Porady eksperta

Obowiązek wydania zaświadczenia RP-7 byłemu pracownikowi

Pytanie z dnia 8 listopada 2018

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca ma obowiązek wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalnia prawa do świadczeń i ich wysokości oraz zobowiązany jest do wystawiania zaświadczenia o wysokości przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, wypłaconego za okresy, za które przychód ten przysługuje, a także o wysokości wypłacanych wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy, świadczeń i zasiłków oraz innych należności (art. 125 ust. 1 pkt 2 oraz art. 125a ust.. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).

W przypadku gdy dokumentacja, którą pracodawca ma zgodnie z przepisami obowiązek prowadzić ulegała zniszczeniu (np. zalaniu) pracodawca nie ma obowiązku wystawienia pracownikowi zaświadczenia RP-7.

W takiej sytuacji pracodawca może zwrócić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z właściwie przygotowanym oświadczeniem, w którym wyjaśni przyczynę braku posiadania odpowiedniej dokumentacji (ważne jest, aby w takim oświadczeniu wksazać powód z jakiego dokumenty uległy zniszczeniu) w przedstawionej sytuacji ZUS sam będzie już czynił dalsze kroki w celu ustalenia wszystkich potrzebnych danych.

Za nie przedstawienie właściwego zaświadczenia pracodawca może zostać pociągniety do odpowiedzialności.

Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 14 maja 2008 r. sygn. III APa 67/07. orzekł, że

niewywiązanie się z obowiązku zawartego w art. 125 ust.1 pkt 2 oraz art. 125a ust. 3 ustawy o emeryturach i FUS może być uznane za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania uzasadniające odpowiedzialność odszkodowawczą na podstawie art. 471 k.c. (odpowiedzialność ex contractu)

Podstawa prawna:

  1. art. 125 ust. 1 pkt 2 oraz art. 125a ust.. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270)

 

Stan prawny na dzień: 8 listopada 2018 r.

Rodzaje umów o pracę

Wielokrotnie pracownik i pracodawca stają przed wyborem najwłaściwszej formy zawieranej umowy o pracę.

Jeżeli zadecydowaliście już, że chcecie zawrzeć umowę o pracę regulowaną przepisami kodeku pracy, pozostaje Wam wybór pomiędzy umową zawartą na okres próbny, na czas określony oraz czas nieokreślony.

Wśród pracowników największym zainteresowaniem cieszy się umowa zawierana na czas nieokreślony, dając poczucie największej stabilizacji (m.in. najdłuższy czas wypowiedzenia umowy, obowiązek uzasadnienia wypowiedzenia umowy przez pracodawcę). Przy czym od 26 kwietnia 2023 r. obowiązek uzasadniania wypowiedzenia dotyczy także umów zawieranych na czas określony. Wybór umowy na czas nieokreślony cieszy się także zainteresowaniem wśród pracowników starających się o kredyt – zwiększa możliwość jego otrzymania, budując wiarygodność pracownika w ocenie banku.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT