Komentarz #3: Komentarz do umowy sprzedaży „przedmiotów wirtualnych” (treści cyfrowych) - paragraf 1

Umowa sprzedaży przez przedsiębiorcę przedmiotów wirtualnych

W dyrektywie w sprawie praw konsumentów, w motywie 19 wskazano, że jeżeli treści cyfrowe dostarczane są na trwałym nośniku, takim jak płyty CD lub DVD, treści te powinny być uznawane za towary w rozumieniu tej dyrektywy. Tak jak w przypadku umów, których przedmiotem jest dostarczanie wody, gazu lub energii elektrycznej, w przypadku gdy nie są one wystawione na sprzedaż w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, lub dostarczanie centralnego ogrzewania, umowy, których przedmiotem jest dostarczanie treści cyfrowych, które nie są dostarczane na trwałym nośniku nie powinny być klasyfikowane, do celów niniejszej dyrektywy, ani jako umowy sprzedaży, ani jako umowy o świadczenie usług. W przypadku takich umów konsument powinien mieć prawo do odstąpienia od umowy, chyba że wyraził zgodę na rozpoczęcie wykonywania umowy w okresie na odstąpienie od umowy i przyjął do wiadomości, że w związku z tym utraci prawo do odstąpienia od umowy.

Takie ujęcie w dyrektywie oznacza, że w zależności od tego, czy treści cyfrowe są dostarczane na trwałym nośniku, czy też nie, to albo będzie w grę wchodzić umowa sprzedaży, albo inna umowa, nie będąca ani umową sprzedaży, ani umową o świadczenie usług.

Jak już wskazano w uwagach ogólnych do wzoru umowy, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, bez względu na to, czy umowa o dostarczenie treści cyfrowych dotyczy przekazania ich na urządzeniu lub trwałym nośniku, czy też w inny sposób, będą miały do niej zastosowanie przepisy o umowie sprzedaży. Nie ma tu znaczenia, czy umowa będzie dotyczyła towarów w rozumieniu ustawy, czy też będzie dotyczyła innej postaci dostarczenia treści cyfrowych. Polski ustawodawca zatem w tym zakresie dokonał implementacji dyrektywy 2011/83/UE niezgodnie z celem i wytycznymi dyrektywy. Na gruncie prawa polskiego umowy o dostarczanie treści cyfrowych nie będą ani umowami sprzedaży, ani umowami o świadczenie usług, ale będą podlegały reżimowi przepisów o umowie sprzedaży. B. Kaczmarek-Templin, P. Stec, D. Szostak (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Kodeks cywilny (wyciag). Komentarz. Wyd. 1, Warszawa 2014, Legalis, komentarz do art. 2, nb. 38.