Użytkowniczka serwisu zwróciła się do nas z prośbą o udzielenie porady prawnej w następującym stanie faktycznym:
Chciałabym otworzyć działalność gospodarczą, w której będę sprzedawać olejki do kominków, trzcinki zapachowe. Jakie są potrzebne zgody, pozwolenia do sprzedaży olejków zapachowych? Czy potrzebna jest karta charakterystyki? Czy potrzebna jest zgodność z CLP/ REACH i co oznacza że produkt ją spełnia?
Olejek zapachowy jako mieszanina chemiczna
Na wstępie warto wskazać, że olejki zapachowe są traktowane jako mieszaniny chemiczne, i tym samym podlegają obowiązkowi posiadania etykiety CLP oraz karty charakterystyki. Obowiązek ten dotyczy każdego wytwórcy wyrobów chemicznych, niezależnie od skali produkcji. Poniżej postaramy się przybliżyć wymogi dotyczące olejków zapachowych według europejskiego rozporządzenia REACH oraz CLP.
Wymagane dokumenty przy sprzedaży olejków zapachowych
Pierwszym wymaganym dokumentem przy sprzedaży tego typu produktów jest karta charakterystyki. Karta charakterystyki to nic innego jak dokument stworzony dla mieszaniny lub substancji chemicznej zawierający informacje na temat składu, klasyfikacji zagrożeń, bezpiecznego stosowania, przechowywania i usuwania produktów. Dokument ten jest przede wszystkim przeznaczony do użycia w miejscu pracy, ponieważ jest źródłem informacji o zagrożeniach, zarówno dla pracodawców jak i pracowników, oraz źródłem porad dotyczących bezpiecznego stosowania produktu.
Obowiązek dostarczenia karty charakterystyki przy sprzedaży olejków zapachowych
Jeżeli sprzedajemy swoje produkty np., do sklepu, hurtowi kartę mamy obowiązek dostarczyć razem z pierwszą dostawą produktów. Po dostarczeniu karty pierwszy raz do konkretnego odbiorcy, nie ma już potrzeby dostarczania dalszych kopii z kolejnymi dostawami do tego samego odbiorcy. Będziemy ją natomiast musieli ponownie dostarczyć po aktualizacji karty. Warto tu również zaznaczyć, że nie dostarczamy jej klientom indywidualnym (konsumentom).
Kartę mogą również wymagać platformy sprzedażowe oraz firmy przewozowe w przypadku, kiedy dojdzie do uszkodzenia przesyłki z substancją/mieszaniną chemiczną. Muszą one wtedy mieć wgląd do informacji w jaki sposób, np. posprzątać daną substancję/mieszaninę albo czy należy zawiadomić odpowiednie służby o dostaniu się substancji chemicznych do środowiska (zazwyczaj w przypadku rozlewu dużych ilości).
Kartę i wszystkie jej aktualizacje mamy obowiązek przechowywać 10 lat od jej wydania, nawet w przypadku, kiedy zakończyliśmy działalność albo wycofaliśmy dany produkt ze sprzedaży. Warto dodać, że każdy olejek zapachowy stworzony z kompozycji zapachowej czy też barwnika musi posiadać kartę charakterystyki oraz klasyfikację CLP stworzoną indywidualnie pod jej formulację. Nie ma możliwości wykorzystania uniwersalnej karty charakterystyki dla różnych świec, ponieważ każdy olejek zapachowy czy też barwnik posiada różne substancje i w zależności od stężenia danego olejku bądź barwnika w danej świecy, różne zagrożenia może ono wywołać.
Obowiązek posiadania etykiety CLP przy sprzedaży olejków zapachowych
Przechodząc dalej warto odnieść się do kwestii CLP. CLP oznacza „Klasyfikację, oznakowanie i pakowanie” (z ang. Classification, Labelling and Packaging). Jest ona skierowana do pracowników, konsumentów i ogółu społeczeństwa. Klasyfikacja CLP jest nieodzowną częścią karty charakterystyki, a informacje na jej temat znajdziemy w sekcji 2 karty charakterystyki. Etykieta CLP natomiast, zawiera informacje oraz oznaczenia zgodne z klasyfikacją CLP wykonaną dla danej mieszaniny bądź substancji chemicznej. Informuje ona użytkownika produktu o głównych zagrożeniach i podaje odpowiednie środki ostrożności.
Każdy kto wprowadza na rynek produkt niebezpieczny, jest odpowiedzialny za oznakowanie swoich produktów. Nie wolno wprowadzić do obrotu produktów zapachowych o właściwościach niebezpiecznych, jeśli nie są one zgodne z przepisami CLP. Co w tym wypadku oznacza wprowadzenie na rynek? Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu CLP, wprowadzenie mieszaniny lub substancji chemicznej jest udostępnieniem substancji lub mieszaniny stronie trzeciej. Oznacza to sprzedaż klientom, importowanie i rozdawanie swoich produktów (np. próbek).
Może się zdarzyć, że w niektórych przypadkach etykieta CLP nie będzie wymagana np., jeżeli mieszanina zawiera składniki niebezpieczne poniżej określonych stężeń granicznych. Jednak w przypadku produktów z użyciem olejków zapachowych, zdarza się to bardzo rzadko. Dlatego też zawsze należy wykonać klasyfikację CLP dla mieszaniny chemicznej aby ustalić potencjalne zagrożenia.
Etykieta bezpieczeństwa przy sprzedaży olejków zapachowych
Oprócz etykiety CLP producent świec ma również obowiązek umieszczenia tzw. „etykiety bezpieczeństwa” według norm europejskich BS EN 15494:2007. Pomimo tego że rozporządzenie CLP oraz BS EN 15494:2007 są dwoma różnymi rozporządzeniami, bardzo często etykietę CLP oraz etykietę bezpieczeństwa łączy się w jedność. Normy europejskie BS EN 15494:2007 wymagają, aby na etykiecie pojawił się ogólny znak ostrzegawczy (żółty, trójkątny piktogram z wykrzyknikiem). Ponadto, na etykiecie bezpieczeństwa musimy obowiązkowo umieścić minimum trzy komunikaty dotyczące bezpieczeństwa (patrz schemat poniżej). Komunikaty ostrzegawcze mogą być podawane w formie piktogramu lub tekstu. Jeśli używamy tekstu, musi on być przedstawiony w języku kraju, w którym sprzedawane są świece.
Oprócz minimalnych informacji dotyczących bezpieczeństwa, jak opisano powyżej, europejskie wytyczne według rozporządzenia BS EN 15494:2007 zachęca w stosownych przypadkach wykorzystanie opcjonalnych informacji dotyczących bezpieczeństwa. Opcjonalne ostrzeżenia zależą od rodzaju sprzedawanych świec, ponieważ nie wszystkie są odpowiednie dla wszystkich typów świec.
Na koniec wskazujemy, że z podobnym zapytaniem dotyczącym wprowadzenia do sprzedaży olejków zapachowych zwrócił się jakiś czas temu inny Użytkownik. Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedzią udzieloną przez naszych ekspertów również na to zapytanie: Regulacje prawne – pachnący biznes
Pamiętaj!
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.
Wyszukaj:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa w https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/
Dziękujemy
Stan prawny na dzień: 9 lutego 2024 r.
Podstawa prawna:
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (wersja przekształcona) (Dz.U.UE.L.2009.342.59 z dnia 22.12. 2009 r.)
2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z póź. zm.) 3) Rozporządzenia (WE) NR 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U.UE.L.2006.396.1) 4) Ustawa z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1816). 5) Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie kryteriów i sposobu klasyfikacji substancji chemicznych i ich mieszanin (tekst jednolity – Dz. U. z 2015 r., poz. 208)
Umowa o dzieło - umowa zlecenie
Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa