Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów.
mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Ty też możesz pomóc w rozwoju polskiej mikroprzedsiębiorczości.
Wpłać darowiznę na rzecz Fundacji
Sprawdź: Jakim jesteś liderem? – bezpłatny test (30 kluczowych pytań)
Test ten pomoże Ci ocenić własna pracę z punktu widzenia pięciu strategii kierowania i umożliwi określenie i realizacje Twoich własnych celów. Odpowiadając na pytania weź pod uwagę trzy ostatnie miesiące i zastanów się, w jakim stopniu opisane zachowania odpowiadają Twoim działaniom w tym zakresie.
W odpowiedziach zaznacz na skali najbardziej odpowiednią dla Ciebie odpowiedź. Oblicz wynik - zastosuj skalę punktów od 1 do 5, gdzie:
1 p. = Zdecydowanie nie zgadzam się
2 p. = Nie zgadzam się
3 p. = Do pewnego stopnia zgadzam się
4 p. = Zgadzam się
5 p. = Zdecydowanie zgadzam się
A. Twórz atrakcyjną przyszłość
1. Dostosowuję własne wysiłki do celów firmy
Ocena: 1 2 3 4 5
2. Podejmuję decyzje i działania, kierując się podstawowymi wartościami wyznawanymi przez firmę.
Ocena: 1 2 3 4 5
3. Pomagam innym w rozumieniu roli, jaką odgrywają w przeobrażeniu firmy.
Ocena: 1 2 3 4 5
4. Pomagam innym w pozytywnym nastawieniu do nowych potrzeb wyłaniających się w firmie.
Ocena: 1 2 3 4 5
5. Dbam o to, aby mój zespół planował działania w odpowiedni sposób.
Ocena: 1 2 3 4 5
6. Interesuje mnie i często udaje mi się odkryć czynniki mogące uniemożliwić rozwój firmy.
Ocena: 1 2 3 4 5
B. Pozwól klientom kierować organizacją
7. Regularnie spotykam się z klientami i analizuję uzyskane od nich informacji.
Ocena: 1 2 3 4 5
8. Dbam o zbieranie i udostępnianie innym aktualnych i dokładnych danych o klientach.
Ocena: 1 2 3 4 5
9. Dbam o to, aby pracownicy wiedzieli , jak ich praca wpływa na klientów.
Ocena: 1 2 3 4 5
10. Stale szukam sposobów ułatwienia klientom kontaktów z moją firmą.
Ocena: 1 2 3 4 5
11. Nakładam na pracowników odpowiedzialność za liczenie się z opiniami klientów w procesie podejmowania decyzji.
Ocena: 1 2 3 4 5
12. Śledzę działania konkurencji mające na celu zdobycie klientów.
Ocena: 1 2 3 4 5
C. Zaangażuj każdego człowieka
13. Interesują mnie opinie i pomysły wszystkich pracowników firmy.
Ocena: 1 2 3 4 5
14. Dbam o to, aby angażować ludzi do podejmowania decyzji, mających wpływa na ich pracę.
Ocena: 1 2 3 4 5
15. Zachęcam ludzi do wyrażania swoich opinii, kiedy mają odmienne zdanie.
Ocena: 1 2 3 4 5
16. W rozwiązywaniu problemów angażuję wszystkie zainteresowane strony.
Ocena: 1 2 3 4 5
17. Pomagam innym uczyć się i rozwijać, przekazując im informacje zwrotne, stosując coaching i / lub szkolenia.
Ocena: 1 2 3 4 5
18. Szukam okazji, aby docenić wkład i zaangażowanie innych.
Ocena: 1 2 3 4 5
D. Zarządzaj pracą w sposób „poziomy”
19. Szukam sposobów rozwijania współpracy w zespole i pomiędzy zespołami.
Ocena: 1 2 3 4 5
20. Przeciwstawiam się niepotrzebnym barierom (zasadom, procedurom, itd.) utrudniającym współpracę pomiędzy poszczególnymi stanowiskami.
Ocena: 1 2 3 4 5
21. Korzystam z własnej wiedzy i doświadczeń w rozwiązywaniu problemów związanych ze współpracą między poszczególnymi stanowiskami.
Ocena: 1 2 3 4 5
22. Pomagam w ustaleniu kierunków zmian, mających na celu lepszą współpracę pomiędzy stanowiskami.
Ocena: 1 2 3 4 5
23. Planuję i organizuję współpracę pomiędzy różnymi stanowiskami.
Ocena: 1 2 3 4 5
24. Dbam o to, aby mój zespół dotrzymywał terminów, które mają wpływ na pracę innych
Ocena: 1 2 3 4 5
E. Buduję osobistą wiarygodność
25. Traktuję innych uczciwie i z szacunkiem.
Ocena: 1 2 3 4 5
26. Przyznaję się do popełnionych błędów.
Ocena: 1 2 3 4 5
27. Konsultuje kwestie sporne z innymi i nie unikam ich omawiania.
Ocena: 1 2 3 4 5
28. Zbieram opinie dotyczące swoich mocnych i słabych stron
Ocena: 1 2 3 4 5
29. Staram się być wzorem postępowania, którego oczekuje od innych.
Ocena: 1 2 3 4 5
30. Wykorzystuję okazje do nauki i osobistego rozwoju.
Ocena: 1 2 3 4 5
Obliczenie wyników:
Podlicz punkty uzyskane w każdej części testu i wpisz je w odpowiednim miejscu.
Następnie podlicz sumę.
Wyznaczaj śmiałe cele na przyszłość: …………..
Kieruj się oczekiwaniami klientów: ……………..
W pełni wykorzystuj potencjał swoich pracowników: ……………
Likwiduj bariery hamujące współpracę: …………..
Buduj swoja wiarygodność: ……………
Łącznie liczba punktów: ……………..
Interpretacja wyników:
Udzielone w teście odpowiedzi pokażą, w jakim stopniu wykorzystujesz obecnie strategie lidera w praktyce. Obszary, w których uzyskałeś wyniki poniżej przeciętnej – sygnalizują konieczność wprowadzenia kroków zaradczych. Obszary, w których Twoje wyniki są pozytywne – określają Twoje mocne strony, a które możesz wykorzystać, aby odgrywać aktywniejszą rolę w firmie.
Twój wynik:
123-150 punktów
Ocena – bardzo dobra: doskonale wykorzystujesz strategię kierowania, przyczyniając się do rozwoju całej firmy. od czasu do czasu możesz ponownie wypełnić ankietę, aby sprawdzić, czy nadal utrzymujesz równie wysoka formę!
113-122 punktów
Ocena – dobra: podejmujesz wysiłki mające na celu zwiększenie efektywności swojej pracy i ukierunkowanie jej pod kątem celów całej firmy. Niewątpliwie masz jeszcze możliwość wyznaczenia sobie jednego lub dwóch ambitnych celów.
103-121 punktów
Ocena – dostateczna: staraj się częściej korzystać ze strategii kierowania w większym stopniu przyczyniając się do powodzenia firmy. dobrym pierwszym krokiem w tym kierunku może być dokładniejsza analiza własnej roli w firmie, co umożliwi Ci wybór działań gwarantujących najlepsze rezultaty.
102 punkty i mniej
Ocena – mierna: no cóż….. , ale głowa do góry. Kilka czynników przeszkadza Ci być może w dostosowaniu Twojej pracy do istotnych celów Twojej firmy. Określ, czy są to czynniki wewnętrzne (nie uważasz się za lidera) czy zewnętrzne (brakuje Ci wsparcia lub okazji potrzebnych do zdobycia większej wiedzy na temat celów firmy).
O 5 najważniejszych strategiach działania lidera czytaj tutaj
Autor: dr Bogusław J. Feder