Porady eksperta

Zgłoszenie kontenera na nieruchomości

Użytkownik serwisu zwrócił się do nas z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie w następującym stanie faktycznym: 

Firma wynajmuje działkę, i chcę postawić kontener modułowy o 70m2. Działka ma 710m2. Pytanie czy potrzebuje zgłoszenia z projektem zagospodarowania terenu i czy będzie naliczony podatek jak za nieruchomość?

Zgodnie z art. 29 ust. 7 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z późn. Zm., dalej: „Ustawa”) nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce - w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu.

W literaturze podkreśla się, że pozwolenia na budowę nie wymaga budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu. Tego typu inwestycja wymaga zgłoszenia. Definicja tymczasowych obiektów budowlanych została zawarta w art. 3 pkt 5 Ustawy. Stanowi ona, iż tymczasowy obiekt budowlany jest przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także jest niepołączony trwale z gruntem (np. strzelnica, kiosk uliczny, pawilon sprzedaży ulicznej i wystawowej, przekrycie namiotowe i powłoka pneumatyczna, urządzenie rozrywkowe, barakowóz, obiekt kontenerowy, przenośne wolno stojące maszty antenowe). Wyliczenie tych obiektów ma jednak charakter przykładowy. Do tego rodzaju obiektów mogą być zatem zaliczane także inne obiekty budowlane o analogicznych właściwościach. W przepisie tym wyróżnione zostały dwa rodzaje tymczasowych obiektów budowlanych. Po pierwsze, jest nim obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidzianym do przeniesienia w inne miejsce lub do rozbiórki. Cecha tymczasowości wynika w tym względzie z cech konstrukcyjnych, trwałości materiałów oraz technologii czy też projektu obiektu budowlanego. Po drugie, jest nim obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem. Ustawodawca dokonał jednocześnie przykładowego wyliczenia tego rodzaju obiektów budowlanych. Inne niż wskazane w omawianym przepisie obiekty tymczasowe wymagają zatem uzyskania pozwolenia na budowę. Decydujące znaczenie dla zakwalifikowania określonego obiektu do wymienionych wyżej kategorii mają zarówno okoliczności faktyczne sprawy, jak i zamiar inwestora oraz konstrukcja obiektu.

Rozbiórka lub przeniesienie w inne miejsce wskazanych wyżej obiektów budowlanych nie później niż przed upływem 180 dni od dnia określonego w zgłoszeniu rozpoczęcia budowy jest konstytutywnym elementem normy prawnej wynikającej z powołanego przepisu. Termin rozbiórki obiektu tymczasowego powinien wynikać z treści złożonego i przyjętego bez sprzeciwu zgłoszenia, lecz nie powinien on być dłuższy niż 180 dni, licząc od dnia określonego w zgłoszeniu rozpoczęcia budowy. Upływ wskazanego w art. 29 ust. 1 pkt 7 terminu powoduje po stronie inwestora obowiązek jego usunięcia, w przeciwnym zaś razie organ architektoniczno-budowlany będzie zobligowany do wyegzekwowania niewykonanego obowiązku rozbiórki. Przepisy Prawa budowlanego nie przewidują przy tym w takiej sytuacji wydania decyzji o nakazie rozbiórki. Organem właściwym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego będzie natomiast organ, który przyjął zgłoszenie. Organ ten jest w tego rodzaju sprawach zarówno wierzycielem, jak i organem egzekucyjnym i przepisy zobowiązują go do przeprowadzenia stosownego postępowania w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zatem odpowiadając na pytanie należy wskazać, że kontener modułowy o którym mowa w zapytaniu wymaga zgłoszenia do Urzędu Miasta lub Starostwa Powiatowego ponieważ zalicza się do tymczasowych obiektów budowlanych o których mowa w Ustawie. W praktyce oznacza to, że po uprzednim zgłoszeniu zamiaru postawienia kontenera na działce, kontener będzie mógł stać tam przez 180 dni.

Odnosząc się do kwestii podatku od nieruchomości w związku z postawieniem kontenera należy wskazać, że w myśl przepisu art. 3 pkt 5 Ustawy, że obiekty kontenerowe – co już zostało wskazane - mogą być klasyfikowane jako tymczasowe obiekty budowlane. Co istotne w odniesieniu do ww. obiektów, w definicji tymczasowych obiektów budowlanych z przepisu art. 3 pkt 5 Ustawy, obiekty kontenerowe zostały scharakteryzowane jako obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem. Co więcej wskazuje się, że przepisu art. 3 pkt 5 Ustawy nie można traktować jako ustanowienia fikcji prawnej, zgodnie z którą każdy tymczasowy obiekt budowlany jest nietrwale związany z gruntem. Dlatego też kwestia trwałości związania z gruntem danego kontenera powinna być każdorazowo przedmiotem indywidualnych ustaleń. Orzeczeniem mającym zasadniczy wpływ na kształtowanie się praktyki organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych w zakresie opodatkowania kontenerów nietrwale związanych z gruntem jest uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 3 lutego 2014 r. sygn. akt II FPS 11/13. W myśl przedmiotowej uchwały, tymczasowy obiekt budowlany może być budowlą w rozumieniu przepisu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli jest budowlą wprost wymienioną w przepisie art. 3 pkt 3 Ustawy lub w innych przepisach tej ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, trafnym wydaje się być twierdzenie, iż modułowe obiekty kontenerowe nie są wprost wymienione jako budowle w przepisie art. 3 pkt 3 Ustawy ani w żadnym innym przepisie, jak również w załączniku do Ustawy i w konsekwencji nie powinny być klasyfikowane jako budowle podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych dotyczących kwestii opodatkowania kontenerów o nietrwałym połączeniu z gruntem. Przykładowo, NSA w wyroku z dnia 18 października 2019 r., sygn. akt II FSK 982/19, wyjaśnił, iż tego rodzaju tymczasowy obiekt budowlany nie został wymieniony wprost jako budowla w przepisie art. 3 pkt 3 Ustawy lub w innych przepisach oraz załączniku do Ustawy, co wyklucza uznanie kontenerów mobilnych za budowle w rozumieniu przepisu art. 1a ust. 1 pkt 2 o podatkach i opłatach lokalnych, tj. przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Pamiętaj!

Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.

Wyszukaj:

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa w  https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Dziękujemy

Stan prawny na dzień: 19 lipca 2023 r.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z późn. Zm.)

Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

Przedsiębiorco, prezentujemy zestawienie obciążeń publiczno-prawnych zawierające podstawowe i najważniejsze informacje, dotyczące podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Z przedstawionego zestawienia dowiesz się, jakie podatki, czy składki na ubezpieczenie społeczne powinieneś opłacić za siebie lub pracowników, kiedy powstaje obowiązek podatkowy oraz jakie formularze należy wypełnić.

Zestawienie powinno służyć zarówno przedsiębiorcom prowadzącym osobiście działalność gospodarczą, jak i menadżerom spółek kapitałowych, czy też osobowych, a także szefom działów inwestycji lub HR, szefom finansowym do planowania oraz realizacji polityki zatrudnienia i zarządzania „kadrami" w sposób efektywny, tzn. racjonalny finansowo i gospodarczo przy uwzględnieniu interesów pracowników.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT