Porady eksperta

Dodatkowe zapisy w umowie o obsługę administracyjną

Pytanie z dnia 22 listopada 2014

Przedstawiony problem prawny: dodatkowe zapisy w umowie o obsługę administracyjną.

Odpowiedź na problem prawny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zapytujący chce zawrzeć umowę, która będzie, poza umową o administracyjną obsługę biura, również dotyczyła najmu. W związku z tym w pierwszej kolejności zachęcamy do zapoznania się z zaproponowanym już przez nas standardowym wzorem takiej umowy – umowa o najem i obsługę administracyjną bądź umowa o usługi administracyjne, sekretarskie i najem (wzory obu umów można znaleźć tutaj: Umowa o usługi administracyjne, sekretarskie i zarządzania). We wzorach tych są również odpowiednie postanowienia dotyczące korzystania z adresu siedziby.

Z uwagi na to, iż umowa o najem i obsługę administracyjną nie jest tzw. umową nazwaną, a więc jej postanowienia nie są uregulowane w przepisach powszechnie obowiązujących. Zgodnie jednak z art. 3531 Kodeksu cywilnego strony mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

W zakresie zaś świadczonych w ramach umowy usług, nie ma żadnych przeciwskazań, aby owy katalog rozszerzyć o przykładowo wystawianie faktur. Jak wynika
z art. 750 Kodeksu cywilnego, do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Zgodnie zaś z art. 734 § 2, w braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Niepotrzebne jest więc udzielanie odrębnego pełnomocnictwa.
Podsumowując, wystarczającym będzie, aby umowa przewidywała określone usługi wyszczególnione już w punkcie 1 (według zaproponowanego przez nas wzoru umowy), na przykład 

b) Usługi biurowo-administracyjne, przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, ewidencję oraz archiwizację dokumentów, obsługę sekretariatu oraz wystawianie faktur (…)

, co nadaje im charakteru niejako powtarzalnego lub skatalogowanie owej usługi wystawiania faktur jako usługi dodatkowej, wskazanej w załączniku nr 1 do zawierającym wykaz i opłaty usług dodatkowych, co wymagać będzie przesłania przez Najemcę drogą elektroniczną każdorazowego zlecenia tych usług Wynajmującemu, lub też przekazanie tego zlecenia telefonicznie Wynajmującemu (zgodnie z punktem 3 wzoru umowy).

Podstawa prawna:

  1. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2014 poz. 121).

Stan prawny aktualny na dzień 28 listopada 2014 r.

Umowa o dzieło - umowa zlecenie

Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT