Porady biznesowe

Maksymalizacja Indeksu Kreatywności

Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza - Albert Einstein

Żaden kraj, miasto, sektor gospodarczy, gospodarstwo domowe czy osoba indywidualna nie może juz ignorować skutku przyspieszenia tempa rozwoju wiedzy, informacji i technologii. Świat staje się coraz bardziej współzależny, nieprzewidywalny i, dla przeciętnego człowieka - bardzo chaotyczny.

Natomiast świat biznesu staje się coraz bardziej konkurencyjny, a przepływ codziennych informacji – wręcz przytłaczający. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstawania nowych dziedzin naukowych, do innowacyjnych strategii biznesowych, nowoczesnych systemów, procesów oraz nowych wartości. Biznes nieustannie podlega zmianom, a przykładem są nowe modele zarządzania kapitałem ludzkim oraz pojęcie zarządzania Talentami.

Ta wiedza będzie musiała być zaabsorbowana i zrozumiana nie tylko przez osoby zarządzające zasobami ludzkimi, ale również przez wszystkich pracowników zajmujących stanowiska kierownicze.

Biznes kręci się wokół prawa o podaży i popytu. W związku z tym także specjaliści od zatrudnienia będą musieli się koncentrować z jednej strony na dostarczaniu utalentowanych pracowników firmie, a z drugiej na niwelowaniu braków w poziomie kompetencji i kreatywności całej organizacji.

Taka strategia może zostać osiągnięta poprzez nabór odpowiednio dobranych pracowników o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej, poprzez kompatybilne projektowanie procesów pracy i procedur, podnoszenie produktywności oraz stałą aktualizację kompetencji.

Kto w Twojej branży osiągnie najwyższą wartość rynkową?

Przejście od fizycznego do kapitału intelektualnego będzie wymagać lepszej edukacji i elastycznych systemów oraz innowacji, a innowacja potrzebuje wizjonerów i ludzi, którzy wiedzą, jak zarządzać zmianami. Zwycięzcami w "gospodarce opartej na wiedzy" będą ci, którzy szybko nauczą się generować postęp i innowację. A w końcu na ludzi utalentowanych, twórczych, którzy stanowią istotną przewagę konkurencyjną - zawsze był popyt.

W 2006 roku kwartalnik The McKinsey Quaterly pisał: „Te mega-instytucje mają nieproporcjonalnie wysokie zyski i wartość rynkową, które doskonale rozumieją powiązanie między ich rentownością a talentem ich specjalistów i poziomem wiedzy pracowników”. Zgodnie z wynikami wspólnych badań firm Global Vantage i McKinsey na temat tworzenia wartości pracowników w najlepszych stu pięćdziesięciu firmach amerykańskich i zagranicznych, wysokość średnich dochodów netto przypadających na pracownika w roku 1994 była $21,000 USA, a w 2004 r. średni zysk netto na jednego pracownika wzrósł do $64,000.

Badanie wysokości stopy zysku na pracownika staje się najbardziej pożądaną miarą kapitału ludzkiego; jednakże najtrudniejszą do zdefiniowania i oszacowania. Jasno z tego wynika, iż jest potrzebny udoskonalony system zarządzania twórczym kapitałem, a rozwój pracowników i rekrutacja ludzi kreatywnych powinna stać się najwyższym priorytetem każdej organizacji.

Dziś kreatywność i konkurencyjność są ze sobą wzajemnie powiązane. Czym szybsze tempo zmian, tym większy jest popyt na kreatywność w miejscu pracy. Ważne decyzje muszą być podejmowane w ułamku sekundy, na miejscu, nie tylko przez menedżerów, ale przez pracowników szeregowych. Kreatywna gospodarka opiera się na użyciu talentów i wyobraźni. Przedsiębiorstwa muszą coraz szybciej dostosowywać swoje produkty i usługi do potrzeb i percepcji ich odbiorców.

Hay Group - międzynarodowa firma konsultacyjna, badająca rozwój utalentowanych pracowników w 48 krajach, pisze na temat kreatywności i innowacyjności : "Sukces w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku wymaga, aby organizacje miały podstawowe zdolności do zwiększenia dochodów lub obniżania kosztów poprzez innowacje”. Niemniej, co ciekawe - 85% kierownictwa najwyższego szczebla zarządzania jest niezadowolonych ze sposobu, w jaki obecnie zarządza się innowacjami.

Jak rozumiesz pojęcie innowacyjności?

Zbyt często pojęcie innowacji jest mylone z aktem tworzenia zupełnie owych pomysłów. Innowacje to nie tylko nowe idee. Chodzi tu bardziej o wprowadzenie dobrych pomysłów w fazę dojrzewania oraz realizacji. Innowacyjne organizacje rosną poprzez zdolność szybszego i wygodniejszego dostarczania lepszych produktów i usług, niż może to zrobić konkurencja.

Poznaj Algorytm Poszukiwanego Pracownika

Ekspertyzy, rozwiązywanie problemów i twórcze style myślenia stały się bardzo ważnymi elementami nie tylko efektywnego zarządzania, ale przede wszystkim elementami dobrze wykonywanej pracy przez każdego członka zespołu. Przeanalizujmy algorytm cenionego pracownika proponowany przez Lanthalera i Zugmanna na podstawie badań pożądanych kompetencji pracowników, niezależnie od kraju czy branży:

(Wiedza + Inteligencja Emocjonalna) x Kreatywność = Wartość Pracownika

W równaniu tym kreatywność jest istotnym elementem wartości pracownika, tym bardziej, iż dużą częścią składową samej inteligencji emocjonalnej jest właśnie - kreatywność. Twórcze myślenie jednak jest zwykle pominięte w curricullum vitae. A jeśli nawet pracodawca oceni na rozmowie kwalifikacyjnej, że kandydat ma potencjał twórczy, to jeszcze daleka jest droga do tego, czy i jak ten potencjał będzie wykorzystany w pracy.

Kreatywność, podobnie jak inteligencja emocjonalna, jest bardzo trudna do zmierzenia, ponieważ jest to dynamiczny proces, a nie oddzielna umiejętność. Twórczość jest to zdolność do produkcji oryginalnych pomysłów i przedmiotów, ale niestety, ani CV, ani też tradycyjna rozmowa kwalifikacyjna, nie jest w stanie ocenić, w jakim stopniu i czy w ogóle kandydat będzie wykorzystywać swój potencjał w codziennej pracy.

Co „motywuje” motywacja?

Kreatywność składa się z wielu elementów, a dwa z nich są niezbędne przy ocenie pracownika: motywacja i ciekawość. Ludzie są kreatywni tylko wtedy, kiedy tego sami chcą. Nie wystarczy, że ktoś potrafi rozwiązać problem i niekoniecznie oznacza to, że ta osoba automatycznie włączy się w proces myślenia.

Dlatego ważne jest, aby poznać poziom i kierunek motywacji każdego pracownika.Także, jeśli ktoś nie jest aktywnie zainteresowany danym zagadnieniem, nie będzie również zainteresowany w znalezieniu innowacyjnego rozwiązania problemu. Kreatywna osoba zadaje niekonwencjonalne pytania. On lub ona nie tylko ma dobre pomysły, ale bada je z pasją i zaradnością.

Kreatywności można się nauczyć i można ją rozwijać. Ważne jest, aby w każdej organizacji, stworzyć odpowiednie warunki, udostępnić narzędzia i czas dla codziennego wspierania i testowania kreatywnych i nowych pomysłów. Jedynym sposobem dla organizacji, które mają być twórcze, jest zatrudnianie od początku ludzi kreatywnych. Umiejętności techniczne, wiedzę i fakty można opanować w stosunkowo krótkim czasie, ale rozwinąć takie cechy jak ciekawość, wyobraźnię i motywację – jest dużo trudniejsze do nauczenia, wymaga większych nakładów finansowych oraz czasu, a najczęściej jest to wręcz niemożliwe.

Czego wymagać od współczesnej firmy i szefa?

Innowacyjne firmy budują i kultywują taką kulturę organizacyjną, która tworzy platformę do swobodnej wymiany myśli i informacji oraz wsparcia. Zarząd innowacyjnej firmy wspiera innowacyjność, różnorodność i eksperymenty. Jasny system wartości, nowe pomysły, zachęta do tworzenia i modyfikowania oraz ich ocena muszą być wpisane klarownie w strategię firmy. Większość kierownictwa zgadza się z potrzebą innowacji, ale tylko nieliczni wiedzą,

jak innowacje używać do tworzenia wartości. Istnieje nadal zbyt wielu miernych szefów, którzy boją się podejmować ryzyko, a nawet testować nowe pomysły. Są albo przestraszeni, że będą popełniać błędy lub zbyt niedowartościowani, aby zachęcać do inicjatywy swoich pracowników. Kultywacja kreatywności wymaga także dużej tolerancji.

Fascynująca prawda o kreatywności

Richard Florida, autor książki Rise of Creative Class, przedstawił fascynujące badania na temat kreatywności przeprowadzone na całym świecie. Do badań użył Index Talentu, Indeks Technologii i Indeks Tolerancji i ogłosił wyniki jako globalny indeks kreatywności - Global Creativity Indeks. Jego badania wskazują na silną korelację między kreatywnością a wzrostem gospodarczym. Co ciekawe, sześć pomiarów Florydy z dziesięciu: talent, kreatywność, innowacyjność, tolerancja, system wartości i wyrażanie siebie, wchodzą w skład inteligencji emocjonalnej.

Polska znajduje się na 34 pozycji z 45-ciu krajów, za Bułgarią, Łotwą i Urugwajem.

Pod względem innowacyjności i liczby patentów zajmujemy od końca piąte miejsce w Europie. Na milion mieszkańców przypada u nas jedynie 71 patentów, podczas gdy we Francji liczba ta wynosi 405, a w Niemczech 650.

Dlaczego proces rekrutacji ma kluczowe znaczenie?

Znane są historie upadków przedsiębiorstw i inicjatyw biznesowych z powodu tego, że zarządzający nie docenili znaczenia inteligencji emocjonalnej i kreatywności w procesie rekrutacji oraz dlatego, że nie zadbali odpowiednio o stymulujące i inspirujące środowiska pracy. Rozumienie ważności przyciągania kreatywnych pracowników ma kluczowe znaczenie, gdyż liczba osób wykonujących pracę twórczą rośnie dynamicznie.

Twórczy pracownik - to nie koniecznie musi być poeta, pisarz czy artysta. Zespół kreatywnych pracowników składa się z osób zaangażowanych w czynności wymagające zadań umysłowych, takie jak analizy, syntezy, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, projektowania i ulepszania swoich produktów, usług i procesów.

W 1900 roku, liczba kreatywnych osób stanowiła jedynie około 10% całkowitej siły roboczej w USA; w roku 2000 było już prawie 28%, a dzisiaj 30% ludności jest zatrudnionej w sektorze kreatywnym.

Potrzeba kreatywności i innowacyjności, w połączeniu z technologią wpłynęła na to, że wiedza ewoluuje. W przeszłości, chemik studiował chemię, malarz malował i muzyk zajmował się muzyką. Obecnie, chemik, który studiował mechanikę kwantową i stosuje tę wiedzę w dziedzinie systemów molekularnych jest znacznie pożyteczniejszy niż ten, który pozostaje wyłącznie w dziedzinie chemii. Dotyczy to także muzyka, który rozumie technikę dźwiękową lub artysty, który specjalizuje się w grafice komputerowej.

Kreatywność wymaga przekraczania granic z różnych dziedzin . Każdy, kto pragnie być twórczy powinien badać różnorodne specjalności i nauczyć się widzieć świat w niekonwencjonalny sposób. Nowa rzeczywistość powinna koniecznie zmienić nastawienie tych, którzy podczas procesu rekrutacji oceniają osoby z interdyscyplinarnym doświadczeniem zawodowym jako dyletantów. Owszem, kreatywność ludzi wyjątkowych, ich pragnienie rozwoju oraz zdobywania nowych doświadczeń będzie prowadzić do większej rotacji i tym bardziej firmy będą musiały pracować nad tym, aby nie tylko przyciągnąć utalentowanych pracowników, ale przede wszystkim nad budową środowisk pracy, gdzie ci ludzie będą mogli tworzyć i realizować nowe idee.

Mimo że większość ludzi uważa, że talent podąża za biznesem, to odwrotna teoria jest też prawdziwa. W 2002 roku, w Wall Street Journal opisano badania przeprowadzone przez Next Generation Consulting, które ujawniły, że trzy czwarte młodych specjalistów powiedziało, że miejsce pracy jest ważniejsze niż praca. W książce Flight of Creative Class Floryda dochodzi do tego samego wniosku. "Widzimy w codziennym życiu miejskim, jak sztuka, kultura i różnorodność demograficzna przyczynia się do pobudzenia tworzenia nowych miejsc pracy i gospodarczej rewitalizacji... „

Jak przyciągać Talenty i nimi zarządzać?

Kreatywni ludzie odważnie i swobodnie poruszają się po świecie i eksplorują interesujące możliwości. To, co ich przyciąga, to inne talenty i nowe możliwości rozwoju. Firmy muszą tworzyć środowiska stymulujące dla utalentowanych ludzi. To nowe zadania i wyzwania dla firm w świecie globalnej konkurencji.

Mimo że ludzie mogą być kreatywni w różny sposób, mają jedną wspólną cechę: kochają to, co robią. Zwykle nie mają obaw z powodu dzielenia się swoją wiedzą i pracują z pasją. Te osoby mają dużo energii oraz niespotykane połączenie dziecięcej wyobraźni i dyscypliny oraz równowagi pomiędzy fantazją a rzeczywistością. Ich motywacją jest udział w procesie odkrywania.

Kreatywność tworzy unikalną i dodatkową wartość w każdej organizacji, więc każdy: prezes, dyrektor, kierownik i pracownik powinien pielęgnować ją i rozwijać. Osobiście, wierzę, że każdy człowiek ma nieograniczone możliwości, ale ta osoba musi być na odpowiednim do jego talentów stanowisku oraz w kompatybilnej strukturze i kulturze organizacyjnej.

Autorka – Grażyna Grace Tallar – dyrektor zarządzający Creative Management Training z siedzibą w Ontario w Kanadzie. Posiada 35-letnie doświadczenie w zarządzaniu, kierowaniu, nauczaniu, szkoleniu, pisaniu i prowadzeniu wykładów dla tysięcy słuchaczy. Jest międzynarodowym strategiem, ekspertem w zarządzaniu zasobami ludzkimi, specjalizuje się w dziedzinie inteligencji emocjonalnej w biznesie i zaangażowaniu pracowników. Opracowała i nadzorowała wdrożenie wielu systemów zarządzania w Ameryce Północnej, Europie i Azji. Przez wiele lat pracowała w przemyśle zaawansowanych technologii dla takich firm jak: Allied Signal Aerospace Corporation oraz Canadian Marconi Company. Pracowała także dla organizacji wspierających lokalne i stanowe władze, oraz w sektorze usług, przemyśle przetwórczym i komputerowym. W Polsce współpracuje z Akademią Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa oraz Harvard Business Review Polska. Jej publikacje wydawane są na całym świecie.

Autorka wspólnie z Creative Management Training była współorganizatorką Wyjazdu i Szkolenia Inteligencja Emocjonalna w Praktyce Przedsiębiorczości – 26 listopada - 6 grudnia 2010 roku w Vancouver i Whistler.

 

Przykładowe rodzaje finansowania działalności

Przedsiębiorco,

jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą bądź dopiero rozważasz jej rozpoczęcie, istotną dla Ciebie kwestią jest uzyskanie wsparcia finansowego, ułatwiającego Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej bądź wparcie jej rozwoju. W załączonym poradniku prezentujemy najbardziej popularne formy wsparcia i dotacji.

Wśród możliwych form wsparcia możesz odnaleźć m.in.

  • kredyty gotówkowe Bank Gospodarstwa Krajowego;
  • dotację m.in. z środków europejskich;
  • leasingi operacyjne.

Ponadto, jeżeli poszukujesz form wsparcia finansowego Twojej działalności, powinieneś rozważyć także współpracę z tzw. aniołem biznesu, czyli inwestorem umożliwiającym Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności bądź jej rozwój poprzez oferowane wsparcie finansowe w postaci swojego prywatnego kapitału.

Najprostszą drogą na pozyskanie anioła biznesu jest zwrócenie się do instytucji zrzeszającej osoby chętne do inwestowania w perspektywiczne projekty. W Polsce jedną z najstarszych i najpopularniejszych instytucji tego typu jest PolBAN Business Angel Club z siedzibą w Bydgoszczy i biurem w Warszawie.

O aniołach biznesu więcej możesz przeczytać w poniższym linku:
https://mikroporady.pl/slownik-pojec/aniol-biznesu

Ponadto, warto rozważyć zasilanie kapitału przedsiębiorstwa w zamian za objęcie akcji przez fundusz Venture Capital, o którym więcej możesz przeczytać tu: https://mikroporady.pl/slownik-pojec/venture-capital.

Kolejną formą wsparcia wewnętrznego jest tzw. franchising czyli sprzedaż towarów, usług lub technologii, oparta na ścisłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcam.

Patrz szerzej: https://mikroporady.pl/slownik-pojec/franchising

Poniżej przedstawiamy tabelę, w której porównaliśmy różne dostępne na rynku formy wsparcia działalności gospodarczej.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT