanie się w Google i mobilną stronę internetową, zamiast na prowadzenie profilu na Facebooku.
Autor: Konrad Budek
Formy zawarcia umowy
Przedstawiamy Państwu poradnik zawierający zestawienie najczęstszych trybów, w ramach których zawierane są umowy zarówno w obrocie profesjonalnym, konsumenckim, jak i powszechnym. Wśród nich możemy wyróżnić tryb:
oferty;
negocjacji;
przetargu;
aukcji.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w prawie polskim nie istnieje przymus zawarcia umowy w określonym trybie. Z tego względu kodeksowe zasady zawierania umów będą miały przede wszystkim zastosowanie w przypadku sporu stron. W każdym innym przypadku umowa może zostać zawarta w indywidualnym trybie wypracowanym przez kontrahentów. W praktyce często strony decydują się na zawarcie umowy w trybie mieszanym, np. oferty i negocjacji. Strony mogą wpływać na kształt zawieranej umowy również poprzez uprzednie zawieranie np. umów przedwstępnych, ramowych, listów intencyjnych lub innych porozumień.
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa