Z uwagi na rozbudowany stan faktyczny podzieliliśmy odpowiedź na dwie części. Poniżej znajduje się odpowiedź na dalszą część pytań, tj.:
Jeśli nie mogę na stronie zbierać darowizn, to co musiałbym zrobić, aby móc zbierać je na stronie internetowej?
Jeśli w mojej sytuacji mogę zbierać darowizny, to co zrobić, aby skutecznie gromadzić środki na realizację zaplanowanych projektów i nie narazić się na niepotrzebne problemy?
Na co mogę przeznaczać środki zebrane w ramach darowizn? Mój nadrzędny cel to informowanie i uświadamianie społeczeństwa o alternatywnych sposobach produkcji energii i żywności. Chcę to osiągnąć poprzez ciekawe publikacje na stronie internetowej oraz wartościowe materiały multimedialne w popularnych kanałach informacyjnych i mediach społecznościowych. Darowizny chcę przeznaczyć właśnie na rozbudowę kanałów informacyjnych i opracowywanie ciekawych materiałów edukacyjnych. Jeśli mógłbym częścią zgromadzonych środków prywatnie dysponować to również chciałbym z takiej opcji skorzystać. Jeśli jest taka możliwość to jaką maksymalnie kwotę mogę prywatnie rozdysponować?
Co warto zrobić w mojej sytuacji? Próbować zbierać darowizny bez działalności, czy może założyć organizację, stowarzyszenie, fundację lub może jeszcze coś innego? Jakie wtedy czekają mnie koszty? Obecnie budując stronę i planując działania staram się minimalizować wydatki. Zależy mi na tym, by od samego początku obrać właściwą ścieżkę.
Jak wspomnieliśmy w pierwszej części zapytania, działalność opisana przez Użytkownika swoim charakterem jest zbliżona do działalności nierejestrowanej. Do jej założenia nie jest koniecznie składanie żadnych wniosków i pozwoleń.
Działalność́ nierejestrowana pozwala osiągać́ miesięczne przychody w wysokości maksymalnie do 75% minimalnego wynagrodzenia brutto. Oznacza to, że w 2023 rok u możemy osiągnąć do 2700 zł przychodu miesięcznie i nie zakładać działalności. Limit ten jest związany z minimalnym wynagrodzeniem, które każdego roku sukcesywnie wzrasta. W kolejnym roku limit ten prawdopodobnie zostanie zwiększony. eżeli działalność Użytkownika się na tyle rozwinie, że otrzymywane darowizny będą wyższe niż 75 % minimalnego wynagrodzenia konieczne jest zarejestrowanie swojej działalności. Z uwagi na fakt, że z zapytania Użytkownika wynika, że planuje samodzielnie rozpocząć działalnośćć i otrzymywać darowizny, w naszej ocenie najlepszym rozwiązanem będzie utworzenie fundacji. W przypadku stowarzyszenia obowiązuje miniamlna liczba osób, która może je utworzyć. Stowarzyszenie zwykłe mogą utworzyć co najmniej 3 osoby. Stowarzyszenie rejestrowane w KRS może założyć co najmniej 7 osób, które na samym początku zajmują się stworzeniem statutu i powołaniem komisji założycielskiej. Poniżej wskażemy zatem najważniejsze informacje dotyczące założenia fundacji i stowarzyszenia oraz koszty związane z tym procesem.
Ustawa o fundacjach stanowi, że fundacja może zostać powołana do realizacji celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, np. ochrony zdrowia, rozwoju gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, ochrony środowiska itd. Oczywiście, wymienione przykładowo cele są bardzo szeroko sformułowane i każdorazowo wymagają one doprecyzowania w statucie.
Podstawowym dokumentem, takim, bez którego fundacja nie może istnieć i który stanowi podwaliny dla jej działania, jest akt fundacyjny.
Zgodnie z przepisami, akt fundacyjny powinien mieć formę aktu notarialnego. Zgodnie z art. 4 ustawy o fundacjach, fundacje działają na podstawie tejże ustawy oraz swoich statutów. Statut fundacji jest najważniejszym wewnętrznym aktem fundacji, regulującym jej sposób funkcjonowania.Statut fundacji powinien zawierać:
nazwę fundacji i jej siedzibę,
obszar działalności fundacji (np. ograniczający ją do danego województwa),
cele fundacji i sposoby ich realizowania,
majątek (kapitał założycielski oraz źródła finansowania fundacji),
postanowienia dotyczące zarządu (jego liczebność, sposób reprezentacji fundacji na zewnątrz, sposób powoływania członków zarządu, inne obowiązki i uprawnienia tego organu).
Poza tymi podstawowymi postanowieniami, statut fundacji może zawierać również:
określenie zasad prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację (jeśli fundacja zamierza prowadzić taką działalność),
postanowienia dotyczące likwidacji fundacji,
procedurę zmiany statutu,
postanowienia dotyczące wyróżnień graficznych lub nazw skróconych fundacji,
zasady powoływania innych organów lub jednostek wewnętrznych fundacji (np. rady fundacji).
Fundacja powinna mieć środki, aby w ogóle móc funkcjonować. Środki te przekazuje fundator. Najczęściej mowa jest o określonej sumie pieniędzy, ale mogą to być również papiery wartościowe, ruchomości czy nieruchomości, których własność przechodzi na fundację. W przypadku fundacji nieprowadzących działalności gospodarczej, przepisy nie regulują minimalnego progu funduszu założycielskiego. Na ogół są to kwoty powyżej 1000 zł. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą. Wówczas w statucie należy wskazać fundusz założycielski z wyszczególnieniem majątku przeznaczonego na działalność gospodarczą. Musi to być nie mniej niż 1000 zł.
Akt fundacyjny i statut fundacji to dwa podstawowe, ale niejedyne dokumenty niezbędne do rejestracji fundacji w KRS. Zanim złożymy wniosek o rejestrację fundacji, należy jeszcze przygotować:
oświadczenie o wyborze właściwego ministra nadzoru,
uchwałę o powołaniu pierwszego składu organów fundacji,
oświadczenie członków zarządu o ich adresie korespondencyjnym,
dowód uiszczenia opłaty sądowej (250 zł lub w przypadku fundacji prowadzącej działalność gospodarczą – 600 zł).
Jeśli wniosek o rejestrację fundacji będzie składał pełnomocnik, wówczas konieczne jest również dołączenie pełnomocnictwa udzielonego zgodnie z zasadami reprezentacji przewidzianymi w statucie.
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.
Wyszukaj:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa w https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/
Dziękujemy :)
Stan prawny na dzień: 19 września 2023 r.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).
Ryczałt a karta podatkowa
Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą, podczas wyboru formy opodatkowania powinien kierować się nie tylko rachunkiem ekonomicznym, ale także rodzajem wykonywanej działalności. Podstawową i z reguły najczęściej stosowaną jest skala podatkowa (zasady ogólne), stanowiąca formę opodatkowania przychodów z działalności. Kolejną równie często wybieraną formą opodatkowania jest podatek liniowy, stanowiący korzystną alternatywę dla przedsiębiorców osiągających wysokie dochody, z uwagi na stałą stawkę podatku dochodowego. W dzisiejszym poradniku przedstawimy jednak dwie pozostałe – zryczałtowane formy opodatkowania, tj. kartę podatkową oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W przypadku drobnych usługodawców i niewielkich firm handlowych, dobrym rozwiązaniem jest karta podatkowa. Jest to najprostsza metoda rozliczeń i z Urzędem Skarbowym, skierowana przede wszystkim do osób prowadzących mniejsze zakłady usługowe czy handlowe. Metoda karty podatkowej polega na płaceniu co miesiąc ustalonej kwoty podatku. Jest ona niezależna od osiągniętych przychodów w danym okresie. Są to zazwyczaj małe kwoty, należy jednak pamiętać, że podatek trzeba zapłacić nawet, gdy w danym miesiącu działalność nie przyniosła przychodów.
Istotną korzyścią wynikającą z rozliczania się poprzez kartę podatkową jest brak obowiązku prowadzenia jakichkolwiek ewidencji. Wysokość podatku ustalana jest na podstawie rodzaju działalności oraz wielkości gminy, na terenie której przedsiębiorca funkcjonuje (liczba mieszkańców). Zgłoszenia tej formy opodatkowania dokonuje się wypełniając formularz PIT-16.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa