Uwaga #1: Umowa renty cywilnej - wstęp

Umowa renty cywilnej

Przez umowę renty jedna ze stron zobowiązuje się względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku. Przygotowany wzór jest wariantem mającym najpowszechniejsze zastosowanie wśród małych i mikroprzedsiębiorców - przedmiotem umowy jest świadczenie pieniężne a renta ustanowiona jest bez wynagrodzenia (ma charakter nieodpłatny).

Umowa renty jest umową nazwaną i posiada szczegółową regulację w Kodeksie cywilnym, określającą jej podstawowe składniki przedmiotowe. W przypadku braku uregulowania konkretnej kwestii w umowie zastosowanie mają przepisy od art. 903 do 907 Kodeksu cywilnego. Jak już wskazano wyżej, przygotowany wzór dotyczy umowy renty o charakterze nieodpłatnym. W myśl art. 906 do renty ustanowionej bez wynagrodzenia stosuje się przepisy o darowiźnie. Oznacza to dalsze odesłanie w kwestiach nieuregulowanych umową do odpowiedniego stosowania (mutatis mutandis) przepisów ustawowych o darowiźnie. Dla porządku, jeśli renta ustanowiona zostałaby za wynagrodzeniem, zgodnie z art. 906 k.c. stosuje się przepisy o sprzedaży.

Szerzej umowa renty została omówiona w Pomocnych definicjach https://mikroporady.pl/pomocne-definicje/171-renta-cywilna.html