Porady eksperta

Mieszanki ziołowe jako zamienniki papierosów

Użytkowniczka serwisu zwróciła się do nas z prośbą o udzielenie porady prawnej dotyczącej produkcji i oznaczania mieszanek ziołowych niezawierających tytoniu i konopi jako zamienników papierosów. Czy takie mieszanki wymagają odpowiedniego oznaczania i uzyskania pozwoleń?

 

Należy wskazać, że zgodnie z art. 11h ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (dalej: „Ustawa”) producent lub importer wyrobów ziołowych do palenia przekazuje Prezesowi Biura do spraw Substancji Chemicznych wykaz wszystkich składników, z podaniem ich ilości, używanych do produkcji tych wyrobów, w podziale na marki i rodzaje.

Producent lub importer wyrobów ziołowych do palenia informuje Prezesa Biura w przypadku zmiany składu wyrobu wpływającej na przekazywane informacje.

Powyższe informacje powinny być przekazywane Prezesowi Biura co najmniej 6 miesięcy przed dniem wprowadzenia do obrotu nowego lub zmodyfikowanego wyrobu ziołowego do palenia.

Natomiast zgodnie z art. 12c ust. 12 powołanej Ustawy,

Kto udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu wyroby ziołowe do palenia, nie dopełniając obowiązku przekazania wykazu składników, o którym mowa w art. 11h ust. 1, odnośnie ich rodzaju lub marki, podlega grzywnie do 200 000 zł albo karze ograniczenia wolności, albo obu tym karom łącznie.

W naszej ocenie przepisy Ustawy w sposób rygorystyczny nakładają na producentów wyrobów ziołowych do palenia obowiązek odpowiedniego oznaczania i zgłaszania produktów. Nie oznacza to jednak, że produkty ziołowe podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Dla przykładu można powołać interpretację podatkową wydaną dnia 20 maja 2020 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacją indywidualną, znak: 0111-KDIB3-3.4013.71.2020.1.JS organ podatkowy potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że produkcje ziołowych suplementów diety na bazie alkoholu nie są opodatkowane akcyzą.

Wnioskodawca zamierzał rozpocząć produkcję ziołowych suplementów diety na bazie alkoholu etylowego oraz wytwarzać produkty z zawartością alkoholu etylowego od 40% do 70%, przy czym od wykorzystywanego do produkcji alkoholu etylowego podatek akcyzowy zostanie zapłacony na poprzednich etapach obrotu

Stosownie do produkcji suplementów diety opisanych we wniosku wnioskodawca będzie używał alkoholu etylowego nabytego z zapłaconą należną kwotą akcyzy, tj. alkohol etylowy względem, którego obowiązek i zobowiązanie podatkowe powstało na wcześniejszym etapie obrotu. Jednocześnie podkreślić należy, że przepisy regulujące obowiązki prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku akcyzowego nie nakładają tego rodzaju obowiązków na podmioty wykorzystujące w swojej działalności alkohol etylowy z zapłaconą kwotą akcyzy, wykorzystywany do produkcji wyrobów nieakcyzowych. Z powyższych względów na wnioskodawcę jako podmiot, który będzie zużywał do produkcji jedynie alkohol etylowy z zapłaconą kwotą akcyzy do produkcji wyrobów nieakcyzowych, nie będzie nałożony obowiązek prowadzenia ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego. W konsekwencji, należy wskazać, że w sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku, tj. wytwarzania wyrobu nieakcyzowego na bazie alkoholu etylowego nabywanego z zapłaconą akcyzą, wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia (dopłaty) podatku akcyzowego, ani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego, ani do składania deklaracji akcyzowych, ani też do prowadzenia ewidencji akcyzowych. 

Obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęte są jedynie wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do Ustawy, który enumeratywnie i w sposób zupełny wskazuje wyroby akcyzowe, które podlegają oznaczaniu znakami akcyzy. Przedmiotowy załącznik oprócz wskazania listy wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy wskazuje kody CN, pod którymi są zaklasyfikowane wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy. Jednocześnie, w myśl powyższych uwag, wyroby o kodzie CN 2106 nie zostały wymienione w tym załączniku. W związku z tym, w stosunku do wyrobów o takim kodzie CN nie powstaje obowiązek oznaczania ich znakami akcyzy.

Rekomendujemy zatem Użytkownikowi wystąpienie do właściwego organu Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia zasadności opodatkowania sprzedawanych produktów akcyzą. Wzór wniosku o wydanie interpretacji podatkowej został określony przez Ministerstwo i umieszczony do pobrania na witrynie internetowej Ministerstwa Rozwoju.

Do pobrania pod adresem:   https://zaplecze.biznes.gov.pl/FileManager/read/ZG9jdW1lbnRfYXR0YWNobWVudHMvMjkwOS9PUkRfSU4ucGRm

Jeżeli opisany przez wnioskodawcę stan faktyczny okaże się w opinii organu niewystarczający, organ wezwie do uzupełnienia braków. Opłata od wniosku wynosi 40 zł od każdego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, a w przypadku kilku wnioskodawców jest mnożona przez ich ilość). Opłatę należy wnieść w terminie 7 dni od złożenia wniosku na nr właściwy Organu.

Wraz z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej należy także złożyć oświadczenie (które umieszcza się we wniosku), iż zawarte elementy opisanego stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. Składane oświadczenie, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Jeżeli złożone oświadczenie jest niezgodne z prawda wydana na jego podstawie interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych, a Wnioskodawca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej.

Z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej można wystąpić:

  • podczas wizyty w urzędzie;
  • listownie;
  • elektronicznie

Organ wydaje interpretacje podatkową w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Jeśli w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku nie otrzymamy interpretacji sporządzonej przez Organ, to możesz przyjąć, że stanowisko przedstawione przez ciebie we wniosku jest prawidłowe (tzw. interpretacja milcząca).

Pamiętaj!

Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.

Wyszukaj:

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa w  https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Dziękujemy

Stan prawny na dzień: 21 czerwca 2023 r.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 700).

Odwołanie a wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Zgodnie z art. 127 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Organem właściwym do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. W §3 wskazanego przepisu ustawodawca uregulował inny środek zaskarżenia w sytuacji, gdy decyzja w pierwszej instancji została wydana przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze. Wówczas stronie nie przysługuje odwołanie, a tzw. wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Funkcją odwołania jest doprowadzenie do kontroli decyzji organu I instancji przez ponowne rozpatrzenie sprawy przez organ odwoławczy.

Termin „odwołanie” jest używany w przepisach prawa na oznaczenie środka zaskarżenia nieostatecznej decyzji administracyjnej do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Prawo strony do wniesienia odwołania jest ściśle powiązane z zasadą dwuinstancyjności postępowania, zgodnie z którą sprawa administracyjna załatwiona decyzją administracyjną może być po wniesieniu odwołania ponownie rozpatrzona i rozstrzygnięta przez organ drugiej instancji. Zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego odnosi się zatem do konstrukcji prawnej odwołania w tym sensie, że służy ono wyłącznie od decyzji organu pierwszej instancji, natomiast organem właściwym do jego rozpatrzenia jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, czyli organ drugiej instancji, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT