Porady biznesowe

Jak to się robi w Dolinie Krzemowej?

Są takie miejsca na ziemi, gdzie wydaje się, że wszystko przychodzi z łatwością, bez wysiłku, gdzie przysłowiowa manna leje się z nieba, a droga od pomysłu do realizacji trwa zaledwie sekundę. Takim miejscem jest Silicon Valley, znane Polakom jako Dolina Krzemowa.

Geograficznie – Dolina Krzemowa to obszar o długości 50 km pomiędzy San Francisco i San Jose w Kalifornii. Swoją nazwę zawdzięcza rewolucji mikroprocesorowej i rozwijającym się tam od lat 50-tych technologiom półprzewodnikowym opartym na krzemie.

Jako zjawisko gospodarcze znane na całym świecie - jest to wyjątkowe miejsce – synonim unikatowego, alternatywnego sposobu myślenia, realizowania najśmielszych pomysłów. Swój legendarny sukces Dolina zawdzięcza przede wszystkim nieskrępowanemu kapitalizmowi i potencjałowi najtęższych umysłów. Ten mariaż owocuje nieprzerwanym ciągiem sukcesów komercyjnych na światową skalę. Silicon Valley to miejsce zarabiania milionów – w warunkach „wolnej amerykanki” i selekcji naturalnej. Wygrywający zgarnia wszystko. To właśnie jest tą adrenaliną, która ściąga najlepszy talent i najbardziej ryzykanckich finansistów w  jedno miejsce. To stymuluje ludzi do podjęcia wyjątkowego ryzyka i spróbowania własnych sił. To motywuje ich do nadzwyczajnego wysiłku i często pracy bez przerwy, jawnie sprzecznej z dozwolonymi przez związki zawodowe normami zatrudnienia. Do technologicznej mekki ściągają tłumnie żądni sukcesu ludzie z całego świata. Po szansę. Już samo obcowanie, podpatrywanie sposobów zarządzania firm w Silicon Valley jest niespotykanym, głęboko inspirującym doświadczeniem. Jest wyjątkową szansą na  rozbudzenie własnego potencjału biznesowego. Jest szansą na odnalezienie własnych rozwiązań dla  codziennych wyzwań.

Warto przyjrzeć się, najlepiej na żywo i osobiście, metodom działania i  myślenia – jak  geniusze wprowadzają swoje pomysły w życie, rozwiązując przy tym zagadki współczesnego życia.

Zagadka 1: Jak stworzyć nowoczesne urządzenie do przetwarzania danych, obrazów i dźwięków?

Początki Doliny sięgają roku 1939, kiedy to dwóch absolwentów Uniwersytetu Stanforda - Bill Hewlett i David Packard - założyło własną firmę, a o jej nazwie zdecydował rzut monetą. Zaczynali działalność w przydomowym garażu i w pierwszym roku osiągnęli obrót 5369 dolarów przy zatrudnieniu dwóch osób (H i P). Jednym z pierwszych klientów HP była wytwórnia filmowa Walta Disneya, która zakupiła osiem oscylatorów do produkcji ścieżki dźwiękowej do filmu Fantazja. W miarę rozwoju HP obaj przyjaciele stworzyli styl zarządzania, który stanowi postawę słynnej, obowiązującej w HP kultury firmy otwartej i który wywrze wpływ na sposób, w jaki będą prowadzić działalność dziesiątki późniejszych firm technologicznych.

HP wprowadziła politykę otwartych drzwi - otwartych pomieszczeń i biur - aby stworzyć atmosferę zaufania i wzajemnego zrozumienia. Polityka ta zachęca pracowników do omawiania problemów z kierownictwem bez obawy o zastosowanie środków odwetowych lub inne niekorzystne reperkusje. Bill i Dave podejmują kolejne ważne decyzje z zakresu zarządzania: wprowadzają ubezpieczenia zdrowotne od następstw nieszczęśliwych wypadków, zwracają się do pracowników po  imieniu (włączając w to również siebie) oraz regularnie organizują przyjęcia i pikniki dla załogi.

W 1940 r. firma przeniosła się z garażu do wynajętego budynku przy Page Mill Road oraz El Camino Real w Palo Alto. Firma czyni znaczne postępy w dziedzinie przenośnych urządzeń do przetwarzania danych, wchodzi na rynek komputerów osobistych i kontynuuje opracowywanie nowych rozwiązań do  drukowania i przetwarzania obrazu.

Zagadka 2: Jak stworzyć globalny system wyszukiwania danych?

W styczniu 1996 r. z dyskusji między dwoma studentami Larrym Page i Sergey’em Brin wykluł się pomysł stworzenia nowego systemu wyszukiwania danych o nazwie "BackRub". System ten w  odróżnieniu od innych działał na zasadzie analizowania linków zwrotnych do dokumentu(backlinks) i na tej podstawie wyznaczał pozycje w wynikach wyszukiwania. Larry - jako pasjonat grzebania w  komputerach zaproponował stworzenie nowego oprogramowania serwerowego - specjalnie przeznaczonego dla algorytmu BackRub. Idea tego środowiska miała jedną podstawową zaletę - oprogramowanie to miało działać na zwykłych komputerach PC (należy pamiętać, iż w tamtych czasach oprogramowanie serwerowe wymagało szybkich i drogich maszyn). Dziś znamy to  m.in. jako GWS - Google Web Server. Algorytm Google (jako działająca stabilna wersja) gotowy był w pierwszej połowie 1998 roku. Obecnie najbardziej znanymi usługami firmy są internetowa wyszukiwarka Google („Jeśli czegoś nie ma w google to nie istnieje”) oraz serwisy reklamowe AdWords oraz AdSense, które stanowią główne źródło dochodów firmy. Do innych zaliczają się między innymi popularna poczta Gmail, serwisy Google Maps i Google Earth oraz aplikacja Google Desktop. Firma znana jest z  tajemniczości dotyczącej planowanych w przyszłości usług, ale według deklaracji samych założycieli, dotyczą one nawet tak odległych zagadnień, jak sztuczna inteligencja na wielką skalę.

Zagadka 3:  Jak pasję handlową przenieść do internetu?

Problem ten starał się rozwiązać Pierre Omidyar, kiedy w 1995 roku założył eBay. Szukał przede wszystkim  możliwości zastosowania Internetu oraz interesował się koncepcją wolnego rynku, na którym ceny oferowanych towarów i usług kształtują się w sposób naturalny i odzwierciedlają ich rzeczywistą wartość. Pierre doszedł do wniosku, że najlepszą formą handlu są aukcje online. Aby sprawdzić tę teorię, postanowił stworzyć pierwszą witrynę serwisu aukcyjnego eBay. Z potencjału kryjącego się w handlu za pośrednictwem witryny internetowej zdał sobie sprawę w momencie, gdy za wystawiony na aukcję zepsuty wskaźnik laserowy uzyskał cenę 14 dolarów. Dziś jedną z podstaw sukcesu serwisu eBay jest to, że daje użytkownikom dostęp do ogromnego rynku różnorodnych produktów. W serwisie dostępnych jest ponad 50 tysięcy kategorii z różnych branż i dziedzin życia.

Zagadka 4: Jak zbudować najpopularniejszy na świecie serwis informacyjny?

Yahoo! to jeden z najpopularniejszych i największych serwisów internetowych na świecie, posiadający wersje w kilkunastu językach. Twórcami serwisu byli David Filo 
i  Jerry Yang – doktoranci fizyki na Wydziale Inżynierii Elektrycznej Uniwersytetu w Stanford. Zaczęli swoją działalność w 1994 roku od porządkowania swoich dokumentów znalezionych w Internecie dzięki wyszukiwarce AltaVista. Wkrótce stwierdzili, że przygotowywany "domowym sposobem" katalog dokumentów internetowych jest na tyle interesującym przedsięwzięciem, aby poświęcić mu więcej czasu. Nazwa Yahoo! oficjalnie pochodzi od frazy: "Yet Another Hierarchical Officius Oracle" (kolejny zhierarchizowany system zarządzania bazą danych). W rzeczywistości jednak skrót został dobrany wtórnie do istniejącego już wcześniej słowa. Yahoo! jest dotychczas jedyną zachodnią firmą, która ugięła się pod presją i współpracuje z rządem Chin w cenzurowaniu dostępu do Internetu oraz  prześladowaniu chińskich internautów.

Zagadka 5: Jak ulepszyć i przyspieszyć komunikację między ludźmi?

To pytanie zafrapowało założycieli firmy Cisco. Początkowo firma zajmowała się jedynie produkcją urządzeń przeznaczonych do routingu, jednak obecnie oferta obejmuje także firewalle, przełączniki, koncentratory, oprogramowanie wspomagające zarządzanie sieciami komputerowymi oraz wiele innych produktów i usług związanych z  teleinformatyką. Przedsiębiorstwo zostało założona w 1984 roku przez małżonków Leonarda Bosacka i Sandrę Lerner pracujących ówcześnie na Uniwersytecie Stanford. Nazwa cisco pochodzi od pobliskiego uniwersytetowi miasta San Francisco. Natomiast logo firmy symbolizuje most Golden Gate. W 1990 Bosack i Lerner odeszli z  przedsiębiorstwa pobierając odprawę w wysokości 170 milionów dolarów. Obecnie Cisco Systems posiada oddziały w 75 państwach oraz sieć partnerską obejmującą 115 krajów świata. Cisco przejęło wiele przedsiębiorstw na rynku, włączając ich produkty do swojego portfolio. Firma Cisco prowadzi także szkolenia informatyczne w zakresie informatyki – sieci, sieci bezprzewodowych, zaawansowanych zagadnień informatycznych i telekomunikacyjnych.

Dziś w Dolinie Krzemowej swoją siedzibę ma ponad 700 przedsiębiorstw – z prawdziwą bądź podrabianą na potrzeby marketingu genealogią. Tu rodzą się nowe pomysły i rozwiązania techniczne, które po roku lub dwu zalewają rynki międzynarodowe. To największe na świecie skupisko przemysłu „high-tech”, które tylko w ciągu jednego miesiąca zarabia więcej niż huta Katowice, Lenina, Bieruta i pozostałe osiągnęły razem w całej swojej historii. Kolonie domków jednorodzinnych nie prezentują się z  zewnątrz zbyt imponująco, choć ich części garażowe odegrały istotną rolę w historii tego miejsca. Specjalnością Doliny Krzemowej jest, rzecz jasna, projektowanie i  wytwarzanie komputerów. Prosperują tu nie tylko te firmy, które się na miejscu urodziły, jak  Apple, Hewlett-Packard, Sun czy Silicon Graphics. IBM, Digital i Microsoft powstały gdzie indziej, ale uznały za konieczne przenieść znaczną część swoich biur i fabryk właśnie tutaj. Nie chodzi jedynie o symboliczne zaznaczenie obecności - poza Silicon Valley znacznie trudniej znaleźć fachowców najwyższej klasy. Nawet jeśli się skompletuje przyzwoitej jakości zespół, to odcięci od nieformalnego przepływu informacji naukowcy i inżynierowie szybko zestarzeją się zawodowo.

Warto podkreślić główne czynniki determinujące sukces Doliny Krzemowej to:

  1. obecność ośrodka akademickiego  - Uniwersytet Stanforda w Palo Alto,
  2. bardzo dobrze rozwinięty system wolnej przedsiębiorczości,
  3. niespotykana gotowość do podjęcia ryzyka,
  4. największe skupisko fachowców najwyższej klasy, pobudzających formalny i  nieformalny przepływ informacji i wiedzy,
  5. napływ prywatnego kapitału, inwestującego w innowacyjne, często ryzykowne projekty,
  6. pojawiające się ośrodki badawcze, zajmujące się nowinkami w zakresie m.in. bioinżynierii, genetyki oraz rzeczywistości wirtualnej – nieustannie pilnują swojej wiodącej roli i starają się wyprzedzać świat o pół kroku.

Marzeniem wielu jest nauka i osobiste spotkanie z liderami najlepszych światowych firm. Teraz jest to możliwe.

Autorka: Katarzyna Tokarska

Przykładowe rodzaje finansowania działalności

Przedsiębiorco,

jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą bądź dopiero rozważasz jej rozpoczęcie, istotną dla Ciebie kwestią jest uzyskanie wsparcia finansowego, ułatwiającego Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej bądź wparcie jej rozwoju. W załączonym poradniku prezentujemy najbardziej popularne formy wsparcia i dotacji.

Wśród możliwych form wsparcia możesz odnaleźć m.in.

  • kredyty gotówkowe Bank Gospodarstwa Krajowego;
  • dotację m.in. z środków europejskich;
  • leasingi operacyjne.

Ponadto, jeżeli poszukujesz form wsparcia finansowego Twojej działalności, powinieneś rozważyć także współpracę z tzw. aniołem biznesu, czyli inwestorem umożliwiającym Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności bądź jej rozwój poprzez oferowane wsparcie finansowe w postaci swojego prywatnego kapitału.

Najprostszą drogą na pozyskanie anioła biznesu jest zwrócenie się do instytucji zrzeszającej osoby chętne do inwestowania w perspektywiczne projekty. W Polsce jedną z najstarszych i najpopularniejszych instytucji tego typu jest PolBAN Business Angel Club z siedzibą w Bydgoszczy i biurem w Warszawie.

O aniołach biznesu więcej możesz przeczytać w poniższym linku:
https://mikroporady.pl/slownik-pojec/aniol-biznesu

Ponadto, warto rozważyć zasilanie kapitału przedsiębiorstwa w zamian za objęcie akcji przez fundusz Venture Capital, o którym więcej możesz przeczytać tu: https://mikroporady.pl/slownik-pojec/venture-capital.

Kolejną formą wsparcia wewnętrznego jest tzw. franchising czyli sprzedaż towarów, usług lub technologii, oparta na ścisłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcam.

Patrz szerzej: https://mikroporady.pl/slownik-pojec/franchising

Poniżej przedstawiamy tabelę, w której porównaliśmy różne dostępne na rynku formy wsparcia działalności gospodarczej.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT