Porady eksperta

Jak sprecyzować przedmiot umowy o pozyskiwanie nowych klientów dla swojego kontrahenta

Wybór odpowiedniej umowy zależy od tego, jakie konkretnie usługi chce świadczyć przedsiębiorca dla swoich klientów. Oczywiście, na podstawie zasady swobody umów wyrażonej w art. 3531 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorca może sam wprowadzić postanowienia, które niekoniecznie znalazłyby się w typowej, podstawowej umowie nazwanej (na przykład w umowie o dzieło, umowie zlecenia, umowie pośrednictwa opartej na art. 750 Kodeksu cywilnego, umowie agencyjnej). Toteż, jeśli charakter stosunku prawnego, jaki ma łączyć przedsiębiorcę z jego kontrahentem, uzasadnia wprowadzenie postanowień odmiennych lub dodatkowych, a tym samym charakterystycznych dla innego rodzaju umowy, nic nie stoi temu na przeszkodzie. Najważniejsze, aby treść lub cel stosunku prawnego nie sprzeciwiały się jego właściwości, ustawie i zasadom współżycia społecznego. Można także w umowie odsyłać, w sprawach w niej nie uregulowanych, do stosowania odpowiednio przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących umowy zlecenia w oparciu o art. 750 Kodeksu (np. w umowie o usługi tzw. akwizycji) lub wprost do zlecenia, jeżeli pośrednik miałby prawo przyjmować zamówienia do realizacji, zawierać umowę z klientem w imieniu kontrahenta.

W zależności od tego, jakie usługi ma wykonywać przedsiębiorca dla kontrahenta, należy w umowie zaznaczyć szczegółowo ich rodzaj i zakres. Jeśli przedsiębiorca ma zajmować się pozyskiwaniem nowych klientów dla swojego kontrahenta poprzez administrowanie/prowadzenie dla niego strony internetowej z formułowaniem i publikowaniem ofert, cenników, nadzorowaniem procesu kontaktowania się klientem z kontrahentem poprzez przekierowywanie ofert, zamówień lub rozmów telefonicznych bezpośrednio do niego itd., to należy czynności te ująć w warunkach umowy. Przykładowo, mogłaby to być umowa o świadczenie prostych usług marketingowych z odpowiednimi zmianami lub umowa agencyjna, również z właściwymi modyfikacjami (ogólny wzór tych umów został już przez nas stworzony i znajduje się na stronie Mikroporady.pl).

Należy jednak zwrócić uwagę, że jeśli przedsiębiorca nie tylko wykonuje usługę przygotowania i prowadzenia strony internetowej oraz wprowadzania ofert, cenników, reklam, lecz także stale, za wynagrodzeniem, zajmuje się pośredniczeniem przy zawieraniu z klientami umów na rzecz kontrahenta (lub w jego imieniu) to opis taki charakteryzuje głównie umowa agencyjna lub prostsza, oparta na umowie zlecenia. Jednak można do takiej umowy wprowadzić postanowienia charakteryzujące również umowę o świadczenie usług marketingowych. Wtedy to należy obok postanowień właściwych jedynie dla umowy agencyjnej lub jeśli przedsiębiorca pragnie odmiennie ukształtować dany stosunek prawny, np. wykreślić postanowienia umowy agencyjnej o zawieraniu umów w imieniu lub na rzecz kontrahenta, a uzupełnić lub zastąpić  postanowieniami o tym, że przedsiębiorca przekierowuje zainteresowanych bezpośrednio do kontrahenta, jednak nie negocjuje konkretnych warunków umowy, która między nimi ma być zawarta; można też zmodyfikować obowiązki „agenta” i sposób jego działania, jak i inne postanowienia, tak, aby odpowiadały intencjom stron. Należy też pamiętać, że w typowej umowie agencyjnej, jeśli brak jest określonego wynagrodzenia za działania agenta, należy się mu prowizja (na podstawie przepisów Kodeksy cywilnego dot. umowy agencyjnej) – jeśli więc przedsiębiorca chce inaczej ukształtować sposób wynagrodzenia, musi zastosować odpowiedni zapis w umowie. Tak więc, jeśli kontrahent ma płacić przedsiębiorcy określony procent od każdej zawartej umowy (jej kwoty), a oprócz tego za każde pozyskane zamówienie lub ofertę bądź odebrany telefon, który został przekierowany od przedsiębiorcy do kontrahenta, to należy szczegółowo opisać czynności i stawkę w paragrafie umowy, który stanowi o wynagrodzeniu „agenta” lub pośrednika bądź akwizytora.

Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych umów wraz z uwagami i komentarzami znajdują się pod podanymi poniżej linkami:

Stan prawny na: 21 lutego 2019 roku

Rodzaje Umów sprzedaży

Umowa sprzedaży jest jedną z najczęściej zawieranych umów. Stronami takiej umowy są kupujący i sprzedający. Umowa zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy lub wykonania usługi i przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz. Kupujący natomiast jest zobowiązany do zapłaty uzgodnionej ceny oraz odebrania rzeczy.

Umowa sprzedaży jest uregulowana w Kodeksie cywilnym (k.c.). Z kolei Ustawa o prawach konsumenta definiuje także:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość.

Regulacja nakłada obowiązki na sprzedawców w szczególności w zakresie informacyjnym zarówno przed zawarciem umowy jak i na jej kolejnych etapach. 

W myśl aktualnie obowiązujących przepisów, konsumentom należy się wzmożona ochrona, ponieważ nie występują w transakcjach jako podmiot profesjonalny.  Wprowadzenie ustawy miało na celu zmniejszenie przewagi przedsiębiorcy jako podmiotu profesjonalnego oraz wyrównanie pozycji obu stron. 

Wskazujemy, że z godnie z art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny k.c. (dalej jako: "k.c.") za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Sformułowanie to nie dotyczy osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową traci status konsumenta jeżeli dokonuje czynności prawnej – w stosunku do przedsiębiorcy – w bezpośrednim związku z tą działalnością.

Zgodnie z regulacją przedstawioną w k.c. innym rygorem prawnym objęte są  tzw. potocznie klasyczne formy sprzedaży (czyli sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i konsumentem (kupującym) niż sprzedaż w obrocie profesjonalnym (pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i przedsiębiorcą (kupującym)). W drugiej wśród wymienionych sytuacji nie może być bowiem mowy o wyrównywaniu pozycji stron. 

W naszej tabeli przedstawiamy i porównujemy:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość;
  • Umowę zawartą w lokalu przedsiębiorcy;
  • Umowę zawartą pomiędzy przedsiębiorcami;

wskazując ich definicje, podstawę prawną oraz uwzględniając najbardziej charakterystyczne dla nich różnice.

Rekomendujemy szczegółowe zapoznanie się z przygotowanym poradnikiem i dostosowanie regulaminów sprzedaży przedsiębiorstwa pod obowiązujące wymogi i przepisy prawa. 


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT