Porady eksperta

Wprowadzanie oznaczenia firmy na stronach internetowych

Pytanie z dnia 14 października 2014

Przedstawiony problem prawny: wprowadzanie oznaczenia firmy na stronach internetowych.

Odpowiedź na problem prawny:

Kwestie dotyczące oznaczenia przedsiębiorcy reguluje przede wszystkim Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. 2014 poz. 121) – dalej jako: k.c., jak również Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. 2013 poz. 672) – dalej jako: uosdg.

Zgodnie z art. 432 k.c i nast. każdy przedsiębiorca jest określany za pomocą firmy. Firma związana jest ściśle z przedsiębiorcą. Firma ta musi być ujawniona we właściwym rejestrze (patrz niżej). Firma przedsiębiorcy musi się odróżniać dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Firma nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności, źródeł zaopatrzenia. Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko, co nie wyklucza włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

Ponadto zgodnie z art. 16 uosdg przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji jest obowiązany umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym.

Dodatkowo, art. 21 uosdg nakłada na przedsiębiorcę obowiązek podania w ofercie co najmniej następujących danych – zakładając, że oferuje towary lub usługi w sprzedaży bezpośredniej lub sprzedaży na odległość za pośrednictwem środków masowego przekazu, sieci teleinformatycznych lub druków bezadresowych – omawianą wyżej firmę przedsiębiorcy; numer identyfikacji podatkowej (NIP) i siedzibę wraz z adresem przedsiębiorcy.

Należy również zauważyć, że każdy sklep internetowy czy strona internetowa powinna posiadać odrębny regulamin – wynika to bezpośrednio z zastosowania przepisu art. 8 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t. j. Dz. U. 2013 poz. 1422), który stanowi, że usługodawca określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. Regulamin ten zgodnie z art. 8 § 3 ww. ustawy określa w szczególności: rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną; warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym, warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną czy tryb postępowania reklamacyjnego.

Jednocześnie wskazujemy, iż udzielanie porad w zakresie zamieszczania oznaczenia przedsiębiorcy na konkretnej stronie internetowej wykracza poza zakres E-punktu konsultacyjnego, który został określony w Dziale II pkt. 4 Regulaminu udostępniania informacji i porad w systemie E-punktu konsultacyjnego w ramach serwisu Mikroporady.pl

Podstawa prawna:

  1. Kodeks Cywilny (t. j. Dz. U. 2014 poz. 121)
  2. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. 2013 poz. 672)
  3. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t. j. Dz. U. 2013 poz. 1422).

Stan prawny aktualny na dzień 29 października 2014 r.

 

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT