Uwaga #11: Trwały nośnik - paragraf 9

Umowa sprzedaży online

Komentowany artykuł stanowi implementację art. 8 ust. 7 dyrektywy 2011/83/UE, zgodnie z którym przedsiębiorca zobowiązany jest dostarczyć konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku w rozsądnym terminie po zawarciu umowy na odległość, a najpóźniej w chwili dostarczenia towarów lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi, a po-twierdzenie to obejmuje:

- wszystkie informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1, chyba że przedsiębiorca już dostarczył te informacje konsumentowi na trwałym nośniku przed zawarciem umowy na odległość;
- w przypadku gdy ma to zastosowanie - potwierdzenie uprzedniej wyraźnej zgody konsumenta i przyjęcia do wiadomości przez konsumenta zgodnie z art. 16 lit. m.

Obowiązek potwierdzania zawarcia umowy na trwałym nośniku wynika za specyfiki zawierania umów na odległość. Odmiennie bowiem niż w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, gdzie przedsiębiorca zobowiązany jest w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta wydać konsumentowi dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia utrwalone na papierze, lub za zgodą konsumenta na innym trwałym nośniku, przy umowach zawieranych na odległość potwierdzenie zawarcia umowy przekazywane na trwałym nośniku nie wymaga dodatkowej zgody konsumenta i stanowi zasadę. Może być to wysłanie pocztą dokumentu umowy lub zamówienia przyjętego do realizacji, jak i płyta cd z zapisem umowy podpisanej przez sprzedawcę podpisem elektronicznym.

Co do pojęcia trwałego nośnika, odesłać należy do rozważań zawartych w komentarzu do art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta. W tym miejscu warto jedynie wskazać, że kontrowersje budzi kwalifikacja stron internetowych jako trwałego nośnika, a jest nim zawsze forma papierowa.